• 0

Aandelen verkopen ja of nee en tegen welke prijs?

Ik ben nieuw hier. Ik heb mijn best gedaan vast wat antwoorden te vinden op deze prachtige site, maar blijf toch nog met een paar vragen zitten. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

 

Eind 2013 heb ik met nog drie anderen een bv opgericht. Een van hen werd de algemeen directeur (alleen beslissingsbevoegd) en ik inhoudelijk directeur (samen met hem beslissingsbevoegd). De beide anderen hebben geen bestuursfunctie.

De drie anderen hebben ieder 31,7 % van de aandelen via hun beheers-bv; ik heb er 4,9 op eigen naam. Voor mijn inbreng is een managementfee overeengekomen die ik maandelijks declareer.

 

Voor de verwerving van mijn aandelen heb ik enkele maanden parttime onbezoldigd gewerkt (ten bedrag van ong. 4000 euro).

 

De bv heeft voor de opstart van een van de aandeelhouders 40k geleend. Tezamen met de nog niet uitbetaalde managementfee van de algemeen directeur is het negatieve saldo nu ong. 60 k.

Daar staat tegenover dat inmiddels break even wordt gedraaid en de winstvooruitzichten gematigd positief zijn

 

Onlangs heb ik ontslag genomen als bestuurder omdat ik mijn ideeën over de bedrijfsvoering niet voldoende kwijt kon. In overleg met de algemeen directeur is ook aan mijn managementactiviteiten een einde gekomen (er is nooit een schriftelijke managementovereenkomst vastgelegd).

 

Verder geen bijzonderheden. Geen mismanagement of wanbestuur.

 

De bv wil nu mijn aandelen kopen en biedt daarvoor 1 euro per stuk met als argument dat de bv 60 k rood staat. Ik ben echter bereid mijn aandelen te verkopen voor 4000 euro, het bedrag dat ik niet in rekening heb gebracht ter verkrijging van de aandelen.

 

Nu heb ik drie vragen:

1. Vanuit de bv wordt gesteld dat ik door verkoop van mijn aandelen voor 1 euro per stuk ook van de schuld van de bv af zou zijn.

Klopt dit? Als aandeelhouder kunnen toch hoogstens mijn aandelen waardeloos worden?

2. Wat vinden jullie redelijk als bedrag voor de aandelen. Ik realiseer mij dat dit een moeilijke vraag is, maar ik ben er niet op uit om de bv een poot uit te draaien. Ik snap het argument van de schuld, maar er zit ook verdienkracht in de bv. Bovendien heb ik nog geen driekwart jaar geleden “gratis” gewerkt om de aandelen te verwerven. Een moeilijke vraag, maar ik wil echt redelijk zijn.

3. Als de bv het door mij gevraagde bedrag niet wil betalen, kan ik de aandelen natuurlijk ook gewoon houden. Aan een euro per stuk bij verkoop heb ik niet zoveel en wie weet wat of ze in de toekomst nog iets gaan opleveren. Of is dat te simpel gedacht? Kleven er wellicht nog andere nadelen aan dit bezit waardoor ik er beter van af kan? Ik heb geen zin in gedoe.

 

Hartelijk dank voor jullie gewaardeerde reacties.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

De waarde van je aandelen is afhankelijk van het perspectief van de onderneming. Ik weet niet precies wat gematigd positief (wat is de netto winst verwachting voor de komende 3-5 jaar) is en hoeveel aandelen zijn het precies.

 

Om je vragen te beantwoorden. Ten eerste hebben ze waarschijnlijk de mogelijkheid om je te verwateren als je niet verkoopt. Ze geven nieuwe aandelen uit en daarmee krijg jij nog een heel klein deel van de onderneming. (staat in de statuten of dat kan zonder jouw instemming)

 

De prijs is dan afhankelijk van het perspectief. Als jij zegt 4000 EUR voor de 5% is de eigen vermogen 80.000 EUR waard. Als er dan nog 60000 Schuld in zit is de totale bedrijfswaarde 140000. Dat zou ook ongeveer de verwachtte winst moeten zijn van de komende vijf jaar (opgeteld). Een beetje een simpel rekensommetje maar geeft gevoel voor waarde. Zit dat ver uit elkaar dan heb je een verkeerde prijs

 

Peter Brockhoff

Strategisch en Financieel adviseur van startups & groeiende bedrijven

Entrepreneur & investeerder

Link naar reactie
  • 0

De waarde van je aandelen wordt bepaald door vraag en aanbod. Als zij bedrag x willen betalen dan is dat wat je ervoor kunt krijgen. Aan jou de keus om te verkopen of niet. Ik zie geen argument om het bedrag op 4000 euro te stellen.

 

Ik denk niet dat er veel risico is aan het houden van de aandelen, als je tenminste nooit "in persoon" hebt meegetekend in financiele overeenkomsten die door het bedrijf zijn aangegaan.

 

Ik wil wel het volgende opmerken. Blijkbaar hebben de andere aandeelhouders weinig vertrouwen in het bedrijf, anders zouden ze je zeker willen uitkopen nu het ergste risico is gelopen. Anderzijds heb jij ook geen vertrouwen in het bedrijf, anders zou je de aandelen willen houden om later rijk van te worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat er veel risico is aan het houden van de aandelen, als je tenminste nooit "in persoon" hebt meegetekend in financiele overeenkomsten die door het bedrijf zijn aangegaan.

TS was bestuurder, dus in principe wel bestuurdersaansprakelijk te stellen bij onverhoopt failissement als dan blijkt dat er overeenkomsten zijn aangegaan terwijl de bestuurders hadden kunnen of moeten weten dat het bedrijf die verplichtingen niet kon nakomen.

 

Maar dit staat verder los van het wel of niet verkopen van de aandelen.

Lijkt me daardoor echter wel een overweging om de aandelen te verkopen met uitdrukkelijke vrijwaring van de aandeelhouder die de lening heeft verstrekt.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

ik heb er 4,9 op eigen naam. Voor mijn inbreng is een managementfee overeengekomen die ik maandelijks declareer.

En die managementfee declareer je in je eenmanszaak? En ben je dan ook ondernemer voor de BTW? Het probleem is dat je al heel snel gewoon in loondienst bent van de BV en dus daar verloond moet worden. Je bent immers geen DGA met minder dan 5% van de aandelen.

 

Voor de verwerving van mijn aandelen heb ik enkele maanden parttime onbezoldigd gewerkt (ten bedrag van ong. 4000 euro).

Je hebt dus niet onbezoldigd gewerkt, je bent uitbetaald in aandelen. Dit is gewoon belast inkomen en dient ook als zodanig aangegeven te worden.

 

1. Vanuit de bv wordt gesteld dat ik door verkoop van mijn aandelen voor 1 euro per stuk ook van de schuld van de bv af zou zijn. Klopt dit? Als aandeelhouder kunnen toch hoogstens mijn aandelen waardeloos worden?

De aandeelhouders lopen een risico tot de inbreng in de vennootschap. In jouw geval dus blijkbaar € 4.000,00. Dat de BV verder schulden heeft staat los van jouw aandeelhouderschap - maar staat niet los van jouw bestuurdersschap. De stelling klopt dus niet.

 

2. Wat vinden jullie redelijk als bedrag voor de aandelen. Ik realiseer mij dat dit een moeilijke vraag is, maar ik ben er niet op uit om de bv een poot uit te draaien. Ik snap het argument van de schuld, maar er zit ook verdienkracht in de bv. Bovendien heb ik nog geen driekwart jaar geleden “gratis” gewerkt om de aandelen te verwerven. Een moeilijke vraag, maar ik wil echt redelijk zijn.

De aandelen zijn aan jou verkocht voor € 4.000,00. Hoe ben je toentertijd tot deze waarde gekomen? En wat is er nu minder rooskleurig om tot een veel mindere waarde te komen? De schuld is geen argument, die was er immers ook al toen je de aandelen gekocht hebt. Wat dat betreft is er in de vennootschap niets veranderd.

 

3. Als de bv het door mij gevraagde bedrag niet wil betalen, kan ik de aandelen natuurlijk ook gewoon houden. Aan een euro per stuk bij verkoop heb ik niet zoveel en wie weet wat of ze in de toekomst nog iets gaan opleveren. Of is dat te simpel gedacht? Kleven er wellicht nog andere nadelen aan dit bezit waardoor ik er beter van af kan? Ik heb geen zin in gedoe.

Dat is helemaal afhankelijk van wat er is afgesproken in de aandeelhoudersovereenkomst, als die er al is. Als het goed is staan hier zaken in over het behouden van aandelen, aanbiedingsplicht en wijze van waardebepaling. Mocht de aandeelhoudersovereenkomst er niet zijn dan ben je in principe vrij om de aandelen te houden. Hier kleven geen nadelen aan, ze kunnen geen negatieve waarde krijgen of zo.

 

Het is wel zo dat, zoals Peter al schrijft, de aandelen kunnen verwateren. Maar ja, het allerergste wat je daar kan gebeuren is dat de aandelen € 1,00 per stuk waard worden. Ik zie niet in waarom je daar nu al genoegen mee zou nemen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

 

Voor de verwerving van mijn aandelen heb ik enkele maanden parttime onbezoldigd gewerkt (ten bedrag van ong. 4000 euro).

Je hebt dus niet onbezoldigd gewerkt, je bent uitbetaald in aandelen. Dit is gewoon belast inkomen en dient ook als zodanig aangegeven te worden.

 

Grappig, ik las 'voor' als tijdsaanduiding, en niet als 'ten behoeve van'...

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.