• 0

Busje op de zaak - kan niet zegt boekhouder?

We willen voor onze winkel graag een bestelbus kopen "op de zaak", maar volgens onze boekhouder kan dit niet omdat het een éénmanszaak is en je een auto alleen als privé-persoon kan aanschaffen. Volgens hem is het zelfs voor een klusbedrijf niet mogelijk om zakelijk een bus aan te schaffen.

 

Nu heb ik de belastingdienst gebeld en voor zover ik het begrijp kan het dus wél, omdat de eigenaar en de zaak als één worden gezien voor de belasting. En dan zouden we dus een bestelbus kunnen aanschaffen zonder BTW en BPM én bovendien gebruik kunnen maken van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA).

 

Wie heeft er nu gelijk?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vermoed dat hier sprake is van enige spraak of begripsverwarring.

 

Bij een eenmanszaak kan het kenteken bij de RDW niet op naam van de onderneming gezet worden. Dus die komt daar gewoon op jou privenaam

 

Voor de belastingen geld dat je zowel voor de inkomstenbelasting als voor de Omzetbelasting (BTW) onafhankelijk van elkaar de keuze kan maken of je de auto prive of zakelijk aanmerkt.

 

 

In het beste geval hebben beide een beetje gelijk.

 

overigens schaf je de auto niet aan zonder BTW of BPM maar vraag je deze terug.. klein verschilletje die paar duizend euro moet je dus wel eerst op tafel leggen bij de verkoper om daarna terug te vragen bij de belastingdienst.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed dat hier sprake is van enige spraak of begripsverwarring.

 

Bij een eenmanszaak kan het kenteken bij de RDW niet op naam van de onderneming gezet worden. Dus die komt daar gewoon op jou privenaam

 

Voor de belastingen geld dat je zowel voor de inkomstenbelasting als voor de Omzetbelasting (BTW) onafhankelijk van elkaar de keuze kan maken of je de auto prive of zakelijk aanmerkt.

 

In het beste geval hebben beide een beetje gelijk.

 

overigens schaf je de auto niet aan zonder BTW of BPM maar vraag je deze terug.. klein verschilletje die paar duizend euro moet je dus wel eerst op tafel leggen bij de verkoper om daarna terug te vragen bij de belastingdienst.

 

 

Bedankt voor de reactie,

 

Het lijkt er dan inderdaad op dat we langs elkaar heen praten ;D

Is het niet verstandig dan om de auto voor de IB én OB zakelijk op te geven? Wat zou het voordeel zijn om dat te splitsen?

 

(Dat de BTW eerst betaald moet worden is logisch natuurlijk. Ik had het iets anders moeten formuleren.)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.