• 0

valkuilen Taiwanese (ondernemers-) cultuur

Beste HL-ers,

 

Op dit moment ben ik in de running voor een detacheringsopdracht bij een Nederlandse dochter van een Taiwanese moederbedrijf. In mijn functie zal ik veel contact onderhouden met dit moederbedrijf.

 

Zijn er ervaringsdeskundigen die iets kunnen vertellen over (culturele)valkuilen in dit contact met Taiwan? Wat zijn do's en don'ts?

 

groet,

 

Avi

www.aimin.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

uit ervaring mijn tips:

1. toon NOOIT je emotie. Ze weten niet hoe hier mee om te gaan.

2. Als ze JA zeggen betekent dat niet dat ze akkoord zijn, maar dat ze het gehoord en begrepen hebben, niet dat ze het er mee eens zijn. Als ze NEE zeggen andersom.

3. verwacht niet dat je op zijn nederlands in één bespreking rond ben. calculeer vier keer zoveel tijd voor afstemming en overleg.

4. Vraag nooit om een directe beslissing. Vraag elke keer om begrip voor het feit dat je niet verder kan. Als de tijd rijp is, delen ze hun beslissing wel mee.

5. Hoe ouder iemand is, hoe meer respect hij krijgt. Een jongere medewerker kan nooit een beslissing nemen zonder de oudere te raadplegen.

 

Kortom, dit vereist veel tact en geduld.

 

Doe maar eens een search op google (bv cultuur verschil taiwan) en je komt nog vele valkuilen en tips tegen.

 

succes.

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

En dan nog het verschil tussen schaamte en schuld. Schuldgevoel is een echt westers/christelijke emotie, die bepalen is voor de manier waarop wij afspraken maken en (al of niet) nakomen. In het oosten is gezichtsverlies veel belangrijker. Het varieerd per regio. Maar in het kort komt het er op neer dat er voor Aziaten hele dringende redenen kunnen zijn om bepaalde afspraken niet na te komen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hallo AVI,

 

Ik heb geen ervaring met Taiwan, buiten het met twee handen aannemen van een kadootje dat ik ontving van de echtgenote van een Nederlander die sinds vier jaar in Taipei woont. En de les dat je daar je bord in een restaurant moet leegeten. ;-)

 

De Nederlander is ondernemer en werkt voor Nederlandse bedrijven (oa in de vliegtuigindustrie) als agent in Taiwan. Mocht je de opdracht krijgen, dan wil ik je graag tzt met hem in contact brengen. Hij wil vast wel wat ervaringen met je delen.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.