• 0

Welke administratie software zoek ik precies (facturatie, product kosten, etc)

Sinds de start van mijn bedrijf gebruik ik Excel als alleskunner. Ik maak er mijn facturen in, kostenberekeningen van producten, meetrapporten, serienummers, etc.

Deze werkwijze kost me echter redelijk veel tijd, tijd die ik op dit moment hard nodig heb voor andere zaken.

 

Een voorbeeld, ik heb een excel bestand waarin ik de kosten voor diverse klantgroepen bereken. Dit bestand linked naar een sheet waarin ik de kostprijs (en uren) van producten bijhoudt. Dit bestand linked op zijn beurt weer naar een materiaallijst waarin inkoopprijzen staan van materialen. Dit laatste bestand update ik zo nu en dan en alle andere sheets berekenen dan automatisch de rest.

 

Als ik nu informatie op wil zoeken over een product kan het zomaar zijn dat ik 3~4 bestanden in verschillende mappen moet opzoeken.

 

Eigenlijk wil ik alles in 1 software pakket gaan bijhouden maar ik weet niet zo goed wat ik zoek, of op welke termen ik moet zoeken. Nu kan ik met excel redelijk goed overweg dus ik zal vast nog het één en ander verder kunnen automatiseren. De vraag is echter of de mensen die voor mij werken er dan ook nog hun weg in kunnen vinden.

 

Wie heeft er tips?

 

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jazeker heb ik daar tips voor.

Maar even resumeren, wat wil je precies?

 

Wil je klanten verdelen in klantgroepen? Ja, dat kan

Wil je producten verkopen die bestaat uit samengestelde artikelen? Ja dat kan

Deze artikelen moeten gekoppeld kunnen worden aan verschillende leveranciers? Ja dat kan

 

De oplossing hiervan is niet eens duur (vind ik).

Maar als je geen tijd hebt om het door jouw ontwikkelde systeem te blijven hanteren,dan vraag ikme af of het handig is om aan een geheel nieuwe systeem te beginnen waarvoor jou alles nog onbekend is.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Wat het pakket in ieder geval moet kunnen:

 

[*]Verschillende klantgroepen (kortingen)

[*]Producten uit samengestelde producten

[*]Makkelijk updaten van inkoopprijzen

[*]Een overzicht van bestellingen/facturen per klant weergeven

[*]Facturatie

 

Het zou mooi zijn als het pakket ook het onderstaande kan:

[*]Een overzicht van de verkochte producten per klant met serienummers

[*]Mogelijkheid tot het bijvoegen van service historie, meetrapporten, etc.

 

Jasper, bij een boekhoudpakket denk ik direct aan een pakket wat voornamelijk facturatie kan doen en daarvan de uitdraaien voor de kwartaal aangiftes kan doen. Blijkbaar is een dergelijk pakket uitgebreider?

 

@HeRaFin,

Mijn openingspost was misschien wat kort door de bocht. Het bedrijf groeit en de tijd die ik kan besteden aan het leren van nieuwe software neemt dus af. Als ik over wil stappen op iets wat mij in de toekomst tijd bespaard dan is dit wel het moment. Als ik nog een jaar wacht is het zeer aannemelijk dat ik nog minder tijd heb om me iets nieuws eigen te maken.

Nu zou ik eventueel nog wel tijd kunnen en willen investeren in een nieuw pakket. Het kan maar zo zijn dat ik dit over een jaar niet meer kan doen omdat ik dan geen tijd meer kan vrij maken, dat wil ik eigenlijk voor zijn.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat een boekhoudprogramma toereikend is om deze taken mee uit te voeren.

 

Ik denk dat je beter kunt kijken naar een CRM systeem of, indien je ook aan productie doet, een ERP systeem.

 

Hier zijn er genoeg van te vinden in alle soorten en maten.

Welk systeem dan het beste voor jullie is hangt af van vele factoren:

- in de cloud ja/nee

- hoeveel gebruikers

- budget

- maatwerk nodig/mogelijk

en uiteraard de functionaliteiten

 

 

 

Liantech ERP - Dynamisch in te richten ERP systeem voor het MKB

www.liantech.nl

Link naar reactie
  • 0

Basto,

 

Al jouw eisen en wensen zijn geen probleem.

Het pakket kan veel meer zelfs (inkooporders/verkooporders/projecten). Het is een boekhoudpakket die in eerste instantie is gemaakt voor ondernemers. Een actieve lid van Higherlevel werkt er al jaren mee.

 

Het is wel te adviseren om je goed te laten begeleiden (bij de inrichting etc) want anders kost het je veel tijd. Elke mededeling wat ik verder doe wordt gezien als spam dus ..........

 

Ps er zijn ongetwijfeld meerdere pakketten die het een en ander kunnen, maar er zal er altijd 1 zijn waar je net iets meer van weet.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Een beetje boekhoudprogramma kan inderdaad wel meer dan dat.

 

Denk maar eens aan grootboekrekeningen, kolommenbalansen, winst-verlies rekeningen, gegevens uitwisselen met je boekhouder en auditfiles.

 

Dit schaar ik onder "boekhoud functionaliteit" en heeft wat dat betreft nog niet zoveel te maken met product kostprijs en dergelijke.

Nu geeft pdeuring aan dat een boekhoudpakket niet toereikend is, HeRaFin zegt van wel, interessant. Ik zal eerst eens gaan googelen op CRM en ERP zodat ik een beetje een idee krijg waar we het over hebben.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb exact handel even bekeken en het eerste wat me opvalt is dat je maandelijks betaald voor dit pakket. Je huurt het dus min of meer, hier ben ik zelf geen voorstander van. Daarbij vind ik de maandelijkse termijn nog vrij fors.

Geen idee of een dergelijk bedrag gebruikelijk is voor zo'n pakket maar het lijkt mij wat aan de hoge kant voor de functionaliteit die ik zoek.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Software zal steeds vaker online beschikbaar worden gesteld in combinatie met maandelijkse kosten (software as a service - SaaS).

 

Mogelijk goedkoper alternatief, waarbij financiële administratie, urenregistratie én CRM zijn gecombineerd is WhiteWorks. Mocht het boekhouddeel niet voldoen, dan kun je de software integreren met bijvoorbeeld Twinfield of Muis.

Vergelijk Online CRM software: http://www.vergelijk-online-crm.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik werk met Snelstart, zowel facturatie en inkoopmodule. Hieraan hebben we onlangs het CRM pakket van Compenda gekoppeld.

Alles wat jij opnoemt gebruik ik ook. Het is wel handig als je het met begeleiding opzet, dus via een dealer aanschaft. De Snelstart helpdesk en helpfunctie is daar ontoereikend voor.

Link naar reactie
  • 0

Snelstart hoor ik heel wisselende verhalen over. Dat was jaren geleden zo en is nog steeds het geval.

Het feit dat zij zondags de website uit de lucht halen is voor mij al een reden om dit pakket niet aan te schaffen. Ik wil graag de dingen doen op een moment dat mij uitkomt en dan is het lastig als een leverancier voor mij gaat bepalen wanneer informatie toegankelijk is.

 

Whiteworks zal ik eens op google opzoeken, bedankt voor de tip.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Wat ook altijd een optie is, is om een eigen softwarepakket te laten/gaan ontwikkelen in bijvoorbeeld Microsoft Access. Hierin kan je overzichtelijk alle berekeningen en handelingen uitvoeren.

 

Ik ken bedrijven met 5 medewerkers die hiermee werken, maar ook 1 met 100 medewerkers die 4 verschillende softwarepakketten in Access hebben ontwikkeld. De grote reden dat ze dit hebben gedaan is dat ze niet vastzitten aan een vast pakket, maar alles naar hun eigen wensen kunnen inrichten.

 

Voor een bedrijf van mij ben ik een webinterface aan het bouwen voor de administratie, gekoppeld aan de website. De boekhouding exporteer ik wel naar Snelstart, anders gaat er weer veel te veel tijd inzitten. Dit omdat de standaardpakketten net niet kunnen wat we eigenlijk willen :)

Link naar reactie
  • 0

Ik zou graag Davilex willen aanraden: www.Davilex.com

 

Het is een eenmalige investering van € 470,- Euro (Davilex Basic en Davilex Facturatie) Dit kan je tevens aanmerken als investering voor de investeringsaftrek mits je dit jaar in totaliteit € 2.300,- euro aan investeringen heb betaald. (€ 450,- per investering minimaal).

 

Misschien dat je ook alleen Davilex Facturatie zou kunnen nemen maar dit zou je bij de Davilex Helpdesk kunnen vragen. Davilex is een zeer makkelijk pakket die tevens zeer overzichtelijk is.

 

Een CRM Pakket zou ik persoonlijk afraden.

Link naar reactie
  • 0

Snelstart hoor ik heel wisselende verhalen over. Dat was jaren geleden zo en is nog steeds het geval.

Het feit dat zij zondags de website uit de lucht halen is voor mij al een reden om dit pakket niet aan te schaffen. Ik wil graag de dingen doen op een moment dat mij uitkomt en dan is het lastig als een leverancier voor mij gaat bepalen wanneer informatie toegankelijk is.

 

Whiteworks zal ik eens op google opzoeken, bedankt voor de tip.

Ik doe al jaren zondags de boekhouding. Ik heb nog nooit een vraag hoeven stellen. Maar ja misschien komt het omdat ik al 25 jaar met dit programma werk. Eerst de DOS versies en sinds een jaar of vijf de windowversie Wat betreft inkoop/voorraad administratie heb je ongebreidelde mogelijkheden. Precies wat een machinebouwer/distribiteur eigenlijk nodig heeft.

Maar ja, de verhalen op internet zullen ook wel kloppen al deel ik die ervaringen niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.