• 0

Recht op teruggaaf vanuit de wet, toch geen rechtsmiddelen open tegen beslissing

L.S.,

 

Ik heb een aangifte BPM gedaan in 2011. De auto heeft hier lang gestaan maar is onlangs eindelijk verkocht. Dat is ook het moment waarop de auto dus voor de eerste keer tenaamgesteld is. Als pas net voor de tenaamstelling/verkoop BPM aangifte had gedaan, dan had ik minder BPM betaald. Volgens artikel 16a wet BPM heb ik recht op deze zelfde verlaging. Daar is de belastingdienst het ook mee eens.

 

Echter over de rechtsgang verschillen we van mening.

 

De belastingdienst vind dat ik bezwaar moet maken tegen mijn eigen aangifte van 2011. Zij zullen die niet ontvankelijk beslissen en ambtshalve de teruggaaf toekennen. Omdat het een ambtshalve teruggaaf is, is er geen bezwaar etc mogelijk.

 

Ik vind dat ik de belastingdienst kan verzoeken een beslissing te nemen op basis van artikel 16a en dat tegen die beslissing bezwaar etc mogelijk is. Alleen op die manier kan ik me verweren als de belastingdienst een fout maakt.

 

Wat vinden jullie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Wat vinden jullie?

 

De ervaring leert, en dat is ook de interne richtlijn binnen de Belastingdienst, dat een niet ontvankelijk bezwaarschrift behandeld wordt als ware het wel ontvankelijk. En veelal neemt de Belastingdienst ook de juiste beslissing, zeker als je het verzoek juist motiveert.

 

Stel nu dat de Belastingdienst toch een beslissing neemt die jou niet zint. Dan kun je dan toch alsnog op basis van artikel 16a wet BPM de procedure ingaan?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik me even verkeerd heb uitgedrukt.

 

Ik dacht met procedure aan een bepaald rechtsmiddel zoals bezwaar. Want dat is de crux van mijn vraag. Met een ambtshalve beslissing heb ik geen mogelijkheid op bezwaar dus daarom heb ik dat liever niet.

 

Dus welke procedure (=rechtsmiddel) kan ik aanwenden als de belastingdienst een beslissing neemt die mij niet zint?

Link naar reactie
  • 0

Dus welke procedure (=rechtsmiddel) kan ik aanwenden als de belastingdienst een beslissing neemt die mij niet zint?

 

Even terug:

 

[*]jij bent van mening dat je geld terug krijgt;

[*]de Belastingdienst erkent dat (op papier?) en zegt je welke route je moet volgen;

[*]jij bent het niet met de route eens omdat er geen bezwaarprocedure open zou staan.

 

De Belastingdienst zegt het al met je eens te zijn. En toch ben je bang dat ze een ander besluit zullen nemen dan het standpunt dat ze tot nu toe hebben ingenomen. Ze zullen dan wel een goed verhaal moeten hebben om een ander standpunt in te nemen. Dat andere standpunt is er volgens jou niet, omdat de wet voor zich spreekt.

 

De Belastindienst is er niet op uit om jou zoveel geld als mogelijk uit de zak te troggelen. De Belastingdienst heeft als doel om haar deel te krijgen, en geen stuiver meer dan dat. Dus als jij recht hebt op een teruggave dan zul je dat krijgen. Ik denk dat je je terecht zorgen maakt.

 

Nu kan het natuurlijk zo zijn dat er een beslissing genomen wordt die jou niet zint. Je kunt je afvragen waarom je de BPM al hebt afgedragen voordat de auto verkocht is. Nu levert het meerwerk op voor jou en voor de Belastingdienst en kost het altijd meer dan wanneer je BPM afdraagt op het moment dat het bedrag vast staat.

Maar daar schiet je nu niets mee op. Het enige wat je nu rest is een bezwaarschrift indienen, dit goed te motiveren en ook te onderbouwen met eerdere berichten van de fiscus en er op vertrouwen dat er een correct besluit genomen wordt. Dat er geen beroep mogelijk is bij een niet-ontvankelijk bezwaarschrift is jammer, maar dat ontslaat de inspecteur er niet van om een beslissing te nemen die hetzelfde zou zijn als ware het bezwaarschrift wel ontvankelijk. Do4t de inspecteur dat niet dan staat zijn professionele integriteit ter discussie. Dat moet je als inspecteur niet willen...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Voor de discussie is het eigenlijk niet van belang of ik wet of geen afstemming met de belastingdienst heb gehad. De wet zou immers zijn werking moeten doen, ook zonder (voor)overleg.

 

Als een beslissing niet klopt met de wet dan zou je mogelijkheden moeten hebben zoals bezwaar en beroep. Althans, ik heb altijd zo gedacht. Heb ik dat zo fout? Of wat is er specifiek anders aan mijn situatie waardoor ik alleen een beslissing kan krijgen die niet die mogelijkheden biedt. Ik begrijp het gewoon niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.