• 0

doorlopend afwisselend gebruik

L.s.,

 

Kan iemand mij vertellen waar in de wet (of wetten) het doorlopend afwisselend gebruik waardoor eindheffing bijtelling toegepast kan worden bij een bedrijfsauto staat?

 

Ik vin wel voorbeelden op het internet, maar wil graag weten wanneer wel en wanneer niet; wat zijn de criteria waarop de belastingdienst beslist.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Even voor de goede orde, ik heb gelezen:

Topic 19-01-2009: HOE OM TE GAAN MET EEN LEASEAUTO VOOR WISSELEND PERSONEEL?

 

Waarin verwezen wordt naar de wettekst die nu nog steeds bestaat:

Wet op de loonbelasting 1964 artikel 31 eerste lid aanhef en onderdeel d

1. Eindheffingsbestanddelen zijn:

d. loon ter zake van een voor privé-doeleinden ter beschikking gestelde bestelauto als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992, indien in verband met de aard van het werk die bestelauto doorlopend afwisselend gebruikt wordt door twee of meer werknemers en in verband daarmee bezwaarlijk is vast te stellen of en aan wie die bestelauto voor privé-doeleinden ter beschikking is gesteld, met dien verstande dat in afwijking in zoverre van het overigens bij of krachtens deze wet bepaalde, de verschuldigde belasting over dit loon op jaarbasis per bestelauto € 300 bedraagt en bij ministeriële regeling nadere regels kunnen worden gesteld met betrekking tot dit loon;

 

Maar geen antwoord geeft op wanneer wel en wanneer niet... Welke criteria?

 

Een van de vragen die ik bijvoorbeeld wil beantwoorden: wat als de IB-ondernemer zelf ook gebruik maakt van die bus (naast de werknemerS) en de bus ook af en toe privé mee naar huis neemt?

 

Op verschillende plaatsen zie ik (in dit kader) een maximum 500km criteria staan. Dat lijkt me pertinent onjuist want als je dat aan zou kunnen tonen dan hoef je toch überhaupt niets bij te tellen?

 

Met betrekking tot de privé correctie heb ik (volgens mij) ondertussen duidelijkheid: deze is 2,7% van de catalogusprijs. Klopt dat? Vroeger was dat 12% van € 300.

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.