• 0

Pand verhuren prive of zakelijk VOF

Beste forumleden,

 

Mijn vrouw en ik hebben zo'n 10 jaar een bergingsbedrijf gehad.

Hierbij hadden wij een eigen pand waar wij zelf onze activiteiten in verrichten.

Nu is het zo dat we door omstandigheden vorig jaar moesten stoppen en zijn we gestopt met deze activiteiten.

We zijn wel onder de zelfde naam doorgegaan met transport. We hebben maar 1 truck en ik rij daar alleen op. Het pand hebben we hiervoor dus niet meer nodig en hebben we sinds halverwege vorig jaar verhuurd. Nu hebben wij in overleg met onze tussenpersoon verzekeringen/hypotheken een contract laten opmaken waarbij het pand wordt verhuurd vanaf onze VOF.

Nu hoor ik om mij heen dat verhuren vanuit privé veel interessanter is, maar dat je dan moet afrekenen. Inmiddels heb ik hierover al wat informatie opgezocht en de afrekening zou maar 20.000,- bedragen. Boekwaarde is namelijk zo'n 160.000 en de verkoopwaarde ongeveer 180.000.

 

Mijn vraag is eigenlijk, doen we het op deze manier goed of is het inderdaad beter om vanuit prive te verhuren. Hoe werkt dit? En indien interessant hoe doen we dit. Moet dan het contract opnieuw gemaakt worden en op onze privé naam gezet worden? Verkopen we het pand dan aan privé en betalen we dan ook overdrachtsbelasting?

 

Graag hoor ik van jullie en alvast bedankt voor jullie reacties!

 

Groet Wichers

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er valt niet zoveel te kiezen. Het pand was als ondernemingsvermogen voor het bergingsbedrijf geëtiketteerd en die onderneming (of zelfstandig deel van een onderneming) is gestaakt. In de huidige onderneming (transport) is het pand niet in gebruik dus ook hier is geen sprake van ondernemingsvermogen. Verhuur sec levert voor de inkomstenbelasting geen onderneming op.

 

Conclusie: bij beeindiging van het bergingsbedrijf had het pand verplicht naar prive gemoeten. De bijbehorende schuld gaat vanuit fiscaal oogpunt verplicht mee.

Dus afrekenen over meerwaarde en voortaan aangeven in box 3 en is er sprake van beleggen.

 

Overdrachtsbelasting:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_wijzigen_of_beeindigen/u_staakt_uw_onderneming/overdrachtsbelasting_over_onroerende_zaken

 

Link naar reactie
  • 0

Eric hartelijk dank voor je reactie.

Dat is dan wel grappig dat de tussenpersoon die zegt verstand te hebben van contracten en nvm makelaar is en 1000 euro voor een huurcontract rekent dit dan weer niet weet. Hij kent onze situatie harstikke goed want we hebben ons hele hebben en houwen bij hem onder gebracht.

Onze boekhouder heeft ook niet aan de bel getrokken..

Nu heb ik het hem ook niet gevraagd trouwens.

Maar ok maar als het dan geen onderneming meer is hoe gaat het dan met de btw?

We hebben al die tijd wel btw ontvangen?

 

Oh en je link van de overdrachtsbelasting werkt niet trouwens.

 

En het huurcontract staat op naam van de VOF, ik begrijp dat het een belastingkwestie is of het privé of zakelijk is, maakt het dan uit dat er in het contract staat dat het verhuurd is vanaf de VOF? Moeten we nu een nieuw contract op laten maken? Zo ja, wat is dan de ingangsdatum?

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels heb ik hierover al wat informatie opgezocht en de afrekening zou maar 20.000,- bedragen. Boekwaarde is namelijk zo'n 160.000 en de verkoopwaarde ongeveer 180.000.

 

Voor jouw beeld, de afrekening bedraagt niet € 20.000,00. De stakingswinst bedraagt € 20.000,00 en daar ben je IB over verschuldigd. Het maximaal af te rekenen bedrag is dan ook (52% van € 20.000,00 =) € 10.400,00. Als je in aanmerking komt voor de MKB-winstvrijstelling bedraagt dit bedrag € 8.944,00. Dat is ook alweer een mooie meevaller ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het contract niet aan laten passen. Waarom zou de vof geen contractspartij kunnen zijn?

 

Mijn opmerkingen zien op de inkomstenbelasting. Je zult dus de aangifte inkomstenbelasting juist in moeten dienen en eventueel kijken of je oude aangifte moet wijzigen. Hoe je dat praktisch op wil lossen moet je bespreken met degene die je aangifte doet.

 

Voor de btw roep ik voor de vuist weg dat het geen verschil maakt aangezien de eisen voor btw anders zijn dan voor ib. Ik ga ervan uit dat er geopteerd is voor belaste verhuur (er moet aan de eisen voldaan zijn, zie ook jullie contract). Voor de BTW blijft de vof gewoon verhuurder van het pand.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.