• 0

Geen reactie meer van incassobureau

Ik zit met een vervelende situatie :-\

 

Sinds vorig jaar heb ik in totaal 5 zaken ondergebracht bij een incassobureau. Er was regelmatig contact. Ergens in april dit jaar hoorde ik weinig meer over de status van mijn zaken. Ik heb toen geprobeerd telefonisch en per mail contact te krijgen. Mobiel afgesloten, vaste lijn geen voicemail en mail kwam geen reactie op.

 

Begin juni heb ik via omwegen toch een mail mogen ontvangen waaruit (onduidelijk, maar goed) bleek dat het bedrijf gestaakt was. Inmiddels ben ik 4 weken en een lading emails verder, waarin ik vriendelijk dringend heb gevraagd om duidelijkheid over de status, en overdracht van de zaken.

 

Het moge duidelijk zijn: ook hier geen reactie op. Om mijn frustratie iets te temperen vraag ik jullie graag om advies. Ik heb deze zaken ondergebracht omdat ik er geen energie aan wil besteden en nu moet dat toch en daar wordt ik chagerijnig van.

 

Alvast dank voor ervaringen en/of advies (of een reep chocola, dat mag ook)

 

p.s. misschien onnodig (want gebruikersvoorwaarden), maar ik zet het er toch maar even bij: ik wil dit topic graag anoniem houden en daarom dus geen namen en/of bedrijfsnamen please. Het is niet de bedoeling iemand zwart te maken. Ik vraag alleen advies.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Leg het neer bij een ander incassobureau. Degene die je nu hebt heeft zijn diensten gestaakt.

 

Bedankt voor je reactie. Zou dat betekenen dat al die trajecten weer opnieuw moeten starten? Het lijkt mij logisch dat een nieuw incassobureau verder gaat waar we gebleven waren. Alleen moet ik dan wel weten waar we gebleven waren. Of ben ik nou heel vaag?

Link naar reactie
  • 0

Heb je vooraf betaald aan het incassobureau?

 

Zo nee, dan zou ik aangeven dat je de opdracht terug neemt.

Een nieuw bureau zoeken en de situatie uitleggen. Die zullen het proces starten en dan blijkt vanzelf hoe ver het traject is gelopen.

Meestal sturen ze een brief en moet men het bureau bellen. Dan zal wel duidelijk worden hoe ver ze waren.

 

Het kost je wat werk maar waarschijnlijk minder werk dan bij het oude bureau de informatie krijgen die je wil hebben...

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Heb je vooraf betaald aan het incassobureau?

 

Zo nee, dan zou ik aangeven dat je de opdracht terug neemt.

Een nieuw bureau zoeken en de situatie uitleggen. Die zullen het proces starten en dan blijkt vanzelf hoe ver het traject is gelopen.

Meestal sturen ze een brief en moet men het bureau bellen. Dan zal wel duidelijk worden hoe ver ze waren.

 

Het kost je wat werk maar waarschijnlijk minder werk dan bij het oude bureau de informatie krijgen die je wil hebben...

 

Bedankt voor je reactie, Maarten. Er is niet vooruit betaald. Ik ga dit binnenkort dan maar eens aan een nieuw bureau voorleggen. Ik ben namelijk wel benieuwd wat de status wordt op het moment dat een debiteur niet reageert op zo'n brief. Maar goed, eerst dus maar eens op zoek naar een nieuw bureau. M'n 8 vierkante meter aan achterstallige was lijkt er vakantie bij. >;(

Link naar reactie
  • 0

Hopelijk hebben je klanten nog niet betaald aan het incasso bureau.

Nogmaals een incasso bureau op ze af sturen is dan "slordig"

 

onbegrijpelijk, maar dit soort praktijken komen helaas voor.

 

Paul

 

 

Goed dat je dat zegt, want daar had ik niet bij stil gestaan :-\ Dat weet ik dus ook niet aangezien ik niks weet enzo...

Link naar reactie
  • 0

Hopelijk hebben je klanten nog niet betaald aan het incasso bureau.

Nogmaals een incasso bureau op ze af sturen is dan "slordig"

 

onbegrijpelijk, maar dit soort praktijken komen helaas voor.

 

Paul

 

 

Goed dat je dat zegt, want daar had ik niet bij stil gestaan :-\ Dat weet ik dus ook niet aangezien ik niks weet enzo...

 

Aangezien het om 5 klanten gaat, zal het ook om veel geld gaan. Vraag het nieuwe incassobureau een begeleidende brief erbij te doen met uitleg, als de klanten aangeven dat ze al betaald hebben, lijkt me overigens sterk dat ze alle 5 betaald hebben, laat dan om een betalingsbewijs vragen.

 

Beter een keer sorry zeggen, dan 5 betalingen missen. ;)

Link naar reactie
  • 0

Lekkere K situatie.

 

Maar goed ik neem aan dat een ander "goed" incassobureau wel weet hoe hier mee om te gaan? De situatie en de bijhorende vragen / twijfels zouden toch "als ik het goed begrijp" in een korte bondige e-mail neer te pennen moeten kunnen worden zijn? En damn 5, dat zou geen hobby van mij zijn... :-\

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Lekkere K situatie.

 

Maar goed ik neem aan dat een ander "goed" incassobureau wel weet hoe hier mee om te gaan? De situatie en de bijhorende vragen / twijfels zouden toch "als ik het goed begrijp" in een korte bondige e-mail neer te pennen moeten kunnen worden zijn? En damn 5, dat zou geen hobby van mij zijn... :-\

 

Ja dat kan ik neer pennen als geen ander, maar ik zit een beetje laag op vertrouwen. Dit incassobureau was in mijn opinie de uitzondering op de verknipte branche regel. Dus ik wil eigenlijk op dit moment even niet de stress van een nieuwe partij inschakelen.

 

Op basis van de voorgaande adviezen ga ik op dit moment er binnenkort een brief naar debiteuren uit doen met o.a. een verzoek om een betalingsbewijs. Ik merk dat het me tegenstaat om op dit moment een andere partij te vertrouwen daar in. (en dat heeft niet alleen te maken met met dit geval, zo'n emo cry baby ben ik nou ook weer niet :P )

 

Even theoretisch en puur om dit topic misschien toch nog informatief voor anderen te maken 8) : Wat zou je moeten doen als bedrijf, wanneer je bewijs hebt dat een vordering geint is maar het bedrag niet overgemaakt? Een incassobureau op een incassobureau zetten?... ::)

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dat je al die klanten eerst zelf moet bellen; je hoort dan vanzelf of de fakturen al betaald zijn.

Diegenen die overblijven, die ga je zelf een incassobrief sturen zodat je evt. bij een juridische procedure ook deze buitengerechtelijke kosten kunt vorderen; dat is makkelijk verdiend toch?

 

Hier een linkje om die incassokosten te berekenen:

http://www.incassokostenberekenen.nl/

 

En ik raad je aan om nu niet meer in zee te gaan met een incassoburo; dat heeft nl. geen zin. Incassoburo's mogen alleen brieven schrijven en bellen, en veel klanten van je weten dat misschien ook.

Als er niet binnen 3 weken nav je sommatiebrief betaald wordt, dan ga je naar de deurwaarder.

 

om kosten te besparen, ( zo doe ik het altijd) stel je zelf de dagvaarding op. Je zet hierin het bedrag dat in de sommatiebrief staat. De deurwaarder hoeft het dan alleen af te leveren; kost ca 74 euro denk ik.

 

Als de zaak doorgezet wordt naar de Rechtspraak, dan moet er vanzelfsprekend griffiegeld etc betaald worden; daar moet je dan wel rekening mee houden want dit moet je voorschieten.

 

Bedenk dat een vonnis 20 jaar geldig blijft. Dus als je debiteuren nu geen geld hebben, dan hebben ze dat misschien wel over 7 jaar :-)

 

ik bedenk me wel opeens dat ik niet weet hoe het zit met verjaren. Maar dat is dan een vraag voor het forum.

 

SUcces

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, als er al een incassoprocedure was met deze klanten, was de verstandhouding dus niet al best en namen ze al een loopje met je. Als je er nu nog achteraan gaat bellen om te vragen of ze al hebben betaald, nemen ze je al helemaal niet meer serieus. Lastige kwestie zo.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Tja, als er al een incassoprocedure was met deze klanten, was de verstandhouding dus niet al best en namen ze al een loopje met je. Als je er nu nog achteraan gaat bellen om te vragen of ze al hebben betaald, nemen ze je al helemaal niet meer serieus. Lastige kwestie zo.

 

De procedure is wel gestart, maar waar iedereen gebleven is is op dit moment een raadsel. En bellen, nee dat zie ik ook niet zo zitten. Ik zie mezelf al zitten van 'dus eh...ik vroeg me af of je betaald had...' 8)

 

 

Al eens een incassojurist overwogen?

 

Nu wel ;D

Link naar reactie
  • 0

Ik zou eerst dat oude bureau aan de haren trekken (kort geding) om de stand van zaken te krijgen. Pas daarna weet je hoe je verder kunt gaan.

 

waarom? een kort geding is niet gratis.

als er door de debiteuren van Sabra nog niets is betaald is dat verspilde moeite en geld.

er is immers nog niets verloren dan.

 

Eerst zien te achterhalen met een nette brief of er al betaald is.

 

 

Incasso bureau kun je beter over slaan. die mogen niet meer dan dat je zelf mag.

Dagvaarden is beter. En dat mag je zelf doen. Heb je geen advocaat bij nodig.

 

http://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Kantonrechter/Procedures/dagvaardingsprocedure/Pages/Dagvaarding-uitbrengen.aspx

 

Maar: het is beter om daar specialistische hulp bij in te schakelen

 

Paul

p.s Sabra ook ik ben 3x (in 20 jaar) met een incasso bureau (en zelfs jurist) goed de mist in gegaan.

ik denk dat dat bij deze branche hoort.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik zou eerst dat oude bureau aan de haren trekken (kort geding) om de stand van zaken te krijgen. Pas daarna weet je hoe je verder kunt gaan.

 

waarom? een kort geding is niet gratis.

Goede afspraken maken met de ingeschakelde advocaat en de kosten blijven beperkt tot het bedrag van de kostenveroordeling.

als er door de debiteuren van Sabra nog niets is betaald is dat verspilde moeite en geld.

er is immers nog niets verloren dan.

 

Eerst zien te achterhalen met een nette brief of er al betaald is.

En daarmee de slechte klanten de ruimte geven te beweren dat er betaald is. ('contant, aan het incassobureau')

Incasso bureau kun je beter over slaan. die mogen niet meer dan dat je zelf mag.

Dagvaarden is beter. En dat mag je zelf doen. Heb je geen advocaat bij nodig.

Klopt

Maar: het is beter om daar specialistische hulp bij in te schakelen

En klopt ook. En hoewel er ook advocaten zijn die broddelwerk leveren, zie ik in mijn praktijk veel vaker broddelwerk in processtukken van niet-advocaten dan van advocaten.

 

Zeker in de 'no cure, no pay' incassohoek zie ik dit en het gezegde over pinda's en apen lijkt daar wel van toepassing te zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Paul: Bedankt voor je reactie. Ik moet het idee van een dagvaarding even laten bezinken. Misschien stom, maar ergens hoop ik toch op een reactie. Ik weet dat het een branche is waarin er veel uit het beunhazen bos komen. Daarom heb ik een bureau genomen dat ik redelijk persoonlijk kende, en door veel mensen werd aangeraden.

 

Ik kan me voorstellen dat stoppen met je bedrijf niet de leukste weg is. Ik vermoed dan ook dat dit een kat-in-het-nauw-reactie is. Neemt niet weg dat ik er de dupe van ben, en weinig andere opties.

 

@Steven: Bedankt voor je advies. Een vraagje: als er sprake is van contante betaling, dan moet er toch ook een bewijsje van zijn? Ik ga er niet vanuit dat je een zak met geld op tafel legt (want het gaat niet om kleine bedragen) en vervolgens de deur uit wandelt zonder bonnetje. Ik zou overigens nooit zelf aan een dagvaarding gaat kloten. Ik ben al te achterlijk om m'n btw fatsoenlijk in te vullen, dus mocht het zover komen, dan schakel ik zeker iemand in die dat beter kan dan ik. :P

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat het een branche is waarin er veel uit het beunhazen bos komen.

 

Maar ook de gerenommeerde namen kunnen er een potje van maken.

 

- nog in het gulden-tijdperk heb ik een no cure no pay incasso bij een "incasso jurist" laten uitvoeren.

daarna met een andere advocaat het geld bij de "incasso jurist" moeten halen :)

 

-geleerd van bovenstaande voor een nieuwe (buitenlandse) incasso maar de opdracht neergelegd bij een gerenommeerd groot bedrijf waar je eerst moet betalen voor ze aan de zaak beginnen.

Die molen van eerst betalen gaf zo veel vertraging dat de klant in de tussentijd failliet is gegaan.

 

-Dus recent voor een "wanbetaler" maar het bedrijf gekozen "voor alles waar je niet om hebt gevraagd"

die slogan heb ik dus verkeerd geïnterpreteerd blijkbaar.

 

Je vergelijk met de BTW aangifte vind ik interessant. Begrijpelijk dat dat niet zelf doet. Maar je laat het denk ik niet doen door een dure register-accountant?

Dagvaarden wordt pas spannend als de klant verweer gaat voeren.

 

De reden dat ik "dagvaarden" adviseer is dat het stadium van normale incasso (het minnelijke traject) gepasseerd is. (als ze niet per ongeluk toch betaald hebben)

Dagvaarden is niets meer dan debiteur voor de rechter laten verschijnen die hem vervolgens oplegt dat er betaald moet worden. Debiteur moet daar gehoor aan geven.

 

Hoe je het ook gaat aanpakken: houd zelf de teugels kort naar de deskundigen die je gaan helpen met incasseren. Vinden ze niet leuk, maar het is wel jouw geld!

 

Paul

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vervelende situatie inderdaad, maar tegelijkertijd ook een voorbeeld van slecht risico management om vijf lopende (slepende) zaken van enige omvang in een keer aan een onbekende partij uit te besteden.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Er zijn nogal wat kleine bureaus die op enig moment ophouden met bestaan. Je kunt beter kiezen voor een bureau met een wat langere, dan wel een betere, staat van dienst. Zoek bijvoorbeeld ook naar de referenties of ervaringen van andere klanten. Dan krijg je een idee van de kwaliteit van de dienstverlening.

Link naar reactie
  • 0

Vervelende situatie inderdaad, maar tegelijkertijd ook een voorbeeld van slecht risico management om vijf lopende (slepende) zaken van enige omvang in een keer aan een onbekende partij uit te besteden.

 

Groet,

 

Highio

 

Achteraf gezien, true. Het was ook een kwestie van gunning en wederzijds vertrouwen. Kijk, dat iemand niet meer rond komt en moet stoppen kan ik begrijpen. Iedere ZZP-er loopt in die zin dat risico. Klanten besteden bij mij ook hun hele hebben en houwen uit en ik kan morgen ook de halve Wehkamp leegkopen en het schip in gaan. Maar dan zorg je toch dat je zaken overgedragen worden? Dat is wat me misschien nog het meest verbaasd.

 

Risicomanagement voor de toekomst is zeker iets waar ik op ga letten. Maar, ook als reactie op Lucien, ik werk graag met ZZP-ers die een bepaalde visie hebben, vooral binnen een branche waarin je al met de nek wordt aangekeken op het moment dat je verteld wat je doet voor werk. Een van mijn grootste debiteuren is zo'n toppie-joppie gerenomeert bedrijf. Ik zeg niet dat ze allemaal zo corrupt als de pest zijn, maar 9 van de 10 keer strookt hun instelling niet met die van mij. En dat vind ik belangrijk.

 

Dus nu alleen nog voor de toekomst een handvol visionaire ZZP-ers vinden om mijn zaken over te spreiden. ::)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.