Alle nieuwe postcodes van de afgelopen tien jaar?

Aanbevolen berichten

Ik geloof niet dat er overzichten worden gepubliceerd van nieuwe postcodes, maar kan me vergissen.

 

Is het niet handiger om een complete lijst met postcodes te nemen, en deze te vergelijken met je bestaande database? Dan kun je meteen zien welke postcodes je nog mist.

 

Wat wil je van die postcodes weten eigenlijk? Straatnamen, of dingen zoals locatie?

Link naar reactie

Locatie enzo komen we wel uit, dat is geen probleem als we het bestand eenmaal hebben. Het gaat erom dat we ons huidige postcodesbestand even kunnen vergelijken met alle beschikbare postcodes (dus een vrij beschikbare lijst van álle postcodes is ook prima natuurlijk, maar ik dacht dat die sowieso niet beschikbaar was). Het bleek namelijk dat we wat wijken in bijvoorbeeld Almere niet kunnen duiden.

 

Ik weet dat de bestandne te koop zijn, maar gratis is altijd interessanter natuurlijk. Puur een lijst met (recente of alle) postcodes is genoeg, die moet toch wel ergens te vinden zijn?

Link naar reactie

Enige bestand met postcodes dat rondzwertf op het net dat ik ken is voor het laatste in 95 bijgewerkt. Zie http://lcg-www.uia.ac.be/~erikt/.Henk/welcome.html Ik heb hier ook een tekst bestand met 432.000 postcodes met lengte en breedtegraden. Afkomst niet meer bekend en bestanddatum 2001.

 

Verder heeft TPG copyright op de postcodes voor zover ik weet. Weinig kans dat je veel gratis dingen tegen komt.

 

Als je beschikking hebt over een toepassing die met postcodes werkt kan het natuurlijk ook nooit kwaad om te kijken of ze toevallig een standaard database tabelletje gebruiken ;)

Link naar reactie

Het is natuurlijk krankjorum dat in een tijd waarin de postmarkt geliberaliseerd is, een van de marktpartijen (TPG Post dus) het recht heeft om de postcodes aan te wijzen en deze gegevens voor grof geld te exploiteren. Het lijkt mij dat de overheid dat zou moeten doen en die database vrijelijk beschikbaar zou moeten stellen. Het zou een impuls zijn voor de (met name online) handel en dienstverlening in Nederland en zodoende zijn geld vanzelf weer opleveren.

 

Maar goed, liberalisatie is in Nederland per definitie een schertsvertoning, dus het zal er wel niet in zitten.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie

eens met de laatste spreker.

 

je weet dat alle postcodes tussen 1000 en 9999 liggen en AA-ZZ kunnen bevatten.

 

als je nou een script maakt dat op basis van die code en AA-ZZ een lookup doet naar www.postcode.nl, en de resultaten in je database terugschrijft. dan kan je het gratis opbouwen.

 

ik vrees echter dat de site dit wel afvangt. maar probeer anders eerst eens met één code.

 

idee?

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

je zou zelfs de hele database kunnen rippen. dat zou ik zelfs niet eens zo moeilijk vinden om te maken. maar of dit slim is betwijfel ik.

 

10 * 10 * 10 * 10 * 26 * 26

--------------------------------------+

6.760.000 x 25kb (?) = 170.000.000 kilobyte (=170gb) aan dataverkeer. dat zal toch niet opvallen :P

Technisch innovator.

Link naar reactie

lijkt me niet, het is publieke informatie welke publiekelijk is gepubliceerd. leuk voor een proef-proces.

 

Nederlandse woorden zijn ook publiekelijk gepubliceerd. Dat geeft je nog niet het recht om het Groene Boekje te rippen. Beurskoersen zijn ook gepubliceerd, maar dat geeft je nog niet het recht om de database te rippen van een partij die die gegevens jarenlang heeft verzameld.

 

De verzameling van de gegevens valt onder de Databankenwet. Dat voorkomt (gelukkig maar) dat bedrijven jarenlang zitten te zwoegen om vervolgens een ander er met de buit vandoor te zien gaan.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie

ik zal eens op google zoeken of er al jurisprudentie is over de rechten op de postcodedatabase.

 

ik deed nu misschien een beetje onserieus, maar als het echt legaal is, dan kan dit een uitkomst bieden voor heel veel bedrijven.

 

eigenlijk zou ik het aan mn jurist moeten vragen. maar die is op vakantie.. :(

Technisch innovator.

Link naar reactie

lijkt me niet, het is publieke informatie welke publiekelijk is gepubliceerd. leuk voor een proef-proces.

 

Nederlandse woorden zijn ook publiekelijk gepubliceerd. Dat geeft je nog niet het recht om het Groene Boekje te rippen. Beurskoersen zijn ook gepubliceerd, maar dat geeft je nog niet het recht om de database te rippen van een partij die die gegevens jarenlang heeft verzameld.

 

De verzameling van de gegevens valt onder de Databankenwet. Dat voorkomt (gelukkig maar) dat bedrijven jarenlang zitten te zwoegen om vervolgens een ander er met de buit vandoor te zien gaan.

 

je hebt gelijk ja.

Technisch innovator.

Link naar reactie

dit weet ik wel, waar het mij om ging, is het feit dat we in 1970 allemaal onze systemen hebben moeten ombouwen omdat de toenmalige PTT de postcode ging invoeren. De PTT kon hierdoor goedkoper en sneller werken.

 

Daarom vind ik het van de zotte dat er nu zo veel geld voor wordt gevraagd.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

Wat wel apart is is dat je vroeger die postcode gegevens gewoon cadeau kreeg.. herinneren jullie je die dikke rode postcode-boeken nog? Gek genoeg hebben ze dat nooit vervangen voor een gratis CD-rom met alle postcodes erop of iets dergelijks.

 

Die database uitvragen over het net zou ik niet doen.. afgezien van het feit dat het niet mag, denk ik dat ze het doorhebben voor je bij 1001 bent ;)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.