• 0

btw bijtelling auto

Als gebruik wordt gemaakt van de forfaitaire bijtelling

dan geldt in principe een percentage van 2,7% van de cataloguswaarde.

Na 5 jaar is dat 1,5%.

Hoe zit dit als er een 2e hands auto is aangeschaft?

Geldt de 1,5% voor alle auto's van ouder dan 5 jaar of

nadat er 5 jaar op is afgeschreven (dus onafhankelijk

van de feitelijke leeftijd van de auto).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je een tweedehands auto aanschaft, en je hebt de betaalde btw afgetrokken, dan moet je in het jaar van aanschaf en in de 4 jaren daarna 2.7% van de cataloguswaarde inclusief btw en bpm aangegeven als correctie.

In de periode daarna geef je 1,5% van de cataloguswaarde inclusief btw en bpm aan. Als er geen btw is betaald bij de aanschaf (en dus ook niet is afgetrokken), pas je vanaf het begin 1.5% toe. We kijken dus niet naar de leeftijd van de auto, maar het moment waarop je hem aanschaft en de eventueel betaalde btw om de percentages te bepalen.

 

Met vriendelijk groet,

 

Robert

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb een aanvullende vraag;

 

Mijn boekhouder geeft aan dat als het bedrag aan afgetrokken btw op autokosten lager is dan de 2.7% BTW correctie, ik mezelf niet moet benadelen en die werkelijk afgetrokken BTW als correctie mag opgeven (ipv 2.7%).

 

Dus:

1. In het jaar van aanschaf vraag ik de BTW terug, +/- 5000 en daarnaast in dat jaar de btw op de autokosten.

2. aan het eind van dat jaar reken ik die 2.7% (over ongeveer 40000 nieuwprijs = 1080 euro), MAAR

3. in het 2e jaar is de BTW op de totale kosten veel lager dan die 2.7%, nl. zo'n 700 euro (van ong. 3300 euro aan autkosten).

 

Klopt het dat ik dan die 700 euro corrigeer en niet die 2.7% toepas?

 

Alvast bedankt.

Dus

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb een aanvullende vraag;

 

Mijn boekhouder geeft aan dat als het bedrag aan afgetrokken btw op autokosten lager is dan de 2.7% BTW correctie, ik mezelf niet moet benadelen en die werkelijk afgetrokken BTW als correctie mag opgeven (ipv 2.7%).

 

Dus:

1. In het jaar van aanschaf vraag ik de BTW terug, +/- 5000 en daarnaast in dat jaar de btw op de autokosten.

2. aan het eind van dat jaar reken ik die 2.7% (over ongeveer 40000 nieuwprijs = 1080 euro), MAAR

3. in het 2e jaar is de BTW op de totale kosten veel lager dan die 2.7%, nl. zo'n 700 euro (van ong. 3300 euro aan autkosten).

 

Klopt het dat ik dan die 700 euro corrigeer en niet die 2.7% toepas?

 

Alvast bedankt.

Dus

 

Nee, Roel Jongman geeft hierboven het juiste antwoord. Als je geen kilometeradministratie hebt bijgehouden, dan reken je in het tweede jaar 2,7% over de catalogusprijs (inclusief bpm en btw) als te betalen btw over het privégebruik van de auto.

 

Dick

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Dat klinkt alsof het niet interessant is wanneer de btw op de autokosten dusdanig laag is ivm die 2.7%.

Gezien het om een 2e hands auto gaat, nieuwprijs ong. 60000, is het dan niet een beetje waanzinnig als je 5000 aan btw hebt agetrokken bij aanschaf van de 2e hands auto (voor zo'n 30k) en dan 2.7% over de nieuwprijs moet afdragen. Hoe schrijf ik dan deze 2e hands auto af? Zit daar dan nog een btw voordeel? Anders is het wel heel erg onaantrekkelijk een 2e hands auto op de zaak te zetten.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.