• 0

Discussie / Debat

Elke week krijg ik 2 uur les in debatteren en discussieren, en nu vind ik het interessant om te peilen of zoiets nou echt heel belangrijk is. Het verschil tussen een echt(e) discussie/debat en een 'gewone' discussie is vooral de opbouw (stelling, probleem, oorzaak, oplossing etc).

 

Graag jullie mening:

 

Stelling: Discussiëren of debatteren met bijvoorbeeld mede-ondernemers is essentieel om succesvol te kunnen innoveren

Technisch innovator.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee, is niet essentieel.

 

Wel belangrijk. Goed getraind zijn in discusie betekent de logica kunnen blijven zien in een discussie, de besluiten, de argumenten en de tegenargumenten.

Je denkt misschien dat dit evident is, maar de Romeinen lieten al zien dat dit niet zo is. Cicero alleen al had zoveel trucen om een rookgordijn te blazen.

 

Ook in normale situaties krijg je niet een duidelijk voor/nadeel-verhaal. Daarom is het goed om precies in de gaten te houden wat de lijn van een verhaal is. Dat alle argumenten uitgelicht en bestreden zijn.

 

Voordeel van hier online ? Je kan iets gemakkelijker loskomen van de emoties. En daardoor kunnen discussies behoorlijk goed lopen.

 

Innoveren houdt meer dingen in dan "alleen" maar een logisch gesprek.

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, is niet essentieel.

 

Wel belangrijk. Goed getraind zijn in discusie betekent de logica kunnen blijven zien in een discussie, de besluiten, de argumenten en de tegenargumenten.

Je denkt misschien dat dit evident is, maar de Romeinen lieten al zien dat dit niet zo is. Cicero alleen al had zoveel trucen om een rookgordijn te blazen.

 

Ook in normale situaties krijg je niet een duidelijk voor/nadeel-verhaal. Daarom is het goed om precies in de gaten te houden wat de lijn van een verhaal is. Dat alle argumenten uitgelicht en bestreden zijn.

 

Voordeel van hier online ? Je kan iets gemakkelijker loskomen van de emoties. En daardoor kunnen discussies behoorlijk goed lopen.

 

Innoveren houdt meer dingen in dan "alleen" maar een logisch gesprek.

 

 

hier ben ik het in principe volledig mee eens.

maar het is wel noodzaak, lijkt me, om regelmatig met andere mensen te praten/discussieren. zij kunnen je op fouten wijzen die je zelf nooit zou zien. dus in zekere maten is het wel essentieel.

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

 

Stelling: Discussiëren of debatteren met bijvoorbeeld mede-ondernemers is essentieel om succesvol te kunnen innoveren

 

Ja, het is mijn insziens één van de aspecten die de Nederlander belet de beste ondernemers ter wereld te zijn. In de Angel Saksische landen leer je op de lagere school al debatteren. Hier in Nederland zijn er maar weinig ondernemers die op soepele wijze hun plan kunnen verdedigen bij een klant, bank of investeerder.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Dat was mijn bedoeling bij hl bijeenkomsten.

Die Cold Shower ronde.

Dan kun je debatteren over plannen die iemand heeft, zonder dat deze het gevoel heeft dat er iets op het spel staat.

 

Beide partijen hebben niks te verliezen en de kans dat het echt uit de hand loopt is klein, er staat immers niks op het spel.

In een samenvatting kunnen eventuele weak spots van de persoon vermeld worden, zo weet de persoon zelf wanneer hij tijdens gesprekken alert moet zijn om niet in een bepaald gedrag vast te lopen en daarmee zijn kansen te verspelen.

 

Door er een naam (Cold Shower) aan te hangen, kun je het inhoudelijk een klein beetje vorm geven en komt het op de agenda.

Link naar reactie
  • 0

De debatologie is niet alleen nuttig voor het presenteren en verdedigen van plannen, ook het denken dat daaraan vooraf gaat is gebaat bij kennis van de argumentatieleer. Je kan immers met jezelf in debat gaan. Een idee van verschillende kanten benaderen. Je eigen veronderstellingen ter discussie stellen. Zo scherp je je ideevaardigheid. Neem nou zoiets simpels als de 'als-dan' constructie. Als de helft van de bevolking bestaat uit gepensioneerden, wat betekent dat voor mobiele telefonie? Met hulp van de argumentatieleer bouw je scenario's die tot unieke ideeen leiden. Jezelf tegenspreken is het leukste. Zo kom je immers weg uit de besmettelijke denkpatronen die we elkaar opleggen. Ondernemen heeft volgens mij veel met dat soort dwarsdenken te maken.

 

Dus debatteren is wel essentieel. 8)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Debatteren is niet alleen van belang om je eigen veronderstellingen ter discussie kunnen stellen, maar debatteren gaat nog verder. Van debatteren leer je de inhoud en de niet ter zake doene informatie van elkaar te onderscheiden, word je verbaal scherper, leer je beter te presenteren en leer je om veel overtuigender over te komen. Uit eigen ervaring kan ik iedereen aanraden om zich te trainen in het debatteren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De debatologie is niet alleen nuttig voor het presenteren en verdedigen van plannen, ook het denken dat daaraan vooraf gaat is gebaat bij kennis van de argumentatieleer. Je kan immers met jezelf in debat gaan. Een idee van verschillende kanten benaderen. Je eigen veronderstellingen ter discussie stellen.

 

Nou jij weer Hans ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.