• 0

Wel of niet premie volksverzekeringen/zvw voor DGA??!!

Ik hoop dat iemand kan helpen, want volgens mijn accountant valt X bv met 5% niet onder de DGA voor premie volksverzekeringen/zvw.

Situatie:

X bv heeft via een STAK 10% aandelen in bedrijf Plus BV (namen zijn fictief). Hij wil nu management facturen sturen van X bv naar Plus BV en zichzelf een salaris uitbetalen via X bv.

Vraag is nu: Dient te worden voldaan aan de sociale verzekeringsplicht en zo ja door wie?

Wat ik weet is dat met 10% je een AB hebt, en dat je jezelf minimaal 43K moet uitbetalen aan salaris maar die sociale verzekeringen, dat weet ik niet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

@babettemadonna, allereerst welkom op Higherlevel!

Vraag is nu: Dient te worden voldaan aan de sociale verzekeringsplicht

Als er geen sprake is van een (1e lijns) familieband met de overige aandeelhouders en ook geen sprake is van "nevengeschiktheid"/gelijkwaardige verdeling stemrecht (10 gelijkwaardige aandeelhouders met ieder 10%) dan is de vraag of de DGA zijn /haar eigen ontslag kan tegen houden in de Aandeelhoudersvergadering.

Met 10% van de stemgerechtigde aandelen kan dat niet, en dus is er sprake van sociale verzekeringsplicht.

en zo ja door wie?

Door de werkmaatschappij. De werkmij draagt sociale premies af over het salaris dat de DGA in zijn/haar holding verloont. (Dus niet over de managementfee, maar over het salaris)

Wat ik weet is dat met 10% je een AB hebt

AB grens is 5% Vanaf 10% ben je ook DGA voor de Pensioenwet. De werknemer valt dus buiten de collectieve pensioenregeling van het bedrijf, voor zover er zo'n regeling bestaat.

en dat je jezelf minimaal 43K moet uitbetalen aan salaris

De bewijslastgrens is in 2014 niet 43K maar 44K en dit is geen minimum salaris maar de grens waarbij de bewijslast van wat een voor deze DGA gebruikelijk loon is, verschuift van de DGA zelf naar de belastingdienst toe.

Een lager gebruikelijk loon hanteren mag dus, zolang de DGA zelf kan aantonen dat dit voor zijn/haar branche en beroep een gebruikelijk loon is (en nooit lager dan de meestverdienende werknemer in de werkmij)

De belastingdienst kan ook een hoger gebruikelijk loon dan 44K vaststellen, maar dan moet de belastingdienst ook bewijzen dat dat het voor branche en beroep gebruikelijke loon is

Houdt er overigens rekening mee dat indien X nu in loondienst is of voorheen in loondienst was bij de werkmij, er zeer waarschijnlijk in de nieuwe situatie met managementfee vanuit de eigen holding sprake is van z.g.n. "frontverandering". Dat betekent dat de werknemer niet alleen voor de sociale verzekeringswetten als normale werknemer wordt gezien, maar ook voor de werkgeversaansprakelijkheid en zorgplicht (art 6:11 BW) en - last but not least - de loondoorbetalingsplicht bij ziekte

In begrijpelijker Nederlands: juridisch wordt dit gezien als een verlegd dienstverband, en de werkmaatschappij blijft daarbij wel verantwoordelijk voor de loondoorbetaling bij ziekte. Andersluidende bepalingen in de managementovereenkomst zijn nietig.

Sommige verzuimverzekeraars doen erg moeilijk over sociaal verzekerde DGA's, en dekken ze alleen mee als ze op de loonlijst van de werkmij staan.

Al met al dus nog best wel wat aanvullende haken en angels om rekening mee te houden; zowel voor de werkgever als de werknemer. Geen materie om te doe het zelven

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar