• 0

Loondienst naar management fee; geen aandeelhouder

Heb al best wat gespeurd, maar ben deze variant nog niet tegengekomen. Ik ben op dit moment in loondienst en geen aandeelhouder in deze onderneming. Zou nu graag vanuit eigen management BV gaan werken om lager loon uit te kunnen keren en deel af te romen om te investeren.

Begrijp dat dit alleen kan als je een aanmerkelijk belang hebt (>5% van de aandelen). Ik ben nu geen aandeelhouder en er is ook geen basis om dit nu wel te worden. Gedachte die ik had was dat of het in flex BV nu ook mogelijk is een klasse van dividendloze aandelen te creëren en hier 5% van te verwerven voor 1 euro.

Maakt dit dat ik een aanmerkelijk belang creëer en een situatie waarbij ik management fee in mijn BV kan ontvangen en lager loon aan mij privé door kan betalen?

Hoor graag jullie ideeën!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Bedankt voor de snelle reactie en het meedenken!

Klopt de 5% aandelen zouden een nieuwe klasse kunnen zijn en dividendloos. Als ik deze koop voor 1 euro zit hier voor mijn werkgever toch geen economisch nadeel aan? Eventueel zouden we in de akte van de aandelenoverdracht nog het recht voor mijn werkgever op kunnen nemen om de aandelen op enig moment weer terug te kopen voor zelfde bedrag.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie en het meedenken!

Klopt de 5% aandelen zouden een nieuwe klasse kunnen zijn en dividendloos. Als ik deze koop voor 1 euro zit hier voor mijn werkgever toch geen economisch nadeel aan?

Als die 1 Euro de reële waarde van 5% van de onderneming vertegenwoordigt niet nee, maar het lijkt me een beetje sterk dat de werkmij maar 20 Euro waard is :). Is de werkmij meer waard, dan zou het verschil tussen werkelijke waarde en aanschafwaarde gezien kunnen worden als verkapt loon, waarover je dan loonheffing verschuldigd bent.

Daarnaast is het nog maar de vraag of een constructie met een management fee je werkelijk in staat stelt om het salaris te drukken.

Bij een gelijksoortige situatie bij een van mijn klanten (consultant van een gerenommeerd strategisch adviesbureau) stelde de fiscus het gebruikelijke loon voor de DGA vast op 100% van oude loondienst inkomen, zonder afromen en onzekerheidsmarges et cetera dus.... simpelweg omdat de meestverdienende werknemer in de werkmij ook dat salaris had.

Overigens is het bij dat bedrijf uiteindelijk - na overleg met de fiscus nog wel goedgekomen, maar die salarissen daar lagen dan ook boven 10x modaal....maar goed, het lijkt me sowieso dat je dit soort constructies niet gaat overwegen voor salarissen onder de 100K

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Link naar reactie
  • 0

aandelen kunnen niet winstrechtloos én stemrechtloos tegelijk zijn. Dus als jij winstrechtloze aandelen wenst dan krijg je automatisch stemrecht. Lijkt me toch vreemd dat de eigenaar van de BV daar aan mee wil werken.

Anyhoe, verder sluit ik me bij Norbert aan. Ik zou me niet in een dergelijk wespennest begeven.

Tot slot gaat het topic ook op slot. Het is geen ondernemerskwestie en daar is dit forum uitsluitend voor bedoeld.

groet en succes

Joost

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar