• 0

Project niet kunnen afronden door klant die niet meer reageert

Hallo allemaal,

 

Ik heb sinds 2 jaar een eenmanszaak. Ik ontwerp en bouw website voor mijn klanten. Ik ben vorige jaar benaderd door persoon die mij de opdracht gaf om een webshop te bouwen. Hij heeft een deel van het bedrag vooruit betaald. Ik heb binnen 2 weken een conceptversie van webshop geleverd. Ik moest bijna 6 maanden wachten totdat ik feedback van hem had ontvangen conceptversie. Elke keer stelde hij het uit omdat hij het te druk had. Na het toevoegen van een aantal producten was de webshop al bijna afgerond.

 

Alle functies die in de offerte staan zijn geprogrammeerd inclusief de design. Normaal gesproken na de goedkeuring van de klant stuur ik de eindfactuur op. Na de betaling plaats ik de website/webshop online.

Deze persoon had 4 maanden geleden aangeven dat er een aantal kleine wijzigingen zijn. Hij zou me deze nog mailen, maar tot heden heb ik niets van hem vernomen. Ik heb hem een aantal keer over gemaild maar hij reageert er niet op.

 

Ik vroeg me af wat kan ik het beste doen in zulke situaties. Eindfactuur opsturen en de wijzigingen voltooien wanneer hij het opstuurt ? Is er iemand die zich in soort gelijke situaties heeft bevonden?

Ik verneem het graag van jullie. Alvast bedankt.

 

mvg Farhad

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er bestaan van die apparaten met een speakertje en microfoon. Daarmee moet je een bepaalde nummerreeks intoetsen en dan krijg je de persoon in kwestie te spreken, maar dan op afstand. Echt ideaal. Maakt niet uit hoe ver die persoon van je is verwijderd. Ik zou dat eens proberen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Er bestaan van die apparaten met een speakertje en microfoon. Daarmee moet je een bepaalde nummerreeks intoetsen en dan krijg je de persoon in kwestie te spreken, maar dan op afstand. Echt ideaal. Maakt niet uit hoe ver die persoon van je is verwijderd. Ik zou dat eens proberen.

 

Hartelijk dank voor de nuttige informatie! Echt een top advies zeg! Heb ik zeker nog niet aan gedacht! En wat moet ik doen als zijn speakertje afgaat en ik krijg de persoon in kwestie niet aan de lijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er bestaan van die apparaten met een speakertje en microfoon.

Hartelijk dank voor de nuttige informatie! Echt een top advies zeg! Heb ik zeker nog niet aan gedacht! En wat moet ik doen als zijn speakertje afgaat en ik krijg de persoon in kwestie niet aan de lijn.

Niets menselijks is ons vreemd. Dus als jij aangeeft dat je gemaild hebt, maar dat de klant niet reageerde, zou bellen en schrijven wellicht een logische volgende stap zijn.

 

In dit soort gevallen is het advies meestal "Doe wat je hebt afgesproken". Je hebt in je openingspost ook niet verteld wat je hebt afgesproken, enkel wat je normaliter doet. Deze klant doet niet normaliter, maar wellicht is dit voor deze klant de normaalste zaak van de wereld. Ik ken er nog wel zo een die web-zaken heel lang laat liggen omdat hij denkt dat het geen prioriteit heeft. ::)

 

Geef dus eerst aan dat je de werkwijze niet zo prettig vindt omdat je niet weet waar je aan toe bent. Geef aan dat je in gesprek wil over een werkwijze die voor jou ook prettig is.

Geef in een gseprek aan dat je bijvoorbeeld maandelijks of tweemaandelijks de geleverde deelproducten of uren wil factureren.

 

Als ik een tijd niet zou reageren op mails en ik zou dan zonder aankondiging een factuur ontvangen, dan zou enerzijds de boodschap wel aankomen (was niet zo netjes om mails te negeren), maar anderzjids zou ik zo snel mogelijk bij je weg willen en zeker geen zin hebben om de factuur te betalen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Je schrijft dat er een deel is betaald, wat is je schade als je het project in de kast schuift en je bezig gaat houden met andere projecten. De ellende hiervan is, is dat het je heel veel energie gaat kosten, als je er achteraan blijft lopen.

 

Wie weet krijg je over een maand een mailtje, spreek dan af dat je pas verder gaat nadat 90% betaald is.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je op alle mogelijke makkelijke manieren (mail telefoon) contact hebt proberen te zoeken, en je hebt met deze persoon geen contact kunnen krijgen (onbevredigend contact is denk ik een ander verhaal), dan zou ik toch een briefje sturen.

 

Eerst afwerken wat je kunt, volgens de gegevens die je hebt, en dan een brief met bv. zoiets als:

 

 

Ik heb u een aantal keren geprobeerd te bereiken (en dan aangeven wanneer en hoe) om de laatste details van de webshop te bespreken. Echter heb ik daarop van u geen reactie mogen ontvangen.

 

Ik heb de webshop verder helemaal klaar volgens de mij bekende afspraken, en hier de benodigde tijd aan besteed. Indien u verder niet reageert ga ik er vanuit dat de website naar uw tevredenheid is. Mocht ik binnen 5 werkdagen nog geen reactie hebben ontvangen dan zal ik de laatste factuur ten bedrage van .. versturen.

 

Mocht er daarna nog iets aan de webshop veranderd moeten worden, dan zal dit als meerwerk worden verrekend. (misschien handig om die brief zowel per mail als per post te versturen)

 

Iets in die geest, dan heb jij er alles aan gedaan en heb je de bal bij hem gelegd. Kijkt hij nergens naar en reageert hij niet dan heeft hij later ook geen poot meer om op te staan. Als hij wel reageert ben je in elk geval weer in gesprek.

 

 

Misschien is het voor het vervolg handig om in je offerte iets op te nemen als:

 

Indien de werkzaamheden vertraging oplopen door omstandigheden buiten de invloedsfeer van (jouw bedrijf), behouden wij ons het recht voor de reeds uitgevoerde werkzaamheden naar ratio te factureren.

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de nuttige informatie! Echt een top advies zeg! Heb ik zeker nog niet aan gedacht! En wat moet ik doen als zijn speakertje afgaat en ik krijg de persoon in kwestie niet aan de lijn?

Reusje tegoed voor grappige reactie.

 

Stuur 'm iets bederfelijks met een begeleidend schrijven dat websites niet beter worden als je ze laat rijpen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Iedereen bedankt voor jullie reacties en tips. Ik zal deze volgen en kijken wat hoe hij hierop reageert. Ik was erbij vergeten om te vertellen dat ik behalve hem nog 2 andere projecten hebben waarbij ik ook vele maanden aan het wachten ben op reactie. Door drukte heb ik geen tijd gehad om hier echt goed achteraan te gaan.

 

Probleem is dat ik destijds pas was begonnen en had ook helemaal geen ervaring. Van mijn fouten heb ik zeker geleerd. Tijdens het gesprek laat ik ze weten hoe mijn werkwijze is. Maar goed vind het zonde om die andere projecten zo te laten het gaat wel om een bedragen van boven de EUR 1000.

 

mvg Farhad

Link naar reactie
  • 0

Probleem is dat ik destijds pas was begonnen en had ook helemaal geen ervaring. Van mijn fouten heb ik zeker geleerd. Tijdens het gesprek laat ik ze weten hoe mijn werkwijze is. Maar goed vind het zonde om die andere projecten zo te laten het gaat wel om een bedragen van boven de EUR 1000.

 

Dag Fahrad,

 

Het komt nog wel eens voor dat content en foto's te laat worden aangeleverd en dat je hierdoor het concept niet kunt afronden. Het is daarom van essentieel belang om goed te communiceren met de klant. Telefonisch en via de e-mail vind ik altijd zo onpersoonlijk en het duurt een tijdje voordat je daadwerkelijk krijgt waar je naar opzoek bent. Ik ga liever een aantal keer vaker bij de klant langs, zodat er geen onduidelijkheden ontstaan en ik diverse wijzigingen direct kan doorvoeren. Ik werk nu al geruime tijd op deze manier en voor mij werkt het voorbeeldig.

 

Groet,

Niels

Niels Vos | Online marketing &  Professionele websites voor ondernemers

Meer info: Niels Vos  of vertaalbureau

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.