• 0

Recht op inzage faillissementsdossier?

Goedendag,

 

In verband met vermoedens van paulianeus handelen door de curator inzake een faillissement en het overwegen van juridische stappen (aansprakelijk stellen van) tegen deze curator heb ik zoveel mogelijk informatie betreffende het faillissement nodig.

Om inzage / afschrift van het dossier te krijgen moet ik me wenden tot de Rechter-Commissaris in kwestie, vraag:

- op welke wet(ten) kan ik me beroepen bij het verzoek om inzage / afschrift?

- wie beschikt er over zinvolle jurisprudentie betreffende het aansprakelijk stellen van een curator?

 

Ps. zelf heb ik ook al 'gegoogled'

 

Ronald Kaljouw

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

paulianeus handelen door de curator

 

Is dat überhaupt mogelijk? Neem aan dat erg zwaarwegende (en onderbouwde) redenen moet hebben om eea eventueel in te mogen zien, anders doen die curatoren niets anders meer als inzage in stukken geven.

Link naar reactie
  • 0

paulianeus handelen door de curator

...bestaat niet. Je bedoelt waarschijnlijk onrechtmatig handelen.

 

Om inzage / afschrift van het dossier te krijgen moet ik me wenden tot de Rechter-Commissaris in kwestie, vraag:

- op welke wet(ten) kan ik me beroepen bij het verzoek om inzage / afschrift?

De faillissementsverslagen zijn openbaar. Voor inzage in niet-openbare stukken dien je je met een verzoekschrift te wenden tot de rechter.

 

- wie beschikt er over zinvolle jurisprudentie betreffende het aansprakelijk stellen van een curator?

Ps. zelf heb ik ook al 'gegoogled'

Dan ben je ongetwijfeld het Maclou-arrest tegengekomen...

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je reactie, een aanvulling van mijn kant:

 

1) Bestaat niet is niet echt een juridische uitspraak, bedoel je dat het nog nooit eerder is voorgekomen of aangetoond? Paulianeus handelen in een faillissement betreft het voortrekken/voordringen van een van de schuldeisers ten opzichte van de andere, daar kan een curator zich best schudig aan maken lijkt mij.

 

2) Met mijn recht op inzage/afschrift van het dossier gaat het om het recht wat een schuldeiser heeft, bovendien, ondanks dat het faillissement meer dan 2 jaar heeft geduurd, zijn er slechts 2 verslagen (uit de beginperiode) gepubliceerd door de curator. En op welke wet kan ik me beroepen?

 

3) Ja, dat is correct

Link naar reactie
  • 1

bedankt voor je reactie, een aanvulling van mijn kant:

 

1) Bestaat niet is niet echt een juridische uitspraak

Sorry, ik bedoelde natuurlijk: non est.

 

Paulianeus handelen in een faillissement betreft het voortrekken/voordringen van een van de schuldeisers ten opzichte van de andere door de debiteur, daar kan een curator zich best schudig aan maken lijkt mij.

Zie vetgedrukt, de curator is geen debiteur.

 

2) Met mijn recht op inzage/afschrift van het dossier gaat het om het recht wat een schuldeiser heeft, bovendien, ondanks dat het faillissement meer dan 2 jaar heeft geduurd, zijn er slechts 2 verslagen (uit de beginperiode) gepubliceerd door de curator. En op welke wet kan ik me beroepen?

Zoals ik zei, de faillissementsverslagen zijn openbaar. Als je je perse op een wet wilt beroepen, dan zou dat de Faillissementswet kunnen zijn.

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

In verband met vermoedens van paulianeus handelen door de curator inzake een faillissement en het overwegen van juridische stappen (aansprakelijk stellen van) tegen deze curator heb ik zoveel mogelijk informatie betreffende het faillissement nodig.

Om inzage / afschrift van het dossier te krijgen moet ik me wenden tot de Rechter-Commissaris in kwestie

 

De RC is toezichthouder op de curator. Wat je feitelijk zegt is dat de RC heeft zitten slapen zijn taak niet naar behoren heeft vervult waardoor de curator onrechtmatig heeft kunnen handelen zonder dat hij dat heeft kunnen constateren. Dan sta je al op punten achter.

 

Het staat jou volledig vrij om bij de RC een eventueel onrechtmatig handelen van de curator aan te kaarten, compleet met onderbouwing van dat vermoeden. De RC zal dat dan onderzoeken en hier verslag van doen. Waarom is dit geen optie voor jou en wil je zelf dat onderzoek uitvoeren?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Goedendag,

 

In verband met vermoedens van paulianeus handelen door de curator inzake een faillissement en het overwegen van juridische stappen (aansprakelijk stellen van) tegen deze curator heb ik zoveel mogelijk informatie betreffende het faillissement nodig.

Om inzage / afschrift van het dossier te krijgen moet ik me wenden tot de Rechter-Commissaris in kwestie, vraag:

- op welke wet(ten) kan ik me beroepen bij het verzoek om inzage / afschrift?

- wie beschikt er over zinvolle jurisprudentie betreffende het aansprakelijk stellen van een curator?

 

Ps. zelf heb ik ook al 'gegoogled'

 

Ronald Kaljouw

Als je het betreffende gefailleerde bedrijf in de KvK opzoekt, dan zul je daar de namen van de curator en rechter-commissaris vinden. Je kunt ook op www.rechtspraak.nl het betreffende faillissement terugvinden (van een BV). De verslagen zijn openbaar, of via rechtspraak.nl of door opvragen bij de faillissementsgriffie. Op grond van artikel 69 F.wet kun je een verzoekschrift aan de rechter-commissaris sturen met verzoek bepaalde handelingen van de curator terug te draaien. Op rechtspraak.nl kun je aan de hand van dat artikel waarsch wel jurisprudentie vinden.

Kunje aub iets specifieker zijn? Heeft de curator onderhands bepaalde spullen uit het faillissemnet (te goedkoop) verkocht?

Link naar reactie
  • 0

@Harrie,

 

Ronald is zo te zien al een tijd niet meer actief geweest op Higherlevel. Je kunt hem eventueel een persoonlijk bericht sturen, of rechtstreeks benaderen via de informatie in zijn profiel

 

PS: heb je nog iets gehad aan en gedaan met de reacties en tips op jouw eerdere vraag? Zo ja, wil je daarvan eventueel in dat topic een update geven? Dat wordt zeer gewaardeerd en helpt mogelijk andere ondernemers in dezelfde soort situatie.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.