• 0

Aftrekbaarheid & Bijtelling auto zaak bij "parttime ondernemer"?

Beste,

 

Ik zit met een vraagstuk waar ik niet aan uit kom en op internet geen eenduidig antwoord op kan vinden. Even in het kort mijn situatie schets. Ik heb een parttime onderneming (eenmanszaak) naast mijn normale loondienst. Zowel voor mijn loondienst als onderneming heb ik een auto nodig. Helaas is mijn vorige auto na een flinke klapband als gevolg van rommel op de weg inmiddels total-los (dader onbekend, dus fluiten naar je centen :(). Voor mijn loondienst moet ik zéér veel woon-werkkilometers afleggen, daarom zou het voor mij zeer gunstig zijn als ik deze kosten kan aftrekken.

 

Nu is de vraag... Als eenmanszaak worden veel zaken als je ook nog in loondienst bent niet gescheiden gezien. Is het nu zo dat wanneer ik een auto zelf "zakelijk" aanschaf en hier netjes bijtelling over betaal, dat ik dan alle kosten af mag trekken. Dus ook die van mijn woon-werkverkeer naar mijn "loondienst"?

 

En; mag ik deze kosten zowel aftrekken van mijn inkomen uit onderneming, alsmede deze uit loondienst?

 

Aangezien ik per jaar zo'n 70.000km rijd alléén al woon-werkverkeer naar mijn 'loondienst-functie'... zou het voor mij zeer aantrekkelijk zijn om deze brandstofkosten te kunnen aftrekken. Dat ik hier dan flink bijtelling voor moet betalen weegt dan waarschijnlijk nog niet op tegen het voordeel dat ik daarmee heb.

 

Op internet staan veel tegenstrijdige verhalen... wellicht dat hier iemand licht in de duisternis kan scheppen? ::)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Is het nu zo dat wanneer ik een auto zelf "zakelijk" aanschaf en hier netjes bijtelling over betaal, dat ik dan alle kosten af mag trekken. Dus ook die van mijn woon-werkverkeer naar mijn "loondienst"?

Op zich wel, alleen is hier sprake van excessief privé gebruik. Het percentage bijtelling is dus mogelijk flink hoger dan de gebruikelijke 24%. Voorbeeld: Bij 100.000 kilometers per jaar en 70.000 privekilometers (woon werkverkeer loondienst = privé kilometers voor de zakelijke auto), is de fiscale bijtelling op grond van excessief privé gebruik 70% van de daadwerkelijke autokosten

 

Dat ik hier dan flink bijtelling voor moet betalen weegt dan waarschijnlijk nog niet op tegen het voordeel dat ik daarmee heb.

Ik denk dat je je daar wel eens op zou kunnen verkijken, maar wellicht dat een boekhouder of fiscalist daar nog wat meer duidelijkheid over kan verschaffen

 

een vraagstuk waar ik niet aan uit kom en op internet geen eenduidig antwoord op kan vinden.

Internet is geen fiscalist of boekhouder , een fiscalist of boekhouder wel ;)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Oke, dus al met al is het toch niet zo "voordelig" als ik dacht... daar was ik ook al een beetje bang voor, vandaar de zoektocht naar meer informatie. Eigenlijk best raar dat het bijtellingspercentage wel 'omhoog' kan als je meer dan 25% privé rijd... Betekend dat dan ook dat dit omlaag kan als ik aan kan tonen (bijvoorbeeld door rittenregistratie) dat ik veel minder dan 25% privé rijd? Waarschijnlijk niet toch? (Even de "gunstige" bijtellingsauto's i.v.m. lage uitstoot buiten beschouwing gelaten)

 

Wat dat betreft zou het misschien beter zijn dat mijn werkgever deze auto voor mij koopt (we praten hier niet over een nieuwe full-option leasebak) en ik aan de hand daarvan bijtel. Dan vallen de kosten wel voor mijn werkgever, maar hij kan deze aftrekken en ik mag deze in principe toch gewoon 'vergoeden' aan mijn werkgever? (Denk aan iets als minder reiskostenvergoeding vragen o.i.d.) Dan hoeft deze er niet slechter op te worden (alleen wat meer administratie misschien) en aangezien hij alles kan aftrekken/terugvorderen ben ik aan het einde van de maand ook een stuk goedkoper uit... of maak ik het nu heel ingewikkeld? ??? De auto die 'ik' dan betaal (aanschaf) staat wel op zijn naam, maar hier is vast wel wat over op papier te zetten lijkt mij.

Link naar reactie
  • 0
Betekend dat dan ook dat dit omlaag kan als ik aan kan tonen (bijvoorbeeld door rittenregistratie) dat ik veel minder dan 25% privé rijd? Waarschijnlijk niet toch?

Nope. Die 25% is een forfaittair percentage: lager kan niet, hoger wel

 

Wat dat betreft zou het misschien beter zijn dat mijn werkgever deze auto voor mij koopt (we praten hier niet over een nieuwe full-option leasebak) en ik aan de hand daarvan bijtel. Dan vallen de kosten wel voor mijn werkgever, maar hij kan deze aftrekken en ik mag deze in principe toch gewoon 'vergoeden' aan mijn werkgever?

Hiermee is het woon-werkverkeer zakelijk geworden, en voorkom je de bijtelling excessief privé gebruik inderdaad

 

De auto die 'ik' dan betaal (aanschaf) staat wel op zijn naam, maar hier is vast wel wat over op papier te zetten lijkt mij.

Kopen is echt kopen, dus de auto staat op naam van de werkgever, is/wordt betaald door de werkgever en is eigendom van de werkgever, maar een terugkoopverplichting per einde dienstverband opnemen tegen een bepaalde boekwaarde of dagwaarde is zeker een optie.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet wat het van je werkgever mag kosten, maar ik verwacht niet meer dan je nu aan reiskostenvergoeding krijgt. Uiteraard kun je (naast dat je geen reiskostenvergoeding meer krijgt, dat gaat niet samen met een auto van de zaak) een vergoeding aan je werkgever betalen voor privégebruik. Die vergoeding wordt dan in mindering gebracht op de bijtelling, maar verhoogt wel de winst van je werkgever. En voor zover de vergoeding niet ziet op privégebruik, maar bijvoorbeeld op het woon-werkverkeer, dan kan dat deel van de vergoeding NIET in mindering worden gebracht op de bijtelling. Wel verhoogt dit de winst van je werkgever, zodat feitelijk sprake is van dubbele heffing.

 

Dan zijn er ook nog wat btw-perikelen die het verhaal wellicht wat minder interessant maken. Maar dat is een compeet andere afweging die je nu niet in je verhaal hebt meegenomen en waarover (ook) al heel veel is geschreven hier.

 

Al met al is wellicht nog de beste optie (zeker omdat het niet om een nieuwe auto schijnt te gaan?) om de auto privé te houden, de reiskostenvergoeding van je werkgever onbelast in je zak te steken en 19 cent per voor de onderneming gereden km van de winst af te trekken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.