• 0

[Column] De Praktijken van Proximedia (BeUp)

Op het forum loopt een lange discussie met veel reacties over het bedrijf Proximedia/BeUp. Dat topic staat vol met klachten over het bedrijf. Als je in Google zoekt op 'BeUp' of 'Proximedia' dan vind je talloze forums met klachten en sites die waarschuwen voor de praktijken van Proximedia en haar dochterbedrijf BeUp.

 

In het topic op Higherlevel heb ik ook gereageerd. De directeur van Proximedia verzocht mij kort geleden om bepaalde berichten die ik geschreven heb weg te halen, want waar ik over praatte was volgens hem inmiddels 'oud beleid'. Zodoende was ik volgens hem bezig met het verspreiden van verkeerde informatie, waardoor zijn bedrijf schade zou lijden. Toen ik aangaf dat ik de berichten niet wilde verwijderen, kreeg ik tot tweemaal toe een brief van zijn advocaat, die mij sommeerde om de berichten weg te halen. Dat heeft mij aangezet tot het schrijven van dit blog, waar ik de praktijken van BeUp en haar moederbedrijf Proximedia zal bespreken.

 

Wat is Proximedia precies?

 

Proximedia is een Belgisch bedrijf. Haar bekendste dochteronderneming (of merk?) in Nederland is BeUp. BeUp zegt op hun eigen website dat ze websites maken en zoekmachine marketing verzorgen. Maar is dat wel hun werkelijke business of zitten ze eigenlijk in een heel andere tak van sport? Laten we hun werkwijze eens bekijken.

 

Wat is het aanbod van BeUp?

 

BeUp biedt een standaard website en internetmarketing aan in de vorm van een abonnement. Je betaalt een maandelijks bedrag en in ruil daar voor krijg je onder andere een website en AdWords campagnes. Het standaard abonnement van BeUp heeft een looptijd van 48 maanden (1, 2) en kost tussen de 200 en 300 euro per maand, oftewel tussen de 10.000 en 15.000 euro in totaal.

 

Verkooptactiek van BeUp

 

BeUp benadert potentiële klanten 'koud'. Dat betekent dat ze klanten benadert zonder dat er eerst contact is geweest en zonder dat BeUp weet of er al dan niet interesse is in haar diensten. BeUp doet dit door langs te komen met in de regel twee vertegenwoordigers. Vaak heeft BeUp al per telefoon een afspraak met de potentiële klant gemaakt, maar dit lijkt niet altijd zo te zijn. Soms lijken ze zomaar een winkel binnen te lopen.

 

BeUp heeft echter geen flauw idee wat voor een ondernemer ze precies bellen. Zo hebben ze mijn bedrijf bijvoorbeeld al twee keer gebeld. De tweede keer, dat was begin dit jaar, nam ik zelf de telefoon op. De meneer aan de andere kant van de lijn begon over dat zij internet marketing voor mijn bedrijf konden regelen. Mijn bedrijf was volgens hem namelijk slecht vindbaar op het internet. Ze zouden AdWords advertenties gaan plaatsen voor mij, om dat op te lossen. Dat kostte slechts een paar honderd euro per maand, vertelde hij. De meneer van BeUp was er dus ten eerste niet van op de hoogte dat wij reeds duizenden euro's per week uitgeven aan AdWords, hij wist daarnaast niet eens dat ik al een paar keer contact had gehad met zijn directeur nav. mijn berichten op een forum..

 

Kenmerkend voor de werkwijze van BeUp is dat ze, wanneer ze bij de ondernemer langs komen, verlangen dat hij direct een contract met hen tekent. Verder suggereert BeUp dat het een speciaal aanbod betreft dat maar voor enkele ondernemers van toepassing is. BeUp beweert te hopen goede referenties te krijgen, vandaar dat ze een bijzondere aanbieding hebben voor ondernemers die snel beslissen. Ter plekke worden een aantal kostenposten doorgestreept, zodat er uiteindelijk alleen maar een gering administratiebedrag overblijft en een vergoeding - waarbij lang niet altijd duidelijk is voor welke periode die van toepassing is. Veel klanten ontdekken naderhand pas dat ze voor 48 maanden getekend hebben. Kenmerkend is dat de druk om snel te tekenen erg wordt opgevoerd en dat ondernemers die de overeenkomst proberen te lezen steeds afgeleid worden door de verkopers. Veel ondernemers klagen ook dat suggesties die mondeling gedaan worden, niet altijd terug te vinden zijn in de overeenkomst die ze getekend hebben. Dan valt achteraf niet zoveel meer te bewijzen.

 

Hier wat citaten van mensen die bezoek gehad hebben van BeUp:

 

De verkooptechnieken zijn hetzelfde, met een mooi verhaal binnenkomen en je een contract laten ondertekenen, diezelfde dag nog want anders ging het budget naar een ander. Ik heb een week uitstel gevraagd, dat kon maar dan moest wel die dag het contract getekend worden.

tijdens het doorlezen van het contract werden we continue gestoord met vragen en opmerkingen zodat we onze aandacht verloren.

 

(bron

 

Wij zijn nog niet gedagvaard, maar de gerechtsdeurwaarder is al geweest.Ook wij zijn in de val getrapt van Proximedia, in dit geval zusterbedrijf BeUp.'Vertegenwoordiger' komt snel en gehaast binnen, doet op het eerste gezicht een mooi voorstel, moet allemaal snel, klanten in de zaak, mijn kinderen liepen rond, en voor je er erg in hebt zit je aan een contract vast.

Nadat de BeUpper weg was en het even rustig was in de zaak, BeUp even gegoogled. Ben toen rotgeschrokken, gelijk de tegenwoordiger gebeld en het contract geannuleerd. De volgende dag weer gebeld en hij bevestigde dat hij het contract niet zou indienen. Dat heeft hij toch gedaan. BeUp laat eerst de wettelijke bedenktijd voorbij gaan en neemt dan kontakt op.

Nu is de vertegerwoordiger natuurlijk opeens niet meer te bereiken, reageerd nergens meer op telefoontjes, sms-jes, voicemails.

 

(bron)

 

Ik ben vorige week benaderd door een verkoper van BeUP belgië en ze werken zo te zien op dezelfde manier dan de verkopers in nederland, hij begint dat BeUP een éénmalige actie doet en komt dit even uitleggen, normaal betaal je 1500 euro instapgeld maar daar trekt hij een streep door en zegt jij betaald dus nu 0 euro, en zo gaat hij verder met andere bedragen die dus allemaal niet betaald moeten worden als je vandaag een contract tekent, ik vroeg of ik later mag beslissen en hij zei dat ik nu moest beslissen of dat hij anders iemand anders in mijn branche blij zou maken met dit aanbod, hij zei ook dat enkel 1 ondernemer uit mijn branche dit aanbod krijgt en als ik het niet doe dan krijgt een ander dus de mogelijkheid.

en zo ging hij maar door met leuke praatjes en ook ik was dus zo dom om te tekenen, ik dacht ook ik heb dan achteraf nog 7 dagen de tijd om het contract te ontbinden maar ik heb dus ongelijk want dat geld enkel voor consumenten en niet voor ondernemers, als ondernemer is getekend dan ook getekend.

 

(bron

 

Heb ze ook op bezoek gehad.Agressieve verkopers die het contract al klaar hebben en je meteen willen laten tekenen.

Dat heb ik dus niet gedaan, en volgens de verkoper heb ik nu mijn doodsvonnis getekend en heeft mijn bedrijf geen bestaansrecht meer.

Tussendoor nep telefoontjes plegen om naar 24 maanden te gaan i.p.v. de 48 maanden.Heb de vertegenwoordiger gewoon buiten moeten zetten, omdat hij maar niet ophield mij te overtuigen.

Ik zou geen ondernemer zijn met ballen en geen beslissingen durven te nemen.

Nou ik ben blij dat ik niet heb getekend en die kerel de deur heb gewezen.

Raar bedrijf en rare verkooptechniek.

 

(bron)

 

Dit zijn slechts enkele van de vele ervaringen met de verkooptechniek van BeUp die op het internet te vinden zijn. Het beeld dat zich aftekent lijkt mij duidelijk: BeUp hanteert een agressieve manier van verkopen en verlangt dat je direct tekent. De vertegenwoordigers accepteren het niet als je een dagje na wilt denken voordat je tekent. Ondernemers voelen zich onder druk gezet door de BeUp vertegenwoordigers en tekenen daarom voordat ze er goed over na hebben kunnen denken of wat research hebben kunnen doen op het internet.

 

Ontbinden is duur

 

Veel ondernemers willen bij nader inzien van het contract af, bijvoorbeeld omdat ze het niet meer kunnen betalen of omdat de door BeUp geleverde prestatie tegen valt. Ondernemers die het contract voortijdig willen ontbinden komen er achter dat dat heel duur is. In het contract staat dat de ondernemer 40% van het nog openstaande bedrag moet voldoen als hij het contract wilt ontbinden (Bron: Zaaknummer 431906 - CV EXPL 13-3124, zie punt 3). 40% van het nog openstaande bedrag betekent een boete van vele duizenden euro's als je van het contract af wilt.

 

Sommige ondernemers accepteren de boete niet en betalen simpelweg de facturen niet meer. Dan worden de duimschroeven aangehaald. Proximedia Nederland B.V. sleept je namelijk gewoon voor de rechter als je dat doet. Er zijn ook ondernemers die proactief zijn en die zelf Proximedia Nederland B.V. voor de rechter slepen. Er zijn soms wel meerdere rechtszaken tegen of van Proximedia per maand. Zoek hier op 'Proximedia' of op 'BeUp'.

 

De meeste rechtszaken worden gewonnen door BeUp. De rechter vindt namelijk vaak het feit dat BeUp een website geleverd heeft en/of advertenties geplaatst heeft, voldoende bewijs dat hun kant van het contract is nagekomen. Ook de colportagewet wordt niet van toepassing geacht op dit soort ondernemerskeuzes, dus daar kan je je ook niet op beroepen. Vecht je het aan met een rechtszaak dan heb je dikke kans dat je die verliest en dat je ook nog de proceskosten en advocaatkosten van BeUp moet betalen.

 

Dwaling

 

In een enkel geval verliest BeUp echter een rechtszaak. Bijvoorbeeld in Zaaknummer 2050409 - CV EXPL 13-21496. De rechter oordeelde daar dat BeUp de klant heeft laten dwalen. BeUp kwam haar belofte van meer bezoekers en meer clicks niet na. De klant in kwestie haalde namelijk in eigen beheer een veel beter resultaat dan dat BeUp deed. In dit specifieke geval behaalde de klant 5.000 clicks per maand, dit had hij ook laten zien aan BeUp. BeUp beloofde in het verkoopgesprek dit beter te doen en sprak van 10.000 clicks. Dat aantal bleek per jaar te zijn, zo betoogde BeUp achteraf in de rechtszaak. In het contract werd niet gesproken van een tijdsbestek. De rechter vond dat de klant uit mocht gaan van een maandelijks aantal van 10.000 in plaats van jaarlijks, omdat BeUp toegezegd had het beter te doen dan de klant het zelf kon.

 

De webcare van BeUp

 

De werkwijze van BeUp zorgt voor een stortregen aan klachten op internet. Om de klachten over het bedrijf zo goed mogelijk te managen heeft BeUp een zogenaamde klantendienst. Deze klantendienst reageert bij tijd en wijle op forums. Veel stelt dat meestal niet voor. Inhoudelijk gaan ze nergens op in en er wordt telkens verzocht om contact met hen op te nemen. 1 2

 

Men hoopt zo de angel uit de discussie te halen door de discussie elders voort te zetten. Hoe of wat er precies besproken wordt tussen BeUp en de klagende klant dat weet ik niet. Wel weet ik dat BeUp vaak bereid lijkt om een hand uit te reiken als de klant al zijn klachten offline haalt. In mijn hoedanigheid als moderator van Webwinkelforum heb ik regelmatig verzoeken gehad van gebruikers die geklaagd hadden over BeUp. Nadat ze een klacht geplaatst hadden, nam BeUp contact met ze op en stelden voor dat ze de klant min of meer tegemoet kwamen als de klacht offline gehaald werd.

 

Afkoelperiode

 

In verweer op de klachten geeft BeUP aan dat ze een afkoelperiode van 8 dagen voor alle klanten hanteren. Lijkt goed, toch? Helaas. Niet zelden gebruikt BeUp vertragingstactieken om er voor te zorgen dat men te laat is met het annuleren van het contract: BeUp leest fax pas 3 dagen later en claimt dat dat dus te laat is.

 

Ook blijken veel vertegenwoordigers van BeUp doof voor deze afkoelperiode. Men wordt verteld dat de afkoelperiode niet van toepassing is op alle contracten of dat men alleen het abonnement kan aanpassen. Veel ondernemers die proberen op te zeggen worden overgehaald om alsnog een aangepast contract te tekenen.

 

In diverse topics waar BeUp besproken wordt, heb ik mijn mening gegeven over BeUp. Sommige ondernemers namen daarop contact met mij op om mij om advies te vragen over hoe ze het contract konden laten ontbinden. Nadat ik daar eens over getweet had, kreeg ik een mail van hun directeur, meneer Catrysse, waar hij nogmaals bevestigde dat er een afkoelperiode is en dat hij mijn negatieve tweet dus niet begreep. Ik vermelde onder andere op Webwinkelforum en Higherlevel dat hun directeur ook bevestigt dat er een 8 dagen afkoelperiode is.

 

Voor veel mensen die achteraf af wilden van het contract met BeUp was dat echter onvoldoende. BeUp ontkende het bestaan van de afkoelperiode, ondanks het feit dat het bestaan van een opzegtermijn werd bevestigd door Sarah Goveart van Proximedia, onder andere op Emerce en Higherlevel. Ze vroegen mij steeds of ik de mail van hun directeur wilde doorsturen. Daarop had ik het bewuste mailtje gepubliceerd zodat een ieder het kon lezen en eventueel onder de neus van een BeUp vertegenwoordiger kon leggen.

 

Dit leek te werken, althans, ik kreeg zelden nog berichten van ondernemers mbt. BeUp.

 

BeUp bedenkt zich over de bedenktijd

 

Op 6 mei 2014 ontving ik een mail van meneer Catrysse, de directeur van Proximedia. Hij verzocht mij om twee berichten van mij, waarin ik zijn mail over de afkoelperiode citeer, te verwijderen. De informatie was volgens hem inmiddels niet meer van toepassing en dus was ik volgens hem bezig met het verspreiden van foutieve informatie. De afkoelperiode werd namelijk niet meer gehandhaafd, aldus Catrysse. Alle ondernemers die vanaf nu tekenen kunnen niet zonder meer afzien van het contract, zo schreef hij. Daarnaast vond hij dat hij, zijn medewerkers en zijn bedrijf schade ondervonden van mijn berichten.

 

Ik legde Catrysse duidelijk uit dat hij zelf mededelingen kan plaatsen over eventueel nieuw beleid en dat dat niet mijn verantwoordelijkheid is. Daarnaast adviseerde ik hem om het beleid van zijn bedrijf juist niet aan te passen en juist het oude beleid beter te handhaven zodat er geen negatieve berichten van klanten die achteraf van het contract af wilden op het internet zou verschijnen.

 

Catrysse stuurde daarop een lange mail waarin hij uitlegde dat BeUp klantenservice hoog in het vaandel draagt en dat ze daar zelf onderzoek naar gedaan hadden waaruit bleek dat hun klanten uitermate tevreden zijn met hun service. Verder verzocht hij mij om de berichten te verwijderen, ditmaal zou dat moeten vanwege privé informatie die ik zou publiceren in de bewuste berichten.

 

Wat opviel is dat Catrysse ook dit schreef: "Het zou jammer zijn dat een aantal klanten, welke overhaast beslist hebben, nu voor een gesloten deur staan omdat uw forum verkeerde informatie bevat". Niet alleen erkent de directeur van BeUp dus dat er klanten zijn die overhaast beslist hebben en dus van het contract af willen zien, hij geeft ook nog eens berichten op het forum de schuld er van dat hij zelf geen oplossing wilt bieden voor hun klanten.

 

Ik legde Catrysse uit dat de bedrijfsgegevens in de mail geen privégegevens zijn en ik legde hem nogmaals uit dat het schrappen van de bedenktijd alleen maar zal zorgen voor nog meer klachten en dat het verwijderen van mijn berichten daar niets aan verandert. Ik drukte hem nogmaals op het hart dat hij juist een genereuze afkoelperiode zou moeten hanteren en een maandelijks opzegbaar contract zou moeten voeren. Op die manier wordt BeUp meer getriggerd om kwaliteit te leveren en zitten klanten niet vast aan een, naar mijn idee, onnodig lang contract.

 

Catrysse was het daar weer niet mee eens en liet daarop zijn advocaat een brief sturen naar mij. De advocaat meende op zijn beurt weer dat er inbreuk zou zijn op het auteursrecht omdat ik de mail volledig gepubliceerd had. Let wel; de mail bestond uit amper 2 alinea's, waaronder een citaat van mij en de mededeling dat de afkoelperiode 8 dagen is. Geen unieke informatie. Ik heb de advocaat laten weten de procedure met vertrouwen tegemoet te zien.

 

De prestaties van BeUp

 

Op zich kan ik redelijk beknopt zijn over het door BeUP geleverde werk. Het werk dat ze leveren is ver onder de maat. Ze leveren minimale prestaties om hun kant van het contract te voldoen. Zelfs een matige VMBO stagiair levert vele malen beter werk af dan dat BeUP dat doet. Voor de volledigheid zal ik enkele werkjes van BeUP bespreken.

 

- BeUP websites

De vele websites die BeUP gemaakt heeft zijn eenvoudig terug te vinden door middel van deze zoekopdracht.

De websites die in het verleden door BeUp gemaakt zijn die zijn zwaar verouderd. Ze gebruiken iframes (een techniek die al tien jaar, zo niet nog veel langer, not done is ivm. Google) en hebben een uiterlijk dat zelfs in 1995 al gedateerd was. Aangezien BeUp met een abonnemenstvorm werkt zou je mogen verwachten dat ze de site blijven updaten, maar dat lijkt niet te gebeuren. BeUp lijkt slechts eenmaal een site te maken en verder geen werk meer aan de site te verrichten. Mocht BeUp menen dat de sites nog altijd actueel zijn, dan is het werk van BeUp bedroevend te noemen.

De meer recentere websites zijn naar mijn mening nog altijd van het type 'dertien in een dozijn'. Het is een standaard CMS waar een logo op gezet wordt, wat foto's en een ander kleurtje aangepast en toegevoegd, maar het lijkt allemaal hetzelfde. Zou je zelf een Wordpress installatie installeren dan kan je voor een paar tientjes aan hosting kosten al een site hebben die minstens even goed is als die BeUp voor je zou kunnen maken.

 

Naar mijn bescheiden mening is dit dus absoluut niet wat je mag verwachten van een website die rond de 15.000 euro kost.

 

- BeUp Search Engine Advertising.

Eerder sprak ik al over het geval van dwaling. Dat betrof ook de SEA dienst van BeUp. Daarnaast vond ik op het forum van Tros Radar nog een hilarische quote. Het gaat om het feit dat er veel taal- en typefouten in de door BeUp gemaakte advertenties zitten:

 

Dit is wat "DE" S.E.A. specialist onder andere zei:"Wij maken de advertenties is het Engels uit coulance, maar normaliter dient u ook deze aan te leveren. Grammaticale fouten zijn bewust om te zorgen dat de advertenties beter aanspreken/activeren en optimaal aantal bezoekers naar uw website verzorgen."

 

Dat is een wel heel bedroevend smoesje om te verklaren waarom je fouten maakt in de teksten. Het is echter geen incident. Een jaar terug klaagde iemand anders ook al over de vele taalfouten die BeUp maakt en ook hem werd vertelt dat dat bewust gedaan zou worden. Onder het kopje 'Dwaling' viel al te lezen dat er ondernemers zijn die in eigen beheer een veel beter resultaat behaalden.

 

Wat helemaal opmerkelijk is, is de opbouw van het kostenmodel voor de SEA campagnes. Dit is wat Sarah Goveart van BeUp vermeld heeft op Tros Radar Forum:

Het standaardpakket voor een SEA-campagne biedt tot 3000 clicks per jaar, uit te breiden tot 5000, tot 8000 of maximaal tot 10000 clicks per jaar.

 

3000 clicks per jaar in het standaard pakket. Dat zijn 250 bezoekers per maand of zo'n 8 bezoekers per dag! En daar betaal je honderden euro's per maand voor. Voor de leek is het misschien moeilijk in te schatten, maar neem van mij aan, voor zo'n 200 euro per maand heb je met gemak 1000 bezoekers per maand. En dan schat ik het nog conservatief in, waar je hoog inzet op de kosten per click, namelijk gemiddeld 20 cent per click. Je kan er bij Google ook voor kiezen om minder te betalen per click.

 

Zelfs het grootste pakket van BeUp biedt met 10.000 clicks per jaar nog altijd een miezerig aantal bezoekers op je site. Een beetje website heeft dit aantal bezoekers niet per jaar, maar per maand nodig voor een klein beetje omzet.

 

Wanneer je als klant vindt dat de prestaties van BeUp tegen vallen, dan heb je dikke pech. Je kan niet zomaar overstappen naar een andere partij omdat je nog altijd vast zit aan een jarenlang contract. Je zult BeUp gewoon moeten blijven betalen zo lang het contract duurt.

 

Het gebruik van het contract heeft nog meer nadelen. De directeur van BeUp legde aan gebruiker Wakkerman uit dat het contract er voor zorgt dat het bedrag dat je moet betalen in de toekomst niet hoger wordt. Zoals je kon lezen was Wakkerman daar erg tevreden mee, want hij wilde in de toekomst niet nog meer betalen. Maar is dat wel logisch? Dat je nu 200 euro per maand aan advertenties betaalt voor bijvoorbeeld 150 bezoekers, wil niet zeggen dat het een goed idee is om dat over 3 jaar nog steeds te doen. Normaal gesproken wil je groeien met je bedrijf. Met groei van je bedrijf komt ook een stijging van kosten. Je wilt bijvoorbeeld niet meer duizend bezoekers, maar 5000 bezoekers. Met het contract van BeUp zou dat niet kunnen, want die is vastgesteld op 200 euro. De argumentatie van de directeur van BeUp slaat dus nergens op.

 

Het ligt voor de hand dat BeUp het bedrag wel op wilt schroeven als een klant daar behoefte aan heeft. Echter werkt die redenatie niet andersom; heeft een klant behoefte aan minder bezoekers en dus ook minder (of geen) kosten te betalen aan BeUp, dan wil BeUp daar absoluut niet aan mee werken.

 

Het moederbedrijf, Proximedia

 

Proximedia heeft ook al een niet al te beste reputatie. Zie bijvoorbeeld dit bericht op Webwereld: 23 rechtszaken tegen Proximedia. Wat opvalt is dat die rechtszaken ook gingen over de abonnementsvorm in combinatie met een langdurig, juridisch waterdicht contract.

Een ander dochterbedrijf van Proximedia, Bezoom.tv, gebruikt blijkbaar ook een meerjarig contract voor hun dienst van het maken van een internetfilmpje (2). Bij de werkwijze van elk van Proximedia haar dochterondernemingen wordt steeds uitgegaan van een langdurig contract.

 

Conclusie over BeUp en Proximedia

 

Kijkend naar het werk van Proximedia, de manier van klantenwerving en de vele rechtszaken die ze voeren, kan je naar mijn mening maar 1 conclusie trekken. Het enige waar dit bedrijf goed in is, is ondernemers een waterdicht, meerjarig contract laten tekenen waar Proximedia haar klanten keihard aan houdt. Het geleverde werk is van matig tot slechte kwaliteit, maar dat maakt voor het nakomen van het contract niet uit. Proximedia krijgt riant betaald door de ondernemers die getekend hebben. Daar verdient Proximedia grof aan.

 

Zie hier het jaarverslag van Proximedia.

 

Tip voor Proximedia

 

Ik heb het al uitgelegd aan Catrysse, maar bij deze nog en plein public:

Schaf dat jarenlange contract per direct af als je nog langer geloofwaardig wilt zijn. Het slaat nergens op om voor ICT diensten zoals websites en voor zoekmachine marketing zulk langdurige contracten te hanteren. Het contract duurt langer dan de gemiddelde levensverwachting van een startend bedrijf! Hanteer in de plaats daar van een maandelijks opzegbaar contract. Dat zorgt er voor dat ondernemers die getekend hebben zich niet onder druk gezet voelen. BeUp hoeft niet bang te zijn dat al haar klanten haar verlaten, mits ze daadwerkelijk kwaliteit levert en blijft leveren. Dit motiveert BeUp dus nog meer om zich te focussen op kwaliteit. Bovendien hoeven er geen rechtszaken meer gevoerd te worden wat er voor zal zorgen dat de negatieve berichtgeving op het internet vrijwel meteen zal ophouden. De klassieke win-win situatie, naar mijn idee!

 

Tips aan ondernemers

 

Het is een beetje een open deur, maar ik meld het toch; Teken nooit zomaar een contract en slaap er altijd een paar nachtjes over! Laat je niet meevoeren door opdringerige verkopers en laat je adviseren over contracten van deze omvang voordat je ze afsluit.

Heb je toch getekend bij Proximedia terwijl je dat bij nader inzien niet wilde, annuleer het contract direct per aangetekende brief en plaats ook een bericht hierover op diverse forums zoals Higherlevel.nl of Klacht.nl. BeUp lijkt mensen die klagen op het internet een stuk serieuzer te nemen dan mensen die dat niet doen.

Als je het op een rechtszaak laat aankomen, neem een goede advocaat en probeer je te beroepen op dwaling, is mijn advies. Zie ook het kopje 'dwaling'.

 

Ik hoop met deze blog de branche van de internetbedrijven weer iets scherper gemaakt te hebben en ik hoop (startende) ondernemers wat waakzamer gemaakt te hebben op praktijken zoals Proximedia ze uitvoert.

 

Bronnen:

http://uitspraken.rechtspraak.nl (zoek op Proximedia en/of BeUp)

http://www.emerce.nl/nieuws/sitebouwer-beup-vingers-getikt-agressieve-verkoop

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=46;action=display;threadid=41755

http://www.klacht.nl/be-up/

http://webwinkelforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=4631

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=111196

https://productforums.google.com/forum/#!msg/adwords-nl/hITGZNFF0Ko/KE8nutrcSfkJ

http://www.test-aankoop.be/forum/Topic/410992

http://www.startersforum.be/proximedia-klachten-contract/

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo Paul, zoals je hier kunt zien is het een bedenktijd van drie kalenderdagen. Zo te zien tellen ze de dag waarop je getekend hebt niet mee, maar als zeg je vennoot op Goede Vrijdag getekend heeft en jij komt er op zaterdagavond achter wat er is gebeurd, heb je pech. Paaszondag en -maandag zijn de postkantoren gesloten en kun je geen aangetekende brieven sturen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Jullie horen ervan als MKB Clickservice weigert contract te ontbinden Met drogredenen.

Beste meneer van Dijk,

 

Spijtig genoeg is er ook in uw geval sprake van opzegging enkel door negatieve berichten die u op het internet heeft gelezen. Wij vinden het heel jammer dat u niet verder wil gaan met de samenwerking, terwijl u geen kennis heeft genomen van onze dienstverlening.

Zoals eerder gemeld, heeft men drie dagen de tijd om te annuleren, dus in uw geval is uw brief voldoende op tijd geweest. Het contract is daarom gewoon geannuleerd.

 

Met vriendelijke groet,

MKB ClickService

 

MKB ClickService Webcare

Link naar reactie
  • 0

Wij vinden het heel jammer dat u niet verder wil gaan met de samenwerking, terwijl u geen kennis heeft genomen van onze dienstverlening.
Simpele oplossing: geef ondernemers drie maanden kennismakingstijd in plaats van drie dagen. ;D

 

 

 

Nee joh, dan moet MKB Clickservice opeens kwaliteit gaan leveren om de klanten te behouden. Dat kan nooit de bedoeling zijn.

Link naar reactie
  • 0

Reactie op ontbinden contract;

Vr. 17 april opzegging aangetekend verstuurd, en vervolgens heb ik gebeld met MKB clickservice.

Heb aangegeven zelf niet voor een bedrijf te willen werken met de beschreven en benoemde handelswijzen.

Heb uitdrukkelijk gevraagd om een schriftelijke bevestiging ontbinden contract.

Nochthans alleen een mail ontvangen met bevestiging ontbinden contract.

Medewerkster van MKB bood aan om op basis van gewijzigde voorwaarden te proberen met elkaar in zee te gaan. Denk hierbij aan b.v. een proefperiode,

Ik heb hier echter geen interesse meer in.

Bij het eerste telefonische contact werd bewust gesuggereerd dat het gratis en zonder koopverplichting zou zijn.

Je denkt dan aan de kosten voor het maken en in stand houden van een website.

Echter het enigste wat gratis was ,was het verkoopgesprek zelf.

Dit vind ik niet meer als normaal, net zo als een vakman vragen een offerte uit te brengen;Dit gebeurd ook gratis en zonder koopverplichting

De startkosten om een site te bouwen worden doorgestreept, maar dit is de standaard werkwijze,en word aan de andere kant van de streep ruimschoots ongedaan gemaakt door aanzienlijke vaste maandlasten gedurende 24 mnd.

Resumerend;nooit direct tekenen, moet dit wel, dan kun je er van uitgaan dat het niet pluis is. groet Paul

Link naar reactie
  • 0

Jullie horen ervan als MKB Clickservice weigert contract te ontbinden Met drogredenen.

Beste meneer van Dijk,

 

Spijtig genoeg is er ook in uw geval sprake van opzegging enkel door negatieve berichten die u op het internet heeft gelezen. Wij vinden het heel jammer dat u niet verder wil gaan met de samenwerking, terwijl u geen kennis heeft genomen van onze dienstverlening.

Zoals eerder gemeld, heeft men drie dagen de tijd om te annuleren, dus in uw geval is uw brief voldoende op tijd geweest. Het contract is daarom gewoon geannuleerd.

 

Met vriendelijke groet,

MKB ClickService

 

Bij deze het bewijsje voor Paul van Dijk. :)

 

Paul van Dijk: Heb uitdrukkelijk gevraagd om een schriftelijke bevestiging ontbinden contract. Nochthans alleen een mail ontvangen met bevestiging ontbinden contract.

 

Mja, je kunt zoveel vragen. Staat in het contract dat bevestiging schriftelijk moet gebeuren om de opzegging te laten gelden? Zo nee, dan zou ik me geen zorgen maken.

 

TwaBla: Simpele oplossing: geef ondernemers drie maanden kennismakingstijd in plaats van drie dagen.

 

Als ik het goed begrijp bestaat het product van MKBClickService uit twee componenten, een website en een SEO-abonnement. Hoe zou je drie maanden bedenktijd geven op een website? De kosten zijn door MKBClickService dan al gemaakt. Dat is een beetje als drie maanden bedenktijd geven op een verjaardagstaart. Hoe zou jij dat aanpakken?

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp bestaat het product van MKBClickService uit twee componenten, een website en een SEO-abonnement. Hoe zou je drie maanden bedenktijd geven op een website? De kosten zijn door MKBClickService dan al gemaakt. Dat is een beetje als drie maanden bedenktijd geven op een verjaardagstaart. Hoe zou jij dat aanpakken?

Geven ze geen laptops of tablets meer weg?

 

De tegenprestatie bestaat uit twee delen: de site en de zoekmarketing. De website kan volgens een gangbaar stramien geoffreerd en afgerekend worden. Dat betekent: een introductie waarin vergelijkbare sites getoond worden, een eerste draft-versie die pas na goedkeuring ook uitgevoerd en online gezet wordt. Eenmaal online kan die in de maandelijkse betaling afgerekend worden, of afgekocht voor een vooraf overeengekomen prijs.

 

De websites van BeUP / Proximedia zijn op diverse fora door verschillende site-bouwers besproken. Je mag zelf een oordeel vormen over de waarde van dat werk.

 

Een Adwords-campagne is een voortschrijdend project dat makkelijk onderweg opgezegd kan worden.

 

Er lopen nou twee topics over dit onderwerp parallel. Eigenlijk zou deze draad alleen maar moeten dienen voor reacties op de column, niet voor eigen ervaringen of commentaar daarop.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Helaas ben ik ook verwikkeld in een rechtzaak met Proximedia / BeUp waarbij zij tegen ons in hoger beroep zijn gegaan.

 

Geweldig dat jullie de tijd hebben genomen om dit verhaal zo uitgebreid te vertellen. Ik ga de discussies eens zeer aandachtig bestuderen en volgen.

 

Bedankt voor jullie inzet in deze, top.

Link naar reactie
  • 0

Google hanteert ook een klachten optie waar je wanneer een premium lid zich misdraagt melding kan maken, hieronder vallen ook de verkoop praktijken van hun verkopers onder.

 

Aangezien blijkt dat dit bedrijf zich niet aan de door Google opgestelde regels houd met betrekking tot de verkoop van hun product en de wijze waarop ze zich verkopen verzoek ik iedereen met slechte ervaringen dit klachten formulier in te vullen online.

 

Veel klachten zullen zeker leiden tot het verwijderen van het predicaat premium partner van Google waarmee MKB clickservice zich verkoopt.

 

In het geval van MKB clickservice kun je het volgende vakje invullen :

 

De derde partij houdt zich bezig met onduidelijke, misleidende of intimiderende verkooppraktijken.

 

daarnaast wellicht ook de volgende optie :

De derde partij geeft een verkeerde voorstelling van haar relatie met Google.

Link naar reactie
  • 1

Mooi om te zien dat deze zeer oude column van juli 2014 nog altijd actueel is.

Iemand die het werk van Proximedia omschrijft als "het lijkt alsof er een kleuter op een toetsenbord geramd heeft" die wint een rechtszaak tegen Proximedia:

Uitspraak op rechtspraak.nl

 

In de uitspraak valt te lezen dat ook diverse publicaties en websites waarin de werkwijze van Proximedia besproken wordt, behandeld zijn. Zeer waarschijnlijk zat daar ook deze column tussen. Mooi om te zien dat dat de ondernemers helpt om zich te wapenen tegen de wanpraktijken van Proximedia.

 

Link naar reactie
  • 0

Uit de beslissing:

 

procederend in persoon

 

Stoer!

 

(Misschien ook dom, maar in elk geval stoer.)

 

1. Als gesteld en niet (voldoende) weersproken staat het volgende vast:

 

[...]

 

1.9.

 

Op verzoek van Proximedia heeft [gedaagde] bij e-mailbericht d.d. 8 augustus 2017 het ‘verhuistoken’ voor het domein van bovenbedoelde website toegezonden. In dit bericht deelde zij verder (onder meer) mee:

 

‘Graag wil ik u nog eens benadrukken dat het mobielvriendelijk maken van mijn website [website] een voorwaarde voor mij was tijdens het kennismakingsgesprek met uw collega’s.’

Voorts vermeldt zij dat tijdens bedoeld gesprek uitdrukkelijk is afgesproken dat de website mobielvriendelijk zou worden gemaakt en dat zij daar tijdens het gesprek een aantal malen op teruggekomen is omdat dit belangrijk voor haar was.

 

Daar heeft de advocaat van Proximedia (Nouta Westland Gerechtsdeurwaarderskantoor B.V.) toch mooi zitten slapen.

 

Later blijkt dat ze het wel hebben weersproken, maar niet gemotiveerd.

 

10. Als onbetwist staat vast dat Proximedia [gedaagde] telefonisch heeft benaderd via ‘cold calling’. Proximedia wist derhalve dat [gedaagde] relatief onvoorbereid aan het eerste gesprek op 3 augustus 2017 begon. Dat brengt mee dat het op de weg van Proximedia lag om zo exact mogelijk duidelijk te maken wat zij aan diensten en producten had te bieden en wat [gedaagde] wel of niet mocht verwachten.

 

Lijkt mij een mooi aanknopingspunt voor volgende slachtoffers en omdat het van de kantonrechter afkomt, kun je er ook gewoon naar verwijzen.

 

Update ende terzijde: trouwens ook mooi om te zien dat een rechter technologie niet hoeft te snappen om toch een uitspraak te kunnen doen. Proximedia had afgesproken een responsive website op te leveren. De rechter hoeft niet te weten wat dat is. Voldoende is dat de afspraak vaststaat, dat de eiser beweert dat haar tegenpartij de afspraak niet is nagekomen, en dat de gedaagde dat niet weerlegt.

 

(Wat dat laatste betreft, misschien deed Proximedia dat wel, maar de rechter concludeerde vervolgens dat de website er volgens hem niet professioneel uitzag. Wat misschien een zwak punt is in de uitspraak, maar ik zou verder ook niet weten hoe de rechter zich daar anders over zou moeten uitlaten.)

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Dat wordt wel onderbouwd.

 

Uit de door [gedaagde] overgelegde en in zoverre niet betwiste afbeelding blijkt immers dat de verschillende ‘keuzetoetsen’ op de website ongelijk van grootte waren, niet uitgelijnd waren en deels over elkaar heen dan wel direct tegen elkaar aan lagen.

 

Gelet op het voorgaande heeft [gedaagde] redelijkerwijs de conclusie kunnen trekken dat Proximedia in ernstige mate wanprestatie pleegde,

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik weet natuurlijk niet hoe slecht het eruit zag, maar er komt een punt waarop een rechter met lekenkennis ook wel kan beoordelen dat iets gewoon broddelwerk is.

 

Maar als je het wilt aantonen kan dat wellicht ook wel zonder expert: Neem iets als https://search.google.com/test/mobile-friendly - als de website daar geen 'pass' haalt een aardig lijstje mankementen toont zou je dat ook als bewijs voor de wanprestatie kunnen aanvoeren.

 

Zeker als je -doel- is om beter gevonden te worden in mobiele zoekopdrachten via google is het falen van die test het bewijs dat doel niet behaald is.

Link naar reactie
  • 1

 

In de strafzaak van het Belgisch OM tegen Proximedia in Brussel zit schot volgens RTL.

 

Quote

De officier van justitie heeft dinsdag bij de Brusselse Strafhof strafrechtelijke boetes van 10.000 euro aangevraagd tegen de bedrijven Proximedia en Acess From Everywhere (AFE) Benelux, beschuldigd van oneerlijke marktpraktijken in 2014 en 2015. Zo'n 94 zelfstandigen, slachtoffers van deze vermoede praktijken, zijn burgerlijke partij geworden en eisen enkele duizenden euro's schadevergoeding.

 

Ik lees dat met Google Translate, maar die heeft ook moeite met Frans juridisch jargon. De behandeling in de rechtszaal is deze week begonnen en duurt tot-en-met volgende week, maar liefst 3,5 zittingsdagen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.