Werknemers bekeerd voor klus

Aanbevolen berichten

Uit de krant van vandaag:

 

AMSTERDAM - Werknemers van de Nederlandse kranenbouwer Rusch zijn bekeerd tot de islam om een grote klus in Mekka te kunnen doen.

 

Hoever moet je gaan om op de internationale markt orders te krijgen? Dat je met stokjes leert eten kan ik nog begrijpen maar dit gaat mij toch echt wel te ver.

 

Wat vinden jullie daarvan?

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie

Ieder zijn eigen keus, toch? Ze worden er niet toe gedwongen. En krijgen er nog 10 mille per maand voor ook. Eenmaal wanneer de klus is geklaard kun je je weer bekeren. Wat ik dan des te idioter vind is hoe makkelijk het blijkbaar is om even moslim te worden voor een tijdje.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie

Ik zou er persoonlijk meer moeite mee hebben om met stokjes te moeten leren eten, dan me te 'bekeren' tot de islam. Je spreekt de shahada uit, en je kunt aan het werk voor 10k per maand...nou nou, wat afschuwelijk...

Die 'klus' bestaat overigens uit het slopen van een galerij rond de Kaäba. Daar mogen geen niet-moslims in de buurt komen, dus ook geen niet-moslim bouwvakkers. Als je als werkgever enkele van je werknemers bereid vindt zich te laten 'bekeren', dan lijkt me dat eerder slim dan dat het 'te ver gaat'.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie

Eenmaal wanneer de klus is geklaard kun je je weer bekeren. Wat ik dan des te idioter vind is hoe makkelijk het blijkbaar is om even moslim te worden voor een tijdje.

Je weer bekeren kan wel eens nare gevolgen hebben. Als je hoort hoe er met tot het christendom bekeerde moslims wordt omgegaan is dat niet bepaald bevorderlijk voor je gezondheid.

 

Maar misschien is het een nieuwe markt. Verhuur van zielen voor jobs in islamitische landen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie

 

Maar misschien is het een nieuwe markt. Verhuur van zielen voor jobs in islamitische landen.

Nou nou nou, verhuur van zielen... Alsof je leven verandert als je moslim bent/wordt.

Ik vermoed dat de werknemers die zich laten bekeren sowieso al weinig op hebben met geloof in het algemeen, dus er überhaupt geen waarde aan hechten.

 

En welke wet is dat?

De Sharia wetgeving. En die is wel degelijk van kracht in Mekka.

Gelukkig dat we niet in Mekka wonen dan...

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie

Eenmaal wanneer de klus is geklaard kun je je weer bekeren.

 

Nee, want een moslim die zich bekeert wordt doodgemaakt. Dat zie je in Soedan, waar een vrouw met een Amerikaan trouwde en zich tot het christendom bekeerde en toen met haar kinderen in de dodencel belandde. Ze werd eergisteren vrijgelaten maar is gelijk weer opgepakt. Zal nu wel dood zijn.

Link naar reactie

Je moet je natuurlijk ook niet bekeren terwijl je nog in SA bent... Als je je in Appingedam bekeert, dan mag je je hoofd vast wel houden. Misschien wel zo verstandig om daarna niet meer op vakantie te gaan naar SA...

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie

Ze blijven toch niet daar wonen, ze gaan toch gewoon terug naar rusland als de job gedaan is.

En anders voor dat salaris kunnen ze ook een goed leven opbouwen in een land waar bekeerde moslims niet vervolgd worden.

 

Was Theo van Gogh moslim dan, lijkt me niet.

Iedereen loopt het risico vermoord te worden, als je op het verkeerde moment op de verkeerde tijd bent.

Dus deze vergelijking slaat echt helemaal nergens op.

Link naar reactie

Je moet je natuurlijk ook niet bekeren terwijl je nog in SA bent... Als je je in Appingedam bekeert, dan mag je je hoofd vast wel houden.

Theo van Gogh dacht ook dat het in Amsterdam zo'n vaart niet zou lopen.

 

*facepalm*

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie

 

Nee, want een moslim die zich bekeert wordt doodgemaakt. Dat zie je in Soedan, waar een vrouw met een Amerikaan trouwde en zich tot het christendom bekeerde en toen met haar kinderen in de dodencel belandde. Ze werd eergisteren vrijgelaten maar is gelijk weer opgepakt. Zal nu wel dood zijn.

Ze was zelfs niet eens "bekeerd". Een van haar ouders was moslim en de ander christen. Volgens de sharia ben je dan automatisch moslim. Haar "misdaad" was dat ze met een christen trouwde. Inmiddels is ze weer vrijgelaten naar het schijnt. Dit terzijde.

 

Maar het lijkt me toch niet helemaal zonder risico ook al is dat risico misschien klein. Waar het mij om gaat is de huichelarij om orders te krijgen. Tot op bepaalde hoogte iemand stroop om de mond smeren kan nog maar zoiets gaat mij echt te ver. Het zou me niets verbazen als zulke mensen dan ook nog eens PVV stemmen. Dubbele moraal en ik persoonlijk verafschuw dat.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie

Waar het mij om gaat is de huichelarij om orders te krijgen. Tot op bepaalde hoogte iemand stroop om de mond smeren kan nog maar zoiets gaat mij echt te ver. Het zou me niets verbazen als zulke mensen dan ook nog eens PVV stemmen. Dubbele moraal en ik persoonlijk verafschuw dat.

 

Ik denk dat je het anders moet zien. Om bij de Ka'aba te kunnen werken moet je moslim zijn, aangezien alleen moslims daar in de buurt mogen komen. Daar kun je van vinden wat je wil, maar dan is nu eenmaal de regel.

Om dus die klus te kunnen doen, heb je dus werknemers nodig met bepaalde kwalificaties. Heb je die niet, dan kun je de klus eenvoudigweg niet doen. Dat heeft niks te maken met 'stroop op de mond smeren' om een klus te krijgen, dat heeft te maken met de juiste papieren hebben.

Als een SA bedrijf in Nederland een klus wilt doen, dan moeten ze zich ook aan regels houden die thuis misschien niet gelden. En als ze bepaalde 'papieren' niet hebben, mogen ze ook hier bepaald werk niet doen. Dan is het toch ook geen 'stroop op de mond smeren' als ze die papieren wel behalen om zo hier een klus te kunnen doen?

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie

Om dus die klus te kunnen doen, heb je dus werknemers nodig met bepaalde kwalificaties.

Sinds wanneer is moslim zijn een kwalificatie ? Het is een religie of een levensopvatting. Hoe je het ook wilt zien het is geen kwalificatie voor een klus.

Als een SA bedrijf in Nederland een klus wilt doen, dan moeten ze zich ook aan regels houden die thuis misschien niet gelden. En als ze bepaalde 'papieren' niet hebben, mogen ze ook hier bepaald werk niet doen. Dan is het toch ook geen 'stroop op de mond smeren' als ze die papieren wel behalen om zo hier een klus te kunnen doen?

Een diploma halen (dat bedoel je toch?) is voor mij heel wat anders dan je moeten bekeren. Als je dat hier zou verlangen zou je binnen de kortste keren de poppen aan het dansen hebben en voor de rechter staan.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
Als je dat hier zou verlangen zou je binnen de kortste keren de poppen aan het dansen hebben en voor de rechter staan.

En zo kijken ze in SA aan tegen de eis dat hier in NL vrouwen gewoon als collega's worden beschouwd. Of je het er mee eens bent of niet, het zijn nu eenmaal de verschillen die er in de twee culturen bestaan. Als je daar echt problemen mee hebt moet je gewoon geen zaken doen in SA.

Link naar reactie

Je slaat de spijker op de kop. Naar onze opvattingen is het allemaal belachelijk, maar naar hun opvattingen is het wel van belang. Jij kunt wel vinden dat een religie volgens onze maatstaven geen kwalificatie is, daar is dat het kennelijk wel, dus daar moet je het mee doen.

Maar ik vermoed dat de discussie een beetje van onderwerp verschuift. Volgens mij staat niet ter discussie of ze in SA terecht of onterecht eisen dat alleen moslims die klus mogen doen, maar of een ondernemer er goed aan doet door aan die bepaalde voorwaarde te voldoen.

 

Om dus antwoord te geven op je vraag: 'wat vinden jullie?'

Ik vind het niet zo problematisch. Voor hun is het een eis, voor ons een keus om aan die eis te voldoen of niet. Als je heel erg aan je geloof hecht, dan heb je er waarschijnlijk meer moeite mee dan iemand die het allemaal een zorg zal zijn en zich toch geen moslim acht.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie

Eenmaal wanneer de klus is geklaard kun je je weer bekeren.

Nee, want een moslim die zich bekeert wordt doodgemaakt.

kneus 25-06-2014 Wat een onzin, totaal niet onderbouwd dat elke bekeerde moslim vermoord wordt.
De meningen zijn verdeeld. Lees hier meer over Ridda: "In de meeste islamitische landen is geloofsafval voor moslims strafbaar. [...] Saoedi-Arabië – de doodstraf"
Link naar reactie

Je zou het ook om kunnen draaien, de opdrachtgever neemt genoegen met een certificaat waarin staat dat de genoemde werkgevers moslim zijn, maar hij/zij weet ook vast wel beter. 8), kan niemand anders vinden die deze klus kan klaren.

 

Tijdens de ramadan zijn ze niet daar, volgens wat ik google, maar zitten ze hier met een biertje naar de wedstrijd te kijken as zondag ;D, in hoeverre ze bekeerd zijn?

 

 

Link naar reactie

ik vind dat zowel de werkgever als de werknemers hier een grote fout maken.

dan maar een andere klus...

als werkgever moet je de rug rechthouden en jezelf en je werknemers beschermen. als werknemer kan je wellicht de consequenties niet overzien en kan er zelfs (lichte) dwang zijn om hieraan mee te werken.

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

 

De meningen zijn verdeeld. Lees hier meer over Ridda: "In de meeste islamitische landen is geloofsafval voor moslims strafbaar. [...] Saoedi-Arabië – de doodstraf"

 

Volgens het wikipedia artikel staat in de meeste islamitische landen de doodstraf op afvalligheid. Toch vinden de meeste mensen dat je niet daarom de Islam achterlijk mag vinden.

 

 

Link naar reactie

ik vind dat zowel de werkgever als de werknemers hier een grote fout maken.

dan maar een andere klus...

als werkgever moet je de rug rechthouden en jezelf en je werknemers beschermen. als werknemer kan je wellicht de consequenties niet overzien en kan er zelfs (lichte) dwang zijn om hieraan mee te werken.

Juist. Daar komt nog een ander aspect bij. Ik weet niet wat die werknemers normaal verdienen maar zeg Euro 3.000 bruto per maand. Nu krijgen ze meer dan het 3 dubbele in het buitenland. Er is dus blijkbaar goed verdiend aan het werk van de werknemers. Hoe verklaar je als werkgever dat zo'n loon er in Nederland niet inzit? Omdat zijn klanten hier niet zoveel betalen? Ik kan me echt niet voorstellen dat je zo'n offerte zoveel hoger maakt dat je je personeel daardoor meer dan het 3-voudige kunt geven. Als werknemer zou ik het gevoel hebben dat ik me kapot werk voor een hongerloon als ik een dergelijke klus in Nederland doe en met Euro 3.000,- naar huis gestuurd word.

 

De dwang die ik erachter zie is de angst zijn job te verliezen of nu eindelijk geld te hebben om zijn schulden te betalen. Met welk motief een werknemer dat doet is om het even. Ik zou het als werkgever in ieder geval niet doen. De volgende opdracht uit het buitenland komt beslist en hoe verklaar ik dan dat er bij een klus in Brazilie echt niet meer dan Euro 5.000,- inzit?

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie

Volgens het wikipedia artikel staat in de meeste islamitische landen de doodstraf op afvalligheid. Toch vinden de meeste mensen dat je niet daarom de Islam achterlijk mag vinden.

14 van de 57 islamitische landen is niet 'de meeste'. En bovendien wordt dat ook in die 14 landen niet strikt toegepast.

En wat jij achterlijk vindt, moet je natuurlijk zelf weten.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie

14 van de 57 islamitische landen is niet 'de meeste'. En bovendien wordt dat ook in die 14 landen niet strikt toegepast.

Correct. Maar voor mij is het niet alleen de doodstraf die ik absoluut afwijs als die uit religieuze motieven wordt toegepast. Ik verafschuw elke vorm van lichamelijk geweld tegenover religieuze "misdadigers". Als we dan gaan tellen komen we denk ik wel boven die 14 van de 57. 100 zweepslagen voor het drinken van een pilsje is ook niet misselijk.

 

Maar we dwalen af en bespreken nu de zin en onzin van regels binnen een religie. Op dezelfde manier zou je ook nog kunnen gaan debatteren of je wel zaken zou moeten doen met India als daar zelfs lokale bestuurders verkrachtingen gedogen.

 

De eigenlijke kern van de vraag was hoever kan / moet een werkgever gaan om buitenlandse orders in de wacht te slepen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.