• 0

Studiekosten aanloopfase aftrekbaar

Ik heb al rondgekeken hier maar kan niet echt een duidelijk antwoord vinden.. Per 1 juli start ik als ZZP'er, nu heb ik dit weekend een workshop waarvan ik me afvraag of ik deze kan opgeven als bedrijfskosten voor IB en BTW. Het gaat (in mijn ogen) om het op peil houden van kennis. Maar hoe zit het met studiekosten in de aanloopfase, mag ik deze opgeven voor de BTW en kan ik de BTW in een volgend kwartaal aftrekken? En telt een studie in de aanloopfase mee voor IB?

En dan nog iets; op de factuur zal dus geen bedrijfsnaam vermeld staan, maakt dit iets uit?

Hoop dat jullie me kunnen helpen! Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Je mag de kosten van de workshop niet zomaar als kosten opvoeren in je aangifte inkomstenbelasting. Ook mag je zonder toestemming de btw niet aftrekken in een volgende aangifte omzetbelasting. Je kunt schriftelijk om toestemming vragen. Stuur daarvoor 2 brieven met uitleg naar het belastingkantoor in jouw regio. Aan de afdeling Omzetbelasting vraag je of je de betaalde btw als voorbelasting mag opgeven. Aan de afdeling Inkomstenbelasting vraag je of de kosten van de workshop als bedrijfskosten mag aanmerken.

Vermeld in de brieven ook je telefoonnummer zodat je gebeld kunt worden als er vragen zijn over je brief.

Veel succes met je bedrijf! Kijk voor handige tips ook eens op onze webpagina voor starters.

Met vriendelijke groet,

Stan

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar