• 0

Verzendrisico bij klant neerleggen

Hallo,

 

Wij hebben nu zon 1,5 jaar een webwinkel.

En waar wij gestart zijn met voornamelijk grote pakketten.

Zijn er nu ook regelmatig kleinere (onbreekbare) brievenbus artikelen.

 

Op dit moment zijn er div. brievenbus artikelen waar wij zelf het risico dragen.

Maar er zijn ook artikelen welke wel door de brievenbus kunnen, maar vanwege het bedrag wij dit niet kunnen riskeren.

Dit gaat dan om bedragen van +/- 15-20 euro, met lage marges.

Deze artikelen zijn enkel te bestellen met pakket verzending.

 

Maar wij krijgen steeds vaker de vraag of wij deze niet alsnog per post willen versturen. En iedereen die dat vraagt zegt zelf wel het risico te willen dragen bij eventueel kwijtraken.

Is er een optie om dit wettelijk toe te passen?

 

Met vriendelijke groeten,

 

Bart

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er van uitgaande dat je levert aan consumenten, ben jij verantwoordelijk voor het afleveren van de bestelling. Je kan dat risico niet zomaar afschuiven op de consument.

 

Zelfs al zou de consument zelf zeggen dat hij wel het risico wilt dragen, dan nog vermoed ik dat als puntje bij paaltje komt wanneer de zending kwijt is, jij alsnog opnieuw een zending zou moeten versturen of de consument zijn geld terug moet storten.

 

Waarom niet wat extra marge op de producten of verzendkosten doen? Je verzendt dan zo veel mogelijk per post en een zending die eventueel kwijt zou raken die kan je dan dekken met je extra marge. Je verkoopt dan waarschijnlijk ook meer omdat je verzendkosten alsnog lager dan de kosten voor pakketzending zijn.

Link naar reactie
  • 0

De ACM zegt hier op hun website:

 

Keuze van vervoerder en overgang van het risico

Het gebeurt wel eens dat het product door een ander wordt geleverd. Bijvoorbeeld door een vervoerder. Hoe zit het dan met de overgang van het risico? Er kan onderscheid gemaakt worden tussen twee situaties:

 

* Kiest de consument zelf voor een bepaalde vervoerder? Dan gaat het risico van de ondernemer over op de vervoerder als hij het pakket overdraagt aan die vervoerder.

 

* Kiest de ondernemer voor een bepaalde vervoerder? Of biedt de ondernemer verschillende vervoerder aan? En kiest de consument uit een van die opties? Dan blijft het risico bij de ondernemer totdat het product bij de consument is geleverd.

 

Maar bij brievenbuspost (zonder verzekering) vergoedt PostNL helemaal niets natuurlijk. En moet je dan de klant doorverwijzen naar de klantenservice van PostNL als de bestelling niet is aangekomen?

 

Het zou best kunnen dat je daarom alsnog als webwinkelier verantwoordelijk bent. Want nergens staat dat het risico overgaat op de consument.

 

Hoofdregel in de nieuwe consumentenrichtlijn is ook dat de klant het risico pas draagt op het moment dat het artikel fysiek aan haar (of hem) is overgedragen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De vraag was of het wettelijk mogelijk is, als je met je klant afspreekt om het op deze manier te verzenden lijkt me daar niets tegen in te brengen

 

In eerste instantie lijkt dat misschien zo, maar in werkelijkheid ga je toch een paar probleempjes tegen komen. Op Webwinkelforum is dat al eens besproken.

 

Je moet het individueel afspreken met de klant. Een checkbox of tweede verzendoptie op je website is niet voldoende. Dit zorgt dus voor extra werk voor jou als webwinkelier.

 

Stel dat je dat gedaan hebt en je verstuurt de envelopzending naar de klant toe. De klant claimt vervolgens niets ontvangen te hebben. Je zou zeggen dat de klant pech gehad heeft. Dat is echter niet zo. Want wie zegt dat er in de eerste plaats geen zending plaats gevonden heeft, oftewel, dat jij de bestelling niet eens verzonden hebt? Een envelopzending is niet traceerbaar en het is dus moeilijk om bewijs te overleggen dat jij het op de juiste manier verzonden hebt..

Link naar reactie
  • 0

Standaard pakketzendingen worden ook niet vergoed bij beschadigen of kwijtraken. Kijk eens naar het brievenbuspakje.

 

Luister daarnaast altijd naar klagende klanten, want zij vertegenwoordigen mogelijk een veelvoud aan mogelijke klanten waarmee je nu geen contact krijgt.

 

Waarom zou je als internetondernemer producten met lage marges en hoge verzendkosten willen aanbieden? Zijn de genoemde bedragen van +/- 15-20 euro in/ex BTW en in- of verkoopprijzen? Maak bundels als dat nog van toepassing kan zijn.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Bedankt voor de reacties. Maar na jullie reacties weet ik nu dus voor 99% zeker dat het juridisch niet mogelijk is.

 

En wij hebben een goede reden dat wij dit artikel in ons assortiment hebben ondanks de lage marge.

 

Dus ga nu op zoek naar een andere mogelijkheid.

Wellicht het beter aanprijzen van andere 'mee-neem' producten of combi-packs o.i.d.

 

Bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.