• 0

nieuwe wet tijdelijke contracten

situatie: holding BV en werk BV. Ik heb nu 2 mensen in dienst bij de werk BV met een arbeidscontract voor bepaalde tijd. 1 daarvan zal over 6 maanden in vaste dienst komen. Wij zijn zoekende naar meer mensen en kunnen sterk groeien zodra we die gevonden hebben. (vreemd genoeg is het extreem lastig om gemotiveerde medewerkers te vinden die commercieel zijn en een technische aanleg hebben)

 

Nu gaat de wet wijzigen en ben ik verantwoordelijk voor 12 jaar als een werknemer ziek uit dienst gaat of binnen vier weken na einde contract ziek wordt. Het is mij niet duidelijk wat de financiële gevolgen zijn maar het is volgens mij niet te dragen door kleine ondernemers. Ik moet dus snel actie ondernemen en heb daar volgens mij 3 mogelijkheden voor:

 

1. het wordt te risicovol om personeel te hebben en zal noodgedwongen moeten afslanken of verhuizen naar België terwijl mijn bedrijf groeiende is. (ja klink wanhopig maar snap ook niet waarom ze in Den Haag niet eerst de gevolgen van hun ideetjes bekijken alvorens ons dit soort problemen te geven)

 

2. een reservering (voorziening) maken in de boekhouding per personeelslid die de 'schade' dekt voor dit twaalf jarige risico. Hoe kan ik uitrekenen hoeveel die kosten zijn? Heb al contact gehad met het ministerie maar die weten het ook niet...

 

3. een extra BV onder de holding oprichten waar ik de medewerkers in onder breng. In geval van een probleem door ziekte van een (ex)werknemer kan deze BV dan failliet verklaart worden. Ik besef dat dit een zeer on-sociale methode is maar ik wordt wanhopig door de nieuwe wetten die ze in Den haag verzinnen en heb geen zin om buiten mijn schuld alles te verliezen wat ik opgebouwd heb. Kan deze constructie of wordt de holding erbij betrokken als ik de personeels-BV wil beëindigen of failliet wil laten verklaren?

 

Joost heeft mij vorige keer perfect geholpen en zie daarom ook graag uit naar zijn of een andere reactie via dit forum. In ieder geval alvast enorm bedankt!

 

Mike

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Nu gaat de wet wijzigen en ben ik verantwoordelijk voor 12 jaar als een werknemer ziek uit dienst gaat of binnen vier weken na einde contract ziek wordt.

Voor personeel in vaste dienst wijzigt de wet helemaal niet . Aangezien je vraag primair gaat over een werknemer die in vaste dienst komt, snap ik de topictitel ook niet helemaal :). Voor werknemers in vaste dienst geldt de 12 jaar "verantwoordelijkheid" werkgever voor langdurig verzuim namelijk al veel langer, sinds 2006.

 

Voor personeel op tijdelijk contract wijzigt de wet wel, maar verandert er eigenlijk weining tot niets voor kleine werkgevers. De wetswijziging heeft namelijk betrekking op de WIA instroom van flexkrachten (personeel dat niet in vaste dienst is), maar de bijbehorende bonus/malus bij WIA instroom geldt niet voor kleine werkgevers. Per saldo is de wetswijziging voor kleine werkgevers eerder een verbetering (omdat de hoge premiestijging bij WIA instroom van vast personeel komt te vervallen)

 

Je bent als werkgever nu ook al 12 jaar verantwoordelijk. "Verantwoordelijk" wil overigens niet zeggen dat je ook 12 jaar het loon moet door betalen: dat is beperkt tot 2 jaar, daarna volgt WIA instroom: die uitkering betaal je uit de WGA en WGA flex premies.

 

Het is mij niet duidelijk wat de financiële gevolgen zijn

Het valt voor een kleine werkgever wel mee eerlijk gezegd, sinds de nieuwe BeZaVa is de individuele sanctie (risico-opslag op de WIA premie) bij WIA instroom komen te vervallen

De financiële impact blijft daardoor beperkt tot de eerste 2 jaar loondoorbetaling (die goed en goedkoop verzekerbaar is). De resterende 10 jaar wordt - zonder bonus/malus of enige andere sanctie voor kleine werkgevers - gedragen door de (lage) WIA en WGA flex premies

 

maar het is volgens mij niet te dragen door kleine ondernemers

Dat valt dus wel mee wat mij betreft, wat heel veel kleine MKB bedrijven met personeel kunnen beamen. Het is meer een kwestie van goed weten hoe de regels in elkaar zitten en wat je wanneer moet doen (of niet). Dat valt te leren, of anders kun je je (zonder al te hoge kosten) laten bijstaan door een specialist.

 

Het verzuim / loondoorbetaling bij ziekte de eerste 2 jaar valt te verzekeren tegen premies van 1.5-3% van de loonsom, afhankelijk van branche, werkzaamheden en leeftijd werknemers. ook qua kosten valt het dus wel mee.

 

1. het wordt te risicovol om personeel te hebben en zal noodgedwongen moeten afslanken of verhuizen naar België terwijl mijn bedrijf groeiende is. (ja klink wanhopig maar snap ook niet waarom ze in Den Haag niet eerst de gevolgen van hun ideetjes bekijken alvorens ons dit soort problemen te geven)

 

Iets te wanhopig wat mij betreft, het lijkt er op dat je de risico's en kosten van het Nederlandse systeem nog niet genoeg kent. Reden te meer om niet zo maar over te stappen naar een Belgisch systeem dat je ook niet kent. Het gras is mogelijk niet groener aan de andere kant en je haalt je zelf een hele hoop gedoe en kosten op de hals die eenvoudig te vermijden zijn

 

2. een reservering (voorziening) maken in de boekhouding per personeelslid die de 'schade' dekt voor dit twaalf jarige risico. Hoe kan ik uitrekenen hoeveel die kosten zijn? Heb al contact gehad met het ministerie maar die weten het ook niet...

Met het ministerie?? Vreemde move, dit is meer werk voor een verzekeringsadviseur of boekhouder. Iedere adviseur of boekhouder had je kunnen vertellen dat reserveren voor deze risico's niet zo maar kan (moeten jaarlijks weer vrijvallen ten laste van de winst) .

Het reserveren voor goed verzekerbare risico's is in 2000 afgeschaft ( de zogeheten Reserve Assurantie Eigen Risico) en dus niet meer toegestaan

 

3. een extra BV onder de holding oprichten waar ik de medewerkers in onder breng. In geval van een probleem door ziekte van een (ex)werknemer kan deze BV dan failliet verklaart worden. Ik besef dat dit een zeer on-sociale methode is maar ik wordt wanhopig door de nieuwe wetten die ze in Den haag verzinnen en heb geen zin om buiten mijn schuld alles te verliezen wat ik opgebouwd heb. Kan deze constructie of wordt de holding erbij betrokken als ik de personeels-BV wil beëindigen of failliet wil laten verklaren?

Brengt je verder van huis, en tegen meer directe kosten en meer risico's

Als je als bestuurder willens wetens een goed verzekerbaar risico - zoals verzuim - niet verzekert, en de BV als gevolg daarvan failliet gaat, ben je als bestuurder volledig aansprakelijk.

 

Al met al: ik vermoed dat je de risico's niet goed hebt ingeschat of de wetgeving verkeerd hebt begrepen, met deze (IMHO licht overtrokken) reactie tot gevolg.

 

Advies: Laat je eerst goed informeren over de sociale verzekeringwetten en eventuele (verzekerings)oplossingen of de kosten en regels van eigen risicodragen en neem dan een weloverwogen besluit.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    3 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.