• 0

Zelf starten of gebruik maken van startersregeling UWV

Ik hoop dat ik hier antwoord kan vinden op mijn vraag, alvast bedankt voor de moeite in ieder geval!

 

Mijn situatie:

Vanuit hobby ben ik begonnen met producten maken en verkopen en dit gaat verbazingwekkend goed. Ik wil dan ook graag dit officieel opzetten inclusief KvK-inschrijving. Nu wordt helaas mijn contract niet verlengd en zal ik per augustus in de WW belanden. Ik kan er dan voor kiezen om een ondernemingsplan te schrijven, te hopen dat dit wordt goedgekeurd, en dan 6 maanden mijn bedrijf verder mogen ontwikkelen. Maar de urennorm (en bijbehorende fiscale voordelen) zal ik voor dit jaar niet meer halen. Ik kan er dan ook voor kiezen om nu al direct mij in te schrijven bij KvK en 8 uur per week aan mijn onderneming besteden per week. Dit wordt dan direct gekort op mijn WW maar ik ben dan niet afhankelijk van de goedkeuring van het UWV.

Omdat ik nu al direct opdrachten binnen kan halen, gaat mijn voorkeur uit naar ook direct voor 8 uur starten. Ben alleen bang dat ik zaken over het hoofd zie, en beter geduldig kan zijn en wachten totdat ik gebruik kan maken van de startersregeling.

 

Heeft iemand hier ideeën over?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat voor zaken vrees je over het hoofd te zien?

 

Mijn eerste gedachte: kan je van aanvulling tot WW rondkomen en heb je een buffertje om de tijd tot je WW-uitkering mee door te komen?

Nb. van een kennis hoorde ik vandaag dat een kwart (of was het de helft) van zijn (bij)verdiensten niet gekort wordt, waardoor hij per saldo meer overhoudt dan met alleen de uitkering.

Link naar reactie
  • 0

Wat voor zaken vrees je over het hoofd te zien?

 

Mijn eerste gedachte: kan je van aanvulling tot WW rondkomen en heb je een buffertje om de tijd tot je WW-uitkering mee door te komen?

Nb. van een kennis hoorde ik vandaag dat een kwart (of was het de helft) van zijn (bij)verdiensten niet gekort wordt, waardoor hij per saldo meer overhoudt dan met alleen de uitkering.

 

Als ik wist wat ik over het hoofd zou zien, dan zou ik het niet over het hoofd zien ;) Maar ik kan maar een gering aantal uur aan mijn bedrijf werken om niet te veel in te leveren op de WW (die ik gewoonweg nodig heb voor mijn vaste lasten). Op zich kan ik met 8 uur in de week behoorlijk wat werk verzetten, maar dat is nu mijn grootste zorg.

 

Ik zou dan nu, tijdens mijn huidige baan, starten met 8 uur per week en dit voortzetten tijdens de WW. Dus volgens mij loopt dit dan gelijk in elkaar over en hoef ik geen buffer hiervoor te hebben.

 

Als ik kies voor de startersregeling moet ik nog een aantal weken wachten (en hierdoor nee zeggen tegen mooie opdrachten) maar mag ik daarna wel fulltime tijd er aan besteden. Ik vind het een erg moeilijke afweging!

Link naar reactie
  • 0

Nu loopt het goed, eerste twee maanden zou het ook sowieso voldoende zijn voor mijn lasten. Het zou fijn zijn om er van uit te kunnen gaan dat dit zo blijft. Maar als dit niet het geval is ben ik toch aangewezen op een WW.

 

Mijn buffer is niet groot genoeg om dat risico alleen te kunnen dragen.

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop dat ik hier antwoord kan vinden op mijn vraag, alvast bedankt voor de moeite in ieder geval!

 

Mijn situatie:

Vanuit hobby ben ik begonnen met producten maken en verkopen en dit gaat verbazingwekkend goed. Ik wil dan ook graag dit officieel opzetten inclusief KvK-inschrijving. Nu wordt helaas mijn contract niet verlengd en zal ik per augustus in de WW belanden. Ik kan er dan voor kiezen om een ondernemingsplan te schrijven, te hopen dat dit wordt goedgekeurd, en dan 6 maanden mijn bedrijf verder mogen ontwikkelen. Maar de urennorm (en bijbehorende fiscale voordelen) zal ik voor dit jaar niet meer halen. Ik kan er dan ook voor kiezen om nu al direct mij in te schrijven bij KvK en 8 uur per week aan mijn onderneming besteden per week. Dit wordt dan direct gekort op mijn WW maar ik ben dan niet afhankelijk van de goedkeuring van het UWV.

Omdat ik nu al direct opdrachten binnen kan halen, gaat mijn voorkeur uit naar ook direct voor 8 uur starten. Ben alleen bang dat ik zaken over het hoofd zie, en beter geduldig kan zijn en wachten totdat ik gebruik kan maken van de startersregeling.

 

Heeft iemand hier ideeën over?

 

Hoi,

 

De 8 uur zal, zoals je zelf hebt opgemerkt, inderdaad definitief in mindering worden gebracht. Ook als de opdrachten onverhoopt teruglopen, dan kan hier niet meer alsnog aanspraak op worden gemaakt. De vraag is of je zonder deze 8 uur nog kan voorzien in je eigen levensonderhoud? Dit bepaalt het risico dat je loopt.

 

Ik denk dat je in deze vooral zelf de knoop zal moeten doorhakken. In hoeverre geloof je in jouw nieuwe bedrijfje en toekomstperspectief? Hoe graag wil je een poging doen hier iets van te maken? Als je ervoor wilt gaan, dan zou ik nu gebruik maken van het domino-effect dat kennelijk optreedt. Als je nu orders weigert, loop je het risico dat dit een blijvend negatief effect heeft. Uit commercieel oogpunt zou ik daarom nu doorpakken. Mocht je toch liever op zoek willen gaan naar een nieuwe vaste baan en dit eigenlijk aantrekkelijker vinden, dan is het verstandiger om te kiezen voor een volledige uitkering.

 

Met het ook op de toekomst, houdt ook in het achterhoofd dat er maar één maal gebruik mag worden gemaakt van de startersregeling. Ook worden er strengere eisen gesteld omdat het UWV hiermee indirect in jouw bedrijf investeert. Dit betekent dat je dan t.z.t. heel serieus voor je nieuwe bedrijf moet gaan. Als je dit overweegt en dus als reële optie beschouwt, waarom zou je dan niet nu al voor je eigen bedrijf kiezen? Risico hoort nu eenmaal bij het ondernemen :).

Ondernemingsplan nodig? Wij het nodige puzzelwerk, u het doordachte ondernemerschap.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.