Hallo,

Op dit moment bezit ik een VOF uitzendbureau met 4 vennoten. Nu willen we graag uitbreiden naar een andere stad en hier 2 nieuwe partners toevoegen.

We hebben 3 eisen hieraan:

- Niet aansprakelijk voor de daden van de partners

- Partners kunnen vrij ondernemen

- Zeggenschap houden over de nieuwe vestiging

Aantal mogelijke vormen

- VOF met nevenvestiging

Uitgesloten: vanwege teveel aansprakelijkheid

- VOF A en VOF B inclusief een contract tussen beide VOF's. Waarin een percentage van de winst in staat en de randvoorwaarden voor de partners.

De vraag is hierbij, is zo'n contract bindend en wat zijn de meningen hierover?

- VOF A en CV B

- Verschil met hierboven is dat je nu een stille investeerder bent. Echter lees ik hier op het forum dat de medezeggenschap beperkt is. Is de medezeggenschap minder dan wanneer je een contract opstelt tussen 2 VOF's?

- BV (geen optie, vanwege de kosten)

- Holding oprichten, met VOF A en VOF B als werkvestiging. Waarbij huidige vennoten in de holding komen en de holding de facturatie/boekhouding en verloning doet voor alle werkvestigingen.

Ik vroeg me af of iemand deze ervaring heeft en hoor graag jullie meningen aan!

Groeten,

Bob

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46237-nieuwe-vestiging/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Je vergeet de optie van een coöperatie.

Je kan deze volledig inrichten dat je niet aansprakelijk gesteld wordt voor de daden van een ander, de volledige boekhouding onder jullie hoede houdt, naamgever wordt van de vestiging, maar bovenal ook nog eens fiscaal IB ondernemer blijft.

Laat je wel goed begeleiden daarin.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46237-nieuwe-vestiging/#findComment-469566
Delen op andere sites

• 0

- BV (geen optie, vanwege de kosten)

- Holding oprichten, met VOF A en VOF B als werkvestiging. Waarbij huidige vennoten in de holding komen en de holding de facturatie/boekhouding en verloning doet voor alle werkvestigingen.

Snap ik dit!

Ten eerste waarom zou een BV meer kosten dan een holding (feitelijk vraag ik me af waarom een BV uberhaupt meer zou mogen kosten dan een VOF, maar dat is een andere vraag)

Een holding met 2 VOF's, dat kan ook niet (in tegenstelling tot een coöperatie met 2 VOF's als leden)

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46237-nieuwe-vestiging/#findComment-469567
Delen op andere sites

• 0

Bedankt voor je antwoord allereerst.

Ons is verteld dat vanaf 42.000 euro winst per jaar per persoon, dit pas aantrekkelijk wordt en aangezien dit nu op de helft daarvan zit we dit hadden uitgesloten. Maar dit is dus niet zo?

We hebben in het verleden een holding gehad met 1 VOF, dit was wel mogelijk, is het zeker dat een holding met 2 VOF's niet mogelijk is?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46237-nieuwe-vestiging/#findComment-469571
Delen op andere sites

• 0

Ons is verteld dat vanaf 42.000 euro winst per jaar per persoon, dit pas aantrekkelijk wordt en aangezien dit nu op de helft daarvan zit we dit hadden uitgesloten. Maar dit is dus niet zo?

Ten eerste is er geen verschil tussen een holding en een BV. Daarnaast heb je het over een dga-salaris van 2012 en niet van 2014 laat staan over met welk winstcijfers een BV handig is. Maar de keuze voor een BV mag NOOIT uitsluitend fiscaal zijn. Want fiscaal voordelig FAILLIET zijn is NIET LEUK.

We hebben in het verdelen een holding gehad met 1 VOF, dit was wel mogelijk, is het zeker dat een holding met 2 VOF's niet mogelijk is?
Nee. Een BV kan vennoot zijn in een VOF, maar anders niet. En dan heb je ook met DGA salariseisen te maken.

Betreft de coöperatie,Dan zouden we een UA moeten oprichten, een coöperatie met uitgesloten aansprakelijkheid.Ik dacht echter dat de zeggenschap binnen een coöperatie altijd gelijk is?

Zekers niet. Feitelijk werkt het zoals een BV ook werkt, je hebt een bestuurder / bestuur en je hebt aandeelhouders (in dit geval leden).

PS

Ik weet niet door wie je wordt voorgelicht, maar je informatie is niet geheel correct. Aan wie dit ligt, dat weet ik niet.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46237-nieuwe-vestiging/#findComment-469574
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar