• 0

Klant is Akkoord gegaan met de offerte maar weigert te betalen

Hallo,

 

Ik heb een probleem met een klant die weigert te betalen. Ik zal het verhaal kort samenvatten:

 

Vorige jaar werd ik benaderd door een iemand die zijn website wou vernieuwen. Ik heb een offerte opgesteld waarmee hij akkoord is gegaan. Hij had mij destijds een zeer beknopte uitleg gegeven over zijn wensen voor de nieuwe website.

Nadat hij een deel van de offerte vooruit had betaald, waren wij begonnen met het realiseren van de website. Al snel was het duidelijk dat meneer niet precies wist wat hij wou. Elke keer nadat een bepaalde functie was gerealiseerd wou hij het net iets anders hebben. Hiervoor hebben we voor elke wijziging een meerprijs geoffreerd waarmee hij akkoord is gegaan (per mail).

De complexiteit van het project was erg hoog. Er zijn veel functies die afhankelijk zijn van elkaar. Wanneer het systeem voor 95% afgerond was, vroeg hij nog steeds om wijzigingen waardoor we verschillende functies opnieuw moesten programmeren.

 

Het project konden we niet zonder fouten realiseren, dit lag voor grotendeels aan de wijzigingen die doorgevoerd moesten worden. Sinds kort heeft hij ons doorgegeven dat hij het project niet meer door ons wilt laten afronden. Dat vond ik niet heel erg, aangezien ik het helemaal zat was. Voor het realiseren van de functies en de wijzigingen daarvan hebben we veel kosten gemaakt. Met alle meerprijzen is hij akkoord gegaan. Ik stelde voor dat we 85% van de geoffreerde functies zouden factureren terwijl het project voor meer dan 95% voltooid is. Zijn reactie hierop was dat hij het factuur niet zou gaan betalen, omdat we het project niet konden afronden (doordat het project te veel fouten bevatte) en dat ze hierdoor een achterstand hebben op de automatisering. Ik ben van mening dat het probleem meer bij hem ligt dan bij ons. Als hij keer op keer nieuwe functies wilt wanneer het project bijna afgerond is, dan is het logisch dat ze achterstand gaan krijgen op hun automatisering.

 

Ik wil graag weten wat ik hieraan kan doen. Alle communicatie is per mail verlopen. Is het een idee om het alsnog te factureren, mocht hij het niet betalen dan een incasso bureau inschakelen? Heb ik hier wel recht op aangezien hun ervoor kiezen om de samenwerking te beëindigen?

 

Ik verneem het graag.

 

mvg John

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lastig te zeggen.

 

Enkelmatige deel betaling offerte is binnen. Dus verdeling ala 50% vooraf 50% bij levering (of 25, 25, 50 of wat dan ook voor verdeling)? Is het gebleven bij een enkele aanbetaling? Er is meerdere malen akkoord gegaan met "meerwerk". In verhouding tot de genoemde 95% werk hoeveel is daarvan voldaan door de klant? En in hoeverre is de offerte overschreden met meerwerk?

 

jij zegt: "dit lag voor grotendeels aan de wijzigingen", dus het lag ook soms aan jou / jullie?

 

jij zegt: "vond ik niet heel erg", zou gebrek aan motivatie aan jouw zijde een reden zijn voor de klant om de stekker eruit te trekken?

 

Kan de klant een nieuwe partij inschakelen en kan deze simpelweg de resterende 5% voltooien? Of moet alles opnieuw gemaakt worden of flink geinvesteerd worden om de volgende developer aan de gang te helpen? En in hoeverre is de klant afhankelijk van support van jullie zijde? Etc. etc. etc.

 

Ik vind je verhaal wat warrig. Je zegt "Ik ben van mening dat het probleem meer bij hem ligt dan bij ons". Dat klinkt niet heel overtuigend...

 

Kort door de bocht antwoord op je vraag, je hebt recht op vergoeding op gemaakt uren zoals deze gemaakt zijn in samenspraak / afspraak met de klant. Dus ja

 

Lang door de bocht, heb je dit gedocumenteerd (e-mail) en kan je het beargumenteren (akkoord per e-mail) dan zal een incasso een oplossing kunnen zijn. Maar als je alles zo helder hebt, dan zou ik dat eerst persoonlijk oppakken, aangezien je zegt "mocht hij het niet betalen". Kortom je bent nog niet zeker.

 

Het kan een lul/trut van een klant zijn. Maar hij/zij wil af van jou en jij wil af van haar/hem, maar je wil wel je poet hebben. Maar probeer eens dit eerst op een middelijke en doordachte manier op te lossen. Met heldere overzichten en eventuele berijdwilligheid tot hulp/support bij overdracht. jij zegt: "Alle communicatie is per mail verlopen". Waarom niet een persoonlijk gesprek? Communicatie (vooral bij frictie) werkt beter persoonlijk, aangezien nuance in tekst lastig is.

 

En als dat niet werkt dan kan je altijd nog de volgende stappen nemen. Er zijn vele opties, maar helder en zakelijk communiceren kan vaak vervelende vervolgstappen voorzijn.

 

Mvg,

 

Micha

 

@tonino ik vermoed sarcasme :)

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Doorgeven aan een advocaat en je concentreren op de volgende klant.

 

Het lijkt mij dat je meer dan voldoende stavingsstukken hebt om je gelijk bij de rechter te krijgen.

 

Reken op een kleine 6 maanden om je geld verhoogd met kosten te krijgen.

 

Bij zulke klanten/discussies moet je niet twijfelen.

 

Groetjes

Link naar reactie
  • 0

Je offreert iets, de klant wil wijzigingen en jullie komen een meerprijs overeen. Vervolgens kun jij niet (foutloos) leveren omdat het te complex is. Blijkbaar heb je werk geoffreerd wat je niet aan kunt. Kun je wel gaan klagen dat je klant het steeds moeilijker maakt met nieuwe wensen maar dan had jij toch kunnen zeggen 'sorry dat is te moeilijk voor me.'?

Link naar reactie
  • 0

Blijkbaar heb je nogal een historie van ontevreden klanten, die vinden dat je slecht werk aflevert. Of dat terecht is of niet kan en wil ik niet over oordelen. Tuurlijk overkomt het iedereen wel een keer. Maar het is bij jou al meerdere keren overkomen. Wellicht is het wijsheid om ook bij je zelf eens te rade te gaan. Ruzie met klanten levert tenslotte niks op (voor beide partijen niet).

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Iets constructievers:

 

Geen enkele klant weet van te voren precies wat hij of zij wil. Schat dus in in hoeverre je klant weet wat hij wil. Is het iets te vaag: spendeer nog wat tijd aan het uitzoeken wat ze willen. Is het veel te vaag: zie af van de opdracht of stel een strakke offerte met strakke voorwaaarden op.

 

Gaan de wensen desondanks tijdens de opdracht een beetje zweven (ze willen andere dingen die botsen met de oorspronkelijke offerte met als gevolg dat je veel meer werk hebt dan je gepland hebt of redelijkerwijs kunt offreren): stuur aan op het afronden van de eerste fase. De extra wensen komen dan in fase twee. Klinkt wat bot. Als je goed bent en met wijzigingen in specificaties om kunt gaan dan gebeurt dit je niet.

 

Ben in mijn jonge jaren wel eens tegen dit soort situaties aangelopen. Een klant die ineens wat anders wil wat botst met hoe ik dingen gemaakt hebt. Heb er wel eens een nachtje van wakker gelegen. Maar het leert je waarom een goed en flexibel ontwerp nodig is ;) Klanten willen iets en dan iets anders. Als je daar aan kunt voldoen - zonder de hoofdprijs te willen factureren - ben je een goede!

 

Neemt niet weg dat er ook klanten zijn die het laatste centje onder je bloedende nagels vandaan willen schrapen. Maar dat lees ik niet uit je bericht ;)

 

Tips om naar de rechter te stappen snap ik niet helemaal. Nonconformiteit is toch een reden voor ontbinden van een overeenkomst? Als ik A aanbied en dat niet kan, waarom zou ik dan wel 75% van het leveren van A mogen factureren??

Link naar reactie
  • 1

Ik wil toch even offtopic reageren omdat ik een aantal zaken opmerkelijk vind.

 

Zo heb je vorig jaar een vraag gesteld op dit forum ofdat tandartsen btw dienen te betalen.

 

Vervolgens maak je een tijdje later een nieuwe topic aan waar je aangeeft een tandartsenpraktijk te willen overnemen.

 

Vervolgens open je een topic waarin je klaagt dat je klant (carpoolsite) niet wil betalen. Hierbij geef je aan dat je de factuur nooit hebt verzonden.

 

Vervolgens open je een nieuwe topic met de vraag hoe je het beste een carpoolsite kan gaan uitbaten.

 

Uiteindelijk maak je deze topic aan waar wederom een klant van jou niet wil betalen. Wederom blijkt dat je nooit een factuur hebt verzonden.

 

Nu vraag ik mij wel af ofdat je de opdrachtgever uit deze topic dan maar wil gaan overnemen indien hij niet betaalt.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.