• 0

Kinderopvangtoeslag tijdens onderzoekperiode UWV

Beste Higherlevels,

Na wat speur- en zoekwerk hier en op internet ben ik nog niet op het antwoord gestuit.

Komt ie:

Heb ik recht op kinderopvangtoeslag tijdens de onderzoeksperiode die ik vanuit het UWV start voorafgaand aan een eventuele startersregeling?

Is dit een traject naar werk? Ik weet dat iig het UWV het niet ziet als een re-integratietraject.

Wat bijvoorbeeld een eis is om voor kinderopvangtoeslag in aanmerking te komen.

Hoe kan ik intensief aan een onderzoeksperiode beginnen als ik thuis met twee kids zit. Dus het lijkt mij logisch dat je recht hebt op de toeslag als je kids naar het KDV gaan. Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt!

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Jece,

Allereerst welkom op Higherlevel!

Inhoudelijk: het recht op kinderopvangtoeslag loopt nog 3 maanden door vanaf datum ontslag / aanvang WW. Als jij de onderzoeksfase dus tijdig bent gestart (direct na ontslag) en tijdig afrond, zou het dus goed moeten gaan.

De onderzoeksfase zelf geeft - voor zover mij bekend - geen recht op (verlenging van) toeslag kinderopvang. Pas nadat je daadwerkelijk gestart bent als ondernemer, herleeft dit recht weer

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Beste Jece, Mij was bij UWV verteld dat je wel degelijk recht hebt op kinderopvangtoeslag. Je bent in je proefperiode tenslotte aan de slag als volledig zelfstandige; staat ingeschreven bij de KvK etc. Sterker; de kinderopvangtoeslag gaat flink omhoog omdat je inkomen fiscaal, met alle startersaftrek voordelen, flink naar beneden gaat. Maar dat is mijn redenering en ik zou graag bevestigd zien dat dit klopt.

Ik ben overigens in dezelfde situatie en mijn proefperiode loopt binnenkort ten einde. Nu ben ik van plan om gebruik te maken van de regeling die UWV heeft om deels ingeschreven te staan als werkzoekende en deels je inkomen via het ondernemerschap binnen te halen. Nu vraag ik me af of ik dan nog steeds recht heb op kinderopvangtoeslag? Of geldt de opvangtoeslag alleen voor het percentage dat ik als ondernemer aan de slag ben?

Ik ga deze vraag ook nog posten via een eigen thread.

• 0

Ik ben overigens in dezelfde situatie en mijn proefperiode loopt binnenkort ten einde. Nu ben ik van plan om gebruik te maken van de regeling die UWV heeft om deels ingeschreven te staan als werkzoekende en deels je inkomen via het ondernemerschap binnen te halen. Nu vraag ik me af of ik dan nog steeds recht heb op kinderopvangtoeslag? Of geldt de opvangtoeslag alleen voor het percentage dat ik als ondernemer aan de slag ben?

Ik ga deze vraag ook nog posten via een eigen thread.

Die andere post zal ik zo sluiten want als iedereen twee keer dezelfde vraag gaat stellen dan wordt HL wel erg snel vol en onoverzichtelijk ;)

Welkom op HL Wouter,

Voor elke ondernemer geldt dat de uren die je werkt tellen als basis voor de kinderopvangtoeslag. Dus voor de uren die gerelateerd zijn aan je WW krijg je geen kinderopvangtoeslag. De redenatie is dat je dan immers thuis bent en zelf je kinderen kunt verzorgen (ik heb het ook niet verzonnen).

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar