• 0

Factuur word niet betaald na schade!!

Ik zit met dilemma...

Ben met een project bezig geweest en inmiddels afgerond maar tijdens de werkzaamheden was er brand ontstaan met als gevolg een ravage met alle nodige bijkomstigheden.

Voor de schade ben ik verzekerd alleen de opdrachtgever wilt niet het laatste factuur betalen omdat hun mij aansprakelijk stellen voor de ontstane schade, dat is nog niet allemaal duidelijk omdat mijn verzekering zegt dat dat niet bewezen kan worden. Heb al wat mensen gesproken en iedereen verteld dat het verzekerings-werk is en dat het factuur betaald moet worden.

Opdrachtgever geeft als reden:

Eigen risico moet ik betalen.

Hun zijn ook niet betaald door de klant.

Wettelijk gezien kunnen ze het uitstaande factuur verrekenen met het schade.

Nu is mijn vraag mag dit allemaal? Waar kan ik heen om advies in te winnen?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46395-factuur-word-niet-betaald-na-schade/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0
Eigen risico moet ik betalen.

Welk eigen risico? Als je aansprakelijk bent betaal jij - of je verzekeraar - de hele schade, niet alleen het eigen risico. De bedrijfsregeling brandregres (die verhaal van zakelijke brandschades tussen verzekeraars onderling beperkte) geldt niet meer vanaf 01-01-2014. Tot 2014 was het alleen vergoeden van de eigen risico's daardoor wel gebruikelijk

Hun zijn ook niet betaald door de klant.

Pech voor ze, tenzij daarover bepalingen in jullie overeenkomst en voorwaarden staan (wat binnen o.a. de bouw nog wel eens het geval is: onderaannemers krijgen dan pas betaald nadat de hoofdaannemer door de opdrachtgever betaald is, maar dat heb je dan vooraf afgesproken of akkoord gegeven dus)

Wettelijk gezien kunnen ze het uitstaande factuur verrekenen met het schade.

Dat is wettelijk lang niet automatisch/altijd zo, en contractueel alleen als het in de overeenkomst of voorwaarden staat. Los daarvan : in beide gevallen moet eerst jouw daadwerkelijke aansprakelijkheid worden vastgesteld

Nu is mijn vraag mag dit allemaal?

Lang verhaal kort: dat hangt vooral af van jouw overeenkomst (en voorwaarden) met de hoofdaannemer.

Waar kan ik heen om advies in te winnen?

Je rechtsbijstandsverzekeraar of een bedrijfsjurist. Die kunnen aan de hand van de overeenkomst en voorwaarden bepalen wat wel en niet is toegestaan.

Daarnaast is het handig om je verzekeraar te vragen hoe lang het duurt om de aansprakelijkheid te beoordelen en of er kans is dat aansprakelijkheid kan worden afgewezen.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar