• 0

Ervaring gezocht?

Enige tijd geleden heb ik op dit forum een topic geplaatst, met de vraag voor een E-commerce businessplan.

 

Ondanks een paar reacties, is daar verder niet zoveel uitgekomen. Wie wil en kan mij helpen bij het opzetten van zo'n businessplan en er samen stapsgewijs door heen te gaan.

 

Het gaat om een groothandel van sportschoenen die ook E-commerce als afzetkanaal wil gaan inzetten. Intern hebben ze er niet zoveel 'kaas' van gegeten en hebben ze mijn hulp ingeroepen. Ondanks dat ik er wel veel vanaf weet vind ik het lastig om dit puntgewijs op papier te krijgen... niet echt mijn sterkste kant

 

:-\

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

-Wat is wel je sterkste kant?

 

-Is een business plan voor E-commerce anders dan een gewoon business plan?

 

-Zal de groothandel een nieuw distributiesysteem moeten opzetten of kunnen de bestellingen die via internet binnenkomen op dezelfde manier afgehandeld worden als huidige bestellingen?

 

-Heb je aan de opdrachtgever gevraagd wat hij concreet wil bereiken met dit nieuwe kanaal? Wat voor omzetstijging wil hij realiseren?

 

-Is er budget om iets nieuws op te zetten en een push te geven in de markt of verwacht de opdrachtgever dat hij er met een site knutselen is?

 

-Op zie gaat de site zich richten?

 

-Is er een afdeling voor service, hulp en klachtenafhandeling?

 

-Wie gaat de site onderhouden en updaten?

 

-Hoe verhoudt het ecommerce verhaal zich tot de rest van de 'handel'?

En hoe moet zich dat gaan verhouden in de ideale situatie?

 

-Doelstellingen voor 1 jaar, 2 jaar, 5 jaar?

 

-Gaat alle informatie gelinkt worden of zal het voorraadbeheer toch nog door mensen moeten worden bijgehouden?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Om maar bij het begin te beginnen:

 

- Wat mijn sterkste kant is laat ik graag aan anderen over. Heb natuurlijk wel een vermoeden ;)

 

- Een E-commerce businessplan gaat mijn inziens primair over het inzetten van Internet als verkoopkanaal. Natuurlijk zal het ook de operationele handelingen, richting bijv. vaste afnemers kunnen versnellen. Afnemers zouden middels een afgeschermd gedeelte hun bestellingen kunnen doen en hun orders kunnen tracken. Maar primair willen ze het inzetten als verkoopkanaal naar de consument toe.

 

- De bestelling die via internet gedaan worden kunnen met het huidige distributiesysteem afgehandeld worden.

 

- Omzetstijging is nog niet over gesproken, zover zijn we helaas nog niet geweest. Lijkt me ook moeilijk in dit stadium om hierover prognoses weg te geven.

 

- Bedrijf wil genoeg investeren voor het opzetten van een professionelel E-commerce site. Maar er zal zeker inzichtelijk gemaakt dienen te worden wat de te verwachten kosten zullen zijn, welke investeringen er gedaan dienen te worden.

 

- Zoals gezegd zal de site zich gaan richten op de internationale en nationale consumenten markt. Deze groothandel heeft zelf ook enkele sterke sportmerken (niet alleen schoenen) die ze via internet direct bij de consument willen gaan brengen.

 

- Ze hebben een grote verkoopbinnendienst met een uitstekende helpdesk/customer service.

 

- Daarnaast hebben ze professionele technische afdeling die met het ontwerp, onderhoud etc....wel uit de voeten kunnen.

 

- Ideale situatie is dat het medium internet als bedrijfsvoering er optimaal bijgehaald zal gaan worden. Dit kan zowel aan de verkoopkant, maar zal ook zeker de operationele handelingen kunnen vermakkelijken. Het is een medium die ze eigenlijk, ten onrechte hebben laten liggen en daar nu dus mee aan de slag willen. Ideale situatie, zal zijn dat ze een goed werkende E-commerce site hebben die goed gekoppeld zal zijn met de gehele back office. Met uiteindelijk als doelstelling het genereren van new-business en versoepeling/vereenvoudiging van bedrijfsprocessen.

 

- Er zal over meerdere jaren gekeken moeten worden, het is misschien niet haalbaar om het eerste jaar al direct een goed en kwalitatief beeld te krijgen.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

- Omzetstijging is nog niet over gesproken, zover zijn we helaas nog niet geweest. Lijkt me ook moeilijk in dit stadium om hierover prognoses weg te geven.

 

 

Dat zou ik dan eerst boven tafel willen krijgen als mij gevraagd werd zo'n plan op te stellen.

Het kan me een indicatie geven wat de echte verwachtingen zijn en in hoeverre die realistisch zijn en of dat haalbaar is met het gekozen medium. Even investeren in iets waar je geen beeld van hebt wat het moet gaan opleveren lijkt me te vaag en een recept voor problemen.

En straks krijg jij de schuld, als het niet het gewenste oplevert!! Sommige mensen denken écht dat je kunt gedachtenlezen en als dat niet zo is krijg je kritiek.

De relatie tussen budget en verwachtte omzetstijging of targets kunnen een goed uitgangspunt vormen om je acties op af te stemmen.

 

Als ik er budget is kan je misschien iemand erbij vragen om je te helpen structureren en het uit te voeren- overzicht houden is belangrijk, en ook aanknopingspunten vinden om dingen in gang te zetten is erg belangrijk.

Daarom vroeg ik ook naar je sterke kanten; niet om je hier hardop over jezelf te laten opscheppen maar om te kijken hoe je het beste te werk kunt gaan, gebruikmakend van je sterke kanten.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag mij ten eerste af of men heeft nagedacht over de strategische keuze om naast als groothandel ook aan de consument te gaan leveren?

 

Dit geeft vaak grote problemen met je afnemers omdat je als groothandel namelijk met hun gaat concurreren met je eigen klanten. Je kunt natuurlijk goedkoper aanbieden dan zij omdat je hun marge en vaak ook winkel c.q. kostenpatroon niet hebt. Ook zullen er onder de klanten van de groothandel wel zijn die ook online hun artikelen (willen) aanbieden.

 

Had laatst een klant met een sportzaak. M.n. ook schoenen. Wilde deze ook online gaan verkopen. Heb het hem maar afgeraden. Krijgt problemen met zijn klanten als zijn prijzen lager zijn dan in de winkel. Houdt hij zijn prijzen gelijk, dan heeft hij geen schijn van kans tegen de 'echte' internetwinkels die een veel lagere kostenstructuur hebben. Daarnaast vraagt het een forse investering om je doelgroep te bereiken. De doelgroep die via internet koopt kan over het algemeen goed prijzen vergelijken. Je moet dan echt heel goedkoop kunnen aanbieden om succes te hebben.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je advies.

 

Je hebt gelijk dat het beter is om alles volledig inzichtelijk te hebben, anders zouden er wel eens verkeerde verwachtingen kunnen ontstaan. Waar ik natuurlijk zelf de dupe van zou kunnen worden.

 

Het is niet zo dat het plan waterdicht dient te zijn, het is een opzet die ook nog aangepast kan worden. Het bedrijf in kwestie is van een familielid, waardoor het in mijn geval een stuk makkelijker is.

 

Neemt niet weg dat ik het juist en zo goed mogelijk wil doen. Begrijp dat ik meer research moet doen, voordat ik hier heel veel tijd in ga steken. Met de kans dat het businessplan niet helemaal goed is.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Menace,

 

Onder meer dankzij de uitdagende vragen van Annedien begint het bij je door te dringen: je kunt dat businessplan helemaal niet schrijven. Een businessplan kan alleen geschreven worden door de ondernemer, degene die het doet! Zoals ik al schreef in mijn serie columns over business planning:

 

Tegelijkertijd moet je je realiseren dat een business plan niet de realiteit beschrijft maar alleen jouw perceptie van de realiteit.

 

Wat je wel kunt doen is je familielid duidelijk maken wat de gevolgen van zijn keuzes zijn gezien je expertise op het terrein van e-commerce. Ik stel voor dat je terug gaat naar je familielid en eerst veel vragen gaat stellen. Vervolgens koppel je zijn of haar antwoorden aan jouw expertise waardoor je duidelijk wat de gevolgen van bepaalde keuzes zijn. Vervolgens kun je hem of haar coachen bij het schrijven van zijn business plan.

 

Succes!

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ties,

 

bedankt voor je waardevolle reactie.

Mijn familielid wil het natuurlijk graag uitbesteden en zich blijven focussen op zijn huidige bedrijfsvoering.

 

Je zegt in je reactie dat alleen een ondernemer zelf een businessplan kan schrijven, maar het is toch zo dat dit wel vaker door externe gebeurd? Zeker als de ondernemer nog niet zo bekend is met de materie.

 

Natuurlijk zal de ondernemer altijd in het schrijven van een businessplan meegnomen moeten worden. Maar ben wel van mening dat een capabele externe het ook kan doen.

 

De reacties hebben me zeker aan het denken gezet en ik zal dan ook niet meer om een businessplan zeuren ;)

 

Maar ik hou jullie wel op de hoogte van de ontwikkelingen

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

externen kunnen worden ingezet bij het ontwikkelen of schrijven van een businesscase, nooit bij het businessplan, zoals Ties ook zegt.

 

een businesscase is een beschrijving en onderbouwing van doelstellingen en de gevolgen van de zakelijke beslissing, meestal een investeringsplan dus.

 

OK?

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Wellicht interessant om in google eens te zoeken naar een ondernemershuis bij jou in de buurt. Ondernemershuizen worden opgestart en gefinancieerd door stadsdelen en de EU om het ondernemersklimaat in Nederland te bevorderen. De begeleiding is bij de meeste kosteloos en als er betaald moet worden dan wordt dit verrekend met de eventuele financiering die ingebracht wordt.

 

Er werken daar ervaren adviseurs waar je mee kunt brainstormen en die je bepaalde invalshoeken kunnen geven waar je zelf nog niet aan gedacht hebt. Ik zelf werk bij een ondernemershuis in Amsterdam als office manager en heb in het verleden als ondernemer ook gebruik gemaakt van een ondernemershuis.

 

Beste Denise, of je diensten nou gratis zijn of niet, je hoort hier niet te spammen. De betrokkene wil graag een antwoord op zijn vraag en geen verwijzing naar de eigen website.

moderator>

Hang al zo'n 10 jaar rond op internet en verdien er een leuk zakcentje mee :-))))

 

Freelance secretaresse nieuws

http://www.secretaresse-nieuwtjes.nl

Link naar reactie
  • 0

Helemaal mee eens!

 

Er is hier heel veel kennis en ervaring, waar startende ondernemers kosteloos hun vragen kunnen deponeren. Zelf heb ik een afspraak gemaakt met VC voor het doornemen van mijn plannen. Laat toch wel zien dat meerdere mensen hier echt willen meedenken en er tijd voor vrij maken.

 

Alleen bij het schrijven van een businessplan zul je intensiever en frequenter contact moeten hebben.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.