• 0

Personal Problem Solving

In the threat "Brainstore" is een idee ter sprake gekomen waarbij in teamverband (mensen met verschillende achtergronden) brainstormsessie gehouden worden om problemen op te lossen. Nu wordt dit al in overvloed gedaan op het forum maar ik doel meer op het gezamelijk creeren van innovaties. Als inspiratiebron zouden bestaande oplossingen (octrooiliteratuur) voor een probleem kunnen fungeren, waarop voortgeborduurd wordt.

 

Neem als voorbeeld "het cafe van de toekomst" waarbij zoveel verschillende ideeen bij elkaar kwamen!

 

Wat vinden jullie, heeft dit potentie?

 

Meer info over creative problem solving: http://www.mpire.nl/creativiteit.html

 

Kanban

 

Ps. We noemen het maar even PPS. (Personal Problem Solving)!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Misschien gebruik maken van MSN om als (kleine) groep te overleggen? Lijkt me sneller dan dat we via postings in het forum zoiets gaan bespreken. (uit het topic BrainStore, lijkt me handig als we alles hierover even bij elkaar houden)

 

MSN heeft als nadeel dat er maar vijf personen per gesprek kunnen worden toegevoegd, dus dat levert misschien problemen op als de groep deelnemers groter wordt. Misschien toch een forumtopic er voor reserveren, en dan steeds F5'en? Of via een chatbox, dat heeft dezelfde mate van interactie als msn, maar is qua gebruikers onbeperkt.

 

Ik ben er wel voor om het een beetje afgeschermd te houden, wie weet op wat voor mooie dingen we komen, zou misschien niet handig zijn als die meteen open en bloot door iedereen te bekijken zijn. Of hebben jullie hier andere ideeën over?

 

Aan welk 'soort' innovaties zitten jullie te denken? Of zijn er al concrete situaties of problemen aanwezig die onze collectieve brainkracht kunnen gebruiken?

Link naar reactie
  • 0

Probleem/beperking met MSN wist ik trouwens niet, maar wel weer nuttig om te weten....;). Maar wat in me opkwam toen ik dat voorstelde, is dat het wellicht verstandig is om bij een intensieve chatsessie voor het brainstormen maximaal 5 personen tegelijk te gebruiken.

 

Resultaten/conclusies kunnen dan (op een afgescherm deel) gepost worden en kunnen bijvoorbeeld dienen als start voor een latere brainstorm ronde met andere personen.

 

Zo kunnen verschillende groepen van personen met een eigen visie op de ideeen schieten/uitbreiden. Als er meer personen tegelijk op een chat zitten lijkt het me minder goed werken.

 

Wat vinden jullie daar van?

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moeten brainstorms zo openbaar mogelijk zijn. Ik zou ze gewoon op het forum zetten. Dat kunnen anderen participeren of ervan profiteren. Ik neem tenminste aan dat de "problemen" die "gesolved" moeten worden van algeneme aard zijn.

 

Persoonlijke problemen moet je hier natuurlijk niet behandelen. ;D

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

hmm, volgens mij gaat de laatste ontwikkeling van het forum hier wat aan kunnen helpen.

 

We zijn bezig met de ontwikkeling van een jpilot (IRC) chat functie.

 

Als alles goed gaat zal deze voor woensdag moeten draaien.

 

Het lijkt me zowieso leuk om te doen, ik denk dat we gewoon wat moeten experimenteren wat het beste werkt. Een chat van 20 personen is meestal erg moeilijk om gestructureerd dingen mee op te lossen.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Kunnen we inderdaad een beetje experimenteren ZRSKI!

 

Ik ben er wel voor om het enigszins afgeschermd te houden gezien het brainstormsessies zullen worden over zeer specifieke problemen die mogelijk innovatief te noemen zijn. Algemenere problemen worden al genoeg op het forum bediscussieerd en dat is de kracht ook van HL.

 

Iemand kan een probleem indienen (bijvoorbeeld een week van te voren (kan er wat vooronderzoek gedaan worden (octrooi onderzoekje bijvoorbeeld), waarover we met een select gezelschap gaan brainstormen. De aandrager van het probleem speelt hierin de centrale figuur. Een sessie van bijvoorbeeld een half uur!

 

De afscherming zal meer vertrouwen wekken zeker wanneer de experts bekend zijn incl hun expertise. Mensen die al langere tijd hun hoofd bereken over een probleem (technologische aard) zullen dit sneller bloot leggen. Aan algemene omschrijvingen hebben we veel minder!

 

Kanban

Link naar reactie
  • 0

Ben het ook met Kanban en Zrski eens.

 

Zo een brainstorm sessie zal toch voor een groot deel bestaan uit het toewerken naar een bepaalde oplossing. De gehele chat openbaar zetten heeft dan toch geen nut. En zoals Kanban al verwoorde.....de echt algemene vragen kunnen al op de rest van het forum gesteld worden, dit is een nieuwe toevoeging/uitbreiding en ik denk eeen erg nuttige. En inderdaad Zrski, te veel mensen die tegelijk in zo een chat zitten, dat zal niet werken.

 

Succes met de implementatie Zrski!

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Over creatieviteit en virtueel brainstormen:

 

in het verleden heb ik regelmatig meegemaakt dat het bijeenzetten van enkele creatievelingen binnen zéér korte tijd (seconden) fantastische dingen op kan leveren, variërend van een TV-format of een commercial tot een nieuw waspoeder of een oplossing voor een technisch probleem.

 

Een probleem is dat "normale mensen" (vaak de afnemers van de ideeën) een beloning van bijvoorbeeld enkele duizenden euro´s voor "vijf seconden denkwerk" te veel vinden. Dit, terwijl de kosten van een machine die een uur per dag stilstaat door een te verhelpen storing vele tienduizenden euro´s per jaar (of zelfs per maand) kunnen bedragen.

En ook het bedenken van een nieuw product, bijvoorbeeld een zwart inlegkruisje of een waspoeder voor witte EN bonte was (WAUW!!) kost natuurlijk niet veel energie maar kan behoorlijk wat centjes opleveren.

 

Het idee om internet te gebruiken als een platform voor het plaatsen van problemen is ongetwijffeld al vele jaren oud, want waarom zou je wél een advertentie zetten om je auto te verkopen en niet om een oplossing te vinden voor je technische problemen?

Nu, in 2002, zijn de soft- en de hardware ook geschikt voor het uitvoeren van deze ideeën.

 

Twee jaar geleden lanceerde ik de "Klaagmuur". Een pagina waar mensen en bedrijven problemen kwijtkunnen. In principe kan een ondernemer op die pagina een filmpje laten zien van een machine met een storing, zónder zijn identiteit bloot te geven.

Techneuten die denken het probleem op te kunnen lossen kunnen dan via de site in contact komen met het bedrijf.

 

Maar -zoals ik U al eerder heb laten weten- mijn commercieële hersenhelft heeft het formaat van een krent.

www.brainstormers.nl (nu nog doorgelinkt naar de uitvindersbeurs) heeft een bestand van vele tientallen mensen met zeer verschillende achtergronden die zich beschikbaar stellen voor brainstormsessies. Het ontbreekt aan een man of vrouw met die de schouders eronder wil zetten.

 

Overigens denk ik dat Higher Level zeer zorgvuldig moet kijken naar de problemen die worden aangedragen en behandeld in een brainstorm op dit forum zodat het niet misbruikt gaat worden door bedrijven.

 

 

BIG

Link naar reactie
  • 0

Laten we ons inspireren door Innovatie steunpunt Wageningen? (http://www.isw.agro.nl/Nederlands/index.htm)

 

Het KreaTeam!

 

De Stichting Innovatiesteunpunt Wageningen is opgericht in januari 1997 op verzoek van het Ministerie van LNV met als taak het begeleiden van ondernemers en organisaties in de agrarische bedrijfskolom en in het landelijk gebied in de beginfase van innovaties

 

Kanban

Link naar reactie
  • 0

Big,

 

Denk je dat je die mensen zou kunnen motiveren om deel te nemen hier op HL, op het moment dat het daadwerkelijk van de grond komt? Hier op HL zijn wel wat ondernemers die van aanpakken weten en dit project wel van de grond willen krijgen.

 

De Klaagmuur lijkt me iets te ingewikkeld om op grote schaal te gebruiken, maar ik kan best een aantal interessante doelgroepen hiervoor verzinnen. Op welke gebied hebben die personen ongeveer expertise?

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

We hebben nog wat problemen met de chat module, maar het gaat allemaal wel lukken.

 

Het is gebaseerd op IRC waardoor we gebruik kunnen maken van Bots of Eggdrops om de chatkanalen onder controle te houden. Hierdoor kunnen we (onder voorbehoud, dit weet ik nog niet helemaal zeker) on the fly apparte chatrooms maken waar gesprekken appart en goed begeleid kunnen worden.

 

Ik hou jullie op de hoogte.

 

Den

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Gelukt, ik ben binnen! :)

 

Wel krijg ik bij alles wat ik type een melding dat het chatprogramma ongeregistreerd is.

**** Warning ****

This is an unregistered copy of JPilot jIRC applet.

Dat wordt wel vervelend als we dit voor echte chatsessies gaan gebruiken, steeds die meldingen ertussen door.

 

Zrski, zit hier trouwens een functie op dat de gesprekken gelogd worden? Het is namelijk bij mij niet mogelijk om de chattekst te selecteren en te kopiëren.

Link naar reactie
  • 0

Wat mij betreft kunnen we binnenkort onze eerste chat sessie organiseren als pilot!!

 

We moeten eerst eens even inventariseren wat de expertise is die we in huis hebben en wie er mee willen doen. De groep kan niet te groet zijn! Ik zit zelf te denken aan maximaal acht personen o.i.d. We kunnen bij een hoog deelnemersaantal natuurlijk selecteren op kennisgebied al naar gelang het probleem.

De expertmembers kunnen hier een belangrijke rol in spelen!

 

In hoeverre relateren we HL aan de dienst wat betreft het non profit ideaal? Wordt het een losstaande dienst met HL als backbone? enz enz!

 

Heeft iemand een probleem dat we kunnen oplossen?

 

Ook moeten we eens nadenken over de probleem aquisitie en de tegenprestatie van de indiener!

 

We zijn er met een chat mogelijkheid nog niet maar wel op weg!

 

Kanban

Link naar reactie
  • 0

Kanban,

 

Ik denk dat we het in eerste instantie maar gewoon moeten starten en nog niet over tegenprestaties e.d. druk moeten maken. Laten we dit eerst als pilot uittesten, dan komen we waarschijnlijk nog wel een hoop problemen/mogelijkheden tegen.

 

Wellicht kan de indiener die het eerste probleem inbrengt achteraf wat regelen (uitje voor het team, etc....;)), maar dat kunnen ze zelf bepalen. Later kunnen we wel kijken of we het commercieler aan kunnen pakken...laten we het eerst maar eens proberen...

 

Groeten,

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.