• 0

Second Opinion - VOF

Goedeavond,

 

Ruim een jaar geleden ben ik zelfstandig een eenmanszaak begonnen. Door o.a. het netwerken heb ik andere leeftijdsgenoten leren kennen die in principe hetzelfde doen als ik + we doen allemaal nog iets wat de ander niet kan. We hebben besloten om al onze diverse kennis samen te voegen en hier een vof van te maken.

 

Nu is er bij ons een discussie ontstaan over de winstverdeling. Dan gaat het niet zo zeer over de percentages, maar over het volgende:

 

Stel ik doe zelfstandig een opdracht van een klant en ik krijg hier 2000 euro voor. Ben ik dan 'verplicht' om deze winst volgens de winstverdeling te delen met de andere vennoten, die niks hebben gedaan in deze opdracht of bestaat er ook een regeling, waarbij dit niet hoeft. We zijn namelijk alle 3 van plan om onze EZM's uit te schrijven. Ik ben er namelijk van overtuigd dat de winstverdeling altijd leidend is en dat de privé opnamen aan het einde van het jaar overeen moeten komen met je winstaandeel in percentages.

 

Één van mijn vennoten is er van overtuigd dat het wel gewoon kan. Alleen ik wil het toch graag zeker weten. De andere 2 vennoten hebben geen zin in problemen met de fiscus.

 

Hier nog even 3 artikelen uit onze samenwerkingovereenkomst die wellicht een beeld geven van de samenwerkingsovereenkomst tot zo ver:

 

Artikel 5. Salaris en vakantie

 

5.1 Ieder van de vennoten is gerechtigd tot een vakantie van ten hoogste vijfentwintig werkdagen per jaar in verhouding tot het aantal gewerkte dagen per jaar. Vennoten zullen de tijdvakken van hun vakanties onderling afstemmen en daarbij het belang van de vennootschap voorop stellen.

 

5.2 Voor zover dit de bedrijfsvoering en financiering van de vennootschap niet in gevaar brengt, is ieder van de vennoten bevoegd om als voorschot op zijn winstaandeel maandelijks een bedrag uit de kas van de vennootschap op te nemen, welk bedrag wordt bepaald in overeenstemming met de winstverdeling uit artikel 7.

 

5.3 Indien bij de vaststelling van de jaarstukken blijkt dat een vennoot meer dan het hem toekomende winstaandeel heeft opgenomen, is hij gehouden het teveel genotene binnen een maand na constatering hiervan te restitueren.

|

Artikel 6. Boekjaar

 

6.1 Het boekjaar van de vennootschap is gelijk aan het kalenderjaar. Jaarlijks binnen drie maanden na afloop van het boekjaar, alsmede bij het einde van de vennootschap in de loop van enig boekjaar, wordt door een door de vennoten te benoemen deskundige een jaarrekening opgemaakt over dat boekjaar, ten minste bestaande uit een balans en een winst- en verliesrekening.

 

6.2 De jaarrekening wordt vastgesteld door de ondertekening daarvan door de vennoten. Deze ondertekening strekt de vennoten over en weer tot decharge. Indien een vennoot met de inhoud van de jaarrekening niet akkoord gaat, zal hij binnen één maand nadat deze hem ter hand is gesteld, zijn bezwaren daartegen schriftelijk aan ieder van de andere vennoten moeten kenbaar maken, bij gebreke waarvan bedoelde stukken worden beschouwd als te zijn vastgesteld.

Artikel 7. Winstverdeling

7.1 De winst zal worden vastgesteld volgens economisch geaccepteerde maatstaven. Ter berekening van de nettowinst worden van de bruto-inkomsten afgetrokken alle verliezen, bedrijfskosten, afschrijvingen en rentevergoedingen. Afschrijvingen op bedrijfsmiddelen worden hierbij voor zover mogelijk bepaald op tenminste het bedrag dat fiscaal toelaatbaar en bedrijfseconomisch wenselijk is.

7.2 De winst of het verlies zal door de vennoten worden genoten of gedragen als volgt: Vennoot 1: 27,5%, Vennoot 2: 45%, Vennoot 3: 27,5%.

7.3 Een resterend verlies wordt bij elk van de vennoten naar rato van de in lid 2 genoemde verdeling in minde¬ring gebracht op de boek¬waarde van de in arti¬kel 2 bedoelde kapitaal-inbreng waarvoor zij zijn gecrediteerd. Indien het saldo van de inbreng van een vennoot niet voldoende is om dit aandeel in het ver¬lies te dragen, dient het restant door de be¬treffende vennoot in contanten te worden aange¬vuld binnen zodanige termijn dat de be¬drijfsvoering nor¬maal doorgang kan vin¬den.

7.4 Geen winst zal geacht worden te zijn gemaakt, zolang nog enig verlies over vorige jaren niet zal zijn ingehaald.

 

Ik hoop dat iemand mij hier duidelijkheid over kan verschaffen. Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Kevin,

 

Peter in de post hiervoor heeft in principe gelijk, zo werkt het. Echter begrijp ik min of meer dat jullie je eenmanszaken stopzetten. Dan gaat die vlieger niet meer op.

 

Wettelijk gezien is de verdeling evenredig (ieder even veel). Echter kan je daar contractueel vanaf wijken. Als je wilt dat het resultaat van opdrachten die door jou alleen zijn uitgevoerd, alleen jou toekomen, zal je daar in je VOF-contract een modus voor moeten vinden. Je kan ook denken aan urengerelateerde arbeidsvergoedingen.

 

Let ook op negatieve resultaten. In theorie kan het gebeuren dat degene die het meest heeft gewerkt ook het meeste verlies krijgt toegerekend.

 

Succes, Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Beste Kevin,

 

Peter in de post hiervoor heeft in principe gelijk, zo werkt het. Echter begrijp ik min of meer dat jullie je eenmanszaken stopzetten. Dan gaat die vlieger niet meer op.

 

Wettelijk gezien is de verdeling evenredig (ieder even veel). Echter kan je daar contractueel vanaf wijken. Als je wilt dat het resultaat van opdrachten die door jou alleen zijn uitgevoerd, alleen jou toekomen, zal je daar in je VOF-contract een modus voor moeten vinden. Je kan ook denken aan urengerelateerde arbeidsvergoedingen.

 

Let ook op negatieve resultaten. In theorie kan het gebeuren dat degene die het meest heeft gewerkt ook het meeste verlies krijgt toegerekend.

 

Succes, Ido van der Gragt

Bedankt voor je reactie. Urengerelateerde arbeidsvergoedingen heb ik inderdaad nog niet aan gedacht. Hier ga ik me vanavond even in verdiepen. Iemand enig idee hoe ik dit eventueel zou kunnen vormgeven in de samenwerkingovereenkomst?

 

Is er een specifieke reden dat jullie alles onder een VOF willen brengen? Naar mijn gevoel levert dit meer nadelen op dan voordelen, helemaal als jullie toch je eigen gemaakte winst willen houden.

Bedankt voor de reactie. Ja, de specifieke reden is dat we elkaar hebben leren kennen via een project waar we als freelancer aan hebben gewerkt. Dit project zal ook onze hoofd-opdrachtgever zijn in de V.O.F. en eigenlijk was dit ook mijn hoofd-opdrachtgever in mijn eenmanszaak. Het lijkt me naar mijn mening heel vaag om de eventuele individuele opdrachten voor de hoofd-opdrachtgever voor hetzelfde project voor mijzelf te factureren via de EZM, terwijl hier ook een VOF voor is, waarin voor hetzelfde project gewerkt wordt. Tenminste dat is mijn visie daarop. En ik ben dus bang dat bijvoorbeeld de fiscus hier twijfels over zou kunnen hebben.

 

- Kevin

 

 

Link naar reactie
  • 0
Bedankt voor de reactie. Ja, de specifieke reden is dat we elkaar hebben leren kennen via een project waar we als freelancer aan hebben gewerkt. Dit project zal ook onze hoofd-opdrachtgever zijn in de V.O.F. en eigenlijk was dit ook mijn hoofd-opdrachtgever in mijn eenmanszaak. Het lijkt me naar mijn mening heel vaag om de eventuele individuele opdrachten voor de hoofd-opdrachtgever voor hetzelfde project voor mijzelf te factureren via de EZM, terwijl hier ook een VOF voor is, waarin voor hetzelfde project gewerkt wordt. Tenminste dat is mijn visie daarop. En ik ben dus bang dat bijvoorbeeld de fiscus hier twijfels over zou kunnen hebben.

 

Volgens mij is dit niet helemaal het antwoord op mijn vraag (of ik snap je antwoord niet). Laat ik het anders formuleren: Waarom willen jullie als VOF opereren in plaats van gewoon drie zelfstandige eenmanszaken, die elkaar eventueel over en weer factureren (zoals jullie dat nu eigenlijk ook al doen). Als je toch al vindt dat ieder alleen recht heeft op zijn eigen gemaakte winst, dat zie ik het nut niet in van een VOF. Sterker nog, als je hierover afspraken niet goed en duidelijk vast legt, heb je straks echt een probleem zodra er herrie in de tent is.

 

Wat ik wil zeggen is: 'Samenwerken' is totaal geen reden om dit in een VOF te doen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is dit niet helemaal het antwoord op mijn vraag (of ik snap je antwoord niet). Laat ik het anders formuleren: Waarom willen jullie als VOF opereren in plaats van gewoon drie zelfstandige eenmanszaken, die elkaar eventueel over en weer factureren (zoals jullie dat nu eigenlijk ook al doen). Als je toch al vindt dat ieder alleen recht heeft op zijn eigen gemaakte winst, dat zie ik het nut niet in van een VOF. Sterker nog, als je hierover afspraken niet goed en duidelijk vast legt, heb je straks echt een probleem zodra er herrie in de tent is.

 

Wat ik wil zeggen is: 'Samenwerken' is totaal geen reden om dit in een VOF te doen.

 

Bedankt voor je feedback / opmerkingen.

 

Wij willen als VOF opereren, omdat wij naast onze werkzaamheden voor de hoofd-opdrachtgever ook zelf zijn begonnen met een groot project. Daarnaast willen wij door deze samenwerking onze klanten uit de eenmanszaak meer kunnen bieden. Ik heb mijn klanten benaderd om te vragen of we ze meer konden bieden en al enkele offertes aangeboden om bijvoorbeeld een bedrijfsfilm in combinatie met een upgrade van hun huidige website te doen. De reactie's waren over het algemeen zeer positief.

 

Over het algemeen hebben we dezelfde kennis, maar door middel van dat kleine beetje kennis dat de ander niet heeft willen wij onze huidige klantenkring meer gaan bieden, zodat wij onze omzet kunnen verhogen en alle 3 uiteindelijk een hogere winst kunnen genieten in plaats van allemaal als individu. Mijn vennoten hebben bijvoorbeeld veel kennis op het gebied audiovisuele vormgeving, grafische vormgeven en videoproductie etc., die heb ik niet. Daartegenover heb ik weer veel kennis op het gebied van webdevelopment, maar mijn grafische skills zijn lager. Door een combinatie hiervan aan te bieden aan onze klanten vonden wij dit een goede combinatie en een goed concept wat wellicht ook voor nieuwe klanten zou kunnen zorgen.

 

De casus in de de beginpost is meer ontstaan naar aanleiding van een discussie tussen één van mijn vennoten en ik. Een enkele keer zal het voorkomen dat een opdracht voor één individu in de vof is en van daar de vragen in de beginpost.

 

Volgens mij is dit niet helemaal het antwoord op mijn vraag (of ik snap je antwoord niet). Laat ik het anders formuleren: Waarom willen jullie als VOF opereren in plaats van gewoon drie zelfstandige eenmanszaken, die elkaar eventueel over en weer factureren (zoals jullie dat nu eigenlijk ook al doen).

 

Dit is niet het geval. Wij zitten als freelancer bij de hoofd-opdrachtgever en factureren hun alle 3 apart voor het werk dat wij verrichten, omdat er nu officieel nog geen samenwerking is. En ik snap je principe wel 1 factuur opdrachtgever andere 2 EZM's facturen naar jouw voor hun werk, maar wij willen toch het liefst alles onder een VOF doen voornamelijk voor het eigen project. We laten ons niet tegen houden door die ene individuele opdracht, maar ik was gewoon benieuwd naar de mogelijkheden, zoals gevraagd in de beginpost.

Link naar reactie
  • 0

Dat niet alleen. In beide topics wordt gesproken over videobewerking en begint het onderwerp met second opinion.

 

Dat second opinion heb ik misschien een beetje afgekeken van de titel, omdat het eigenlijk een second opinion is van HL op de discussie met mijn medevennoot. Maar verder gaat het om een ander bedrijf en ik ben ik niet dezelfde persoon en ook geen vriend of wat voor relatie dan ook met de topicstarter uit het door jouw vermelde topic.

Link naar reactie
  • 0

En ik snap je principe wel 1 factuur opdrachtgever andere 2 EZM's facturen naar jouw voor hun werk, maar wij willen toch het liefst alles onder een VOF doen voornamelijk voor het eigen project.

 

Eigenlijk is ook de overweging hetzelfde als in dat andere topic, en daarom ook de antwoorden. Naar mijn idee onderschatten jullie beiden het gezeur wat je met elkaar kunt krijgen wanneer je samen in een vof gaat zitten.

 

Ieder begint vol goede moed en heeft er heel veel zin in. Binnen de kortste keren blijkt dat niet iedereen zich elk moment evenveel inzet en komen er scheve gezichten. Dat is altijd lastig aan te kaarten, en lastig concreet te maken.

 

Vervolgens zit je min of meer aan elkaar vast en is de drempel om een eind aan de scheefgroei te maken zo hoog dat dit te lang door blijft etteren, en dan ga je uiteindelijk met veel kosten of negatieve energie weer uit elkaar.

 

Misschien een beetje donker uitgangspunt, maar deze verhalen hoor en lees je (ook op dit forum) keer op keer.

Kortom, niet zo gauw doen zo'n VOF, een paar facturen meer heen en weer sturen kan daar makkelijk tegenop.

 

Link naar reactie
  • 0

Exactly my point, wat ik dus steeds probeer duidelijk te maken. Bezin eer je begint. Het lijkt allemaal zo mooi, totdat er ook maar enigszins herrie in de tent komt. Dan is het allemaal niet zo mooi meer. Mijn mening blijft dat er bij deze samenwerkingscontructie geen reden is om een VOF op te richten. Maar goed, jullie moeten het zelf weten.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Excuses voor deze wat late reactie! Bedankt voor jullie feedback! Ik ga het meenemen! Ik spreek ze morgen weer. Wellicht dat we onderling een overeenkomst kunnen sluiten met betrekking tot de rechten/auteursrechten op het project en dat we het dan individueel doen. Ik zal zien wat eruit komt. Ik ken de gevolgen van een VOF en we hebben gewoon netjes een contract laten maken en de kosten gedeeld. Maar ik had al even geocht op HL en ik zal wel enkele verhalen meenemen, zodat iedereen er vanuit eigen standpunt naar kan kijken.

 

Bedankt alvast!

 

- Kevin

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.