• 0

verplicht werknemer met beperking vanaf 25 personeelsleden

Akkoord over extra banen voor werknemers met een beperking wettelijk vastgelegd

Nieuwsbericht | 01-07-2014

Het volledige artikel staat op de site van http://www.rijksoverheid.nl

Bij mij (eenmanszaak) is bovenstaande natuurlijk niet van toepassing, maar ik ben benieuwd naar de gevolgen van deze regel.

Ik vraag mij af of bedrijven met net geen 25 personeelsleden door deze regel eerder geneigd zijn om geen nieuw personeel aan te nemen. En kan het zijn dat door deze regel tijdelijke contracten niet meer verlengd gaan worden bij bedrijven met net iets meer dan 25 personeelsleden.

Kortom: gaat deze regel banen opleveren of juist verminderen?

Ik ben benieuwd wat anderen hier van vinden.

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik kan uit het stuk niet halen of het hier dan om een fulltime baan gaat. Kan me zomaar voorstellen dat iemand met een berperking soms moeite heeft met een fulltime baan.

Gelukkig is het pas vanaf 2017, dan is dit kabinet allang weg en zien we tegen die tijd wel hoe het zit.

Ik zelf zal er geen last van hebben, wij zullen niet snel boven de 12 werknemers uitkomen.

Edit: even nuanceren, ik wil niet zeggen dat het lastig is om een werknemer met beperkingen in dienst te hebben, meer het in de gaten houden van de regels en wetten.

• 0

Ik kan uit het stuk niet halen of het hier dan om een fulltime baan gaat.

Volgens de Memorie van Toelichting (pag. 18) gaat de regering uit van een gemiddelde werkweek van 25 uur.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

• 1

Om maar in te gaan op je flauwe opmerking:

Er wordt een wettelijk kader opgesteld voor de beoordelingscriteria die UWV hanteert bij de doelgroepbeoordeling, waarbij de focus ligt op:

[*]Een persoon met een arbeidsbeperking die voor arbeidsondersteuning een beroep doet op de gemeente en die naar het oordeel van UWV niet in staat is 100% van het WML te verdienen.

[*]Iemand met een Wsw indicatie.

[*]Iemand die in de Wajong zit, tenzij na de herbeoordeling vaststaat dat de Wajonger volledig en duurzaam arbeidsongeschikt is.

Vergeleken met die doelgroep zijn er inderdaad mensen ZONDER beperking...

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

• 0

Kortom: gaat deze regel banen opleveren of juist verminderen?

Geen van beide, lijkt me. Het gaat wel veel rompslomp opleveren en het gaat met name de overheid veel geld kosten. Tenzij de overheid het aannemen van gehandicapten gaat afdwingen, en ondernemers dwingt een ongekwalificeerde gehandicapte aan te nemen als gekwalificeerde niet te vinden zijn of helemaal niet bestaan. Ik vind het een onzinnige maatregel.

Zelf zal ik er wel geen last van krijgen, programmeurs hebben allemaal een beperking.

• 1

Opmerking bij mijn kneus.

"Het gaat hier om mensen die niet in staat zijn het wettelijk minimumloon te verdienen. Staat duidelijk in de tekst, beetje goedkoop om zo lollig over te doen, Jasper"

Ik kan mij voorstellen dat iemand denkt dat ik een lollige opmerking probeerde te maken, maar mijn vraag is bloedserieus: Bestaan er mensen ZONDER beperking?

Ik denk het niet, en bij iedereen die bij of voor mij werkt is wel een gebruiksaanwijzing. Mensen met dyslexie, motorisch minder vaardig, eenzijdige kijk etc. Zelf heb ik ook de nodige beperkingen.

Al deze mensen verdienen het om een plek te hebben in onze maatschappij, ook degene die in een of andere uitkering zitten.

Er zijn overigens heel veel ondernemers die ook allerlei beperkingen hebben en maar net of net niet hun hoofd boven water kunnen houden.

Zouden we die allemaal verplicht in dienst moeten gaan nemen? Ik denk het niet. Wat we wel kunnen doen is kijken waar hun mogelijkheden liggen en als we een nuttige plek kunnen vinden ze deze aanbieden. Daar ben ik al mijn hele werkzame leven mee bezig. En toch wel met aardig wat succes. Ik denk dat ik zo'n 60 mensen met de een of andere beperking aan een nieuwe onderneming heb geholpen in de loop der jaren. Vaak met een product van mij of een dienst die ik van hen afnam. Heel veel van deze mensen waren in de WAO beland of door diverse omstandigheden niet interessant voor een werkgever. Ook mensen die uitgevallen zijn in het onderwijs, wel capaciteiten hadden maar niet met het onderwijssysteem uit de voeten konden.

Kortom ik denk dat we met onze beperkingen heel veel kunnen doen voor anderen met een beperking. Maar verplichten?

• 0

Ik geloof daar ook niet in. Zelf ben ik ook deels AO, maar kan wel WML verdienen. Ik heb het gevoel dat door deze maatregel juist mensen in situaties als de mijne (die dan geen zelfstandig ondernemer zijn) weer eerder buiten de boot vallen!

Moet de werkgever de begeleiding voor deze mensen zelf regelen? En betaal je dan minder dan WML?

Ik ben vaak bij WSW bedrijven geweest, (dat is toch vooral de doelgroep denk ik) die mensen kunnen doorgaans echt niet zomaar even ergens gaan werken.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar