• 0

Btw correctie eind van het jaar [privé auto zakelijke kilometers]

Hallo,

 

Sinds kort rijd ik met mijn privéauto aanzienlijk wat zakelijke kilometers per week. Nu wil ik ook de kosten van de auto verrekenen met de btw e.d. Ik heb een eenmanszaak (veel verkeer van en naar opdrachtgever). Alle verbruikskosten, onderhoud e.d. kan ik in mindering brengen op de verschuldigde omzetbelasting, voor zover deze zakelijk zijn (kilometerregistratie).

 

Nu las ik dat ook een correctie van 1,5% op de cataloguswaarde mogelijk is aan het eind van het jaar, wanneer je geen kilometerregistratie bijhoudt. Is dit werkelijk zo eenvoudig als alle bonnetjes en onderhoudsfacturen verzamelen (ook uit privé), in mindering brengen op de omzetbelasting en uiteindelijk 1,5% corrigeren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is dit werkelijk zo eenvoudig als alle bonnetjes en onderhoudsfacturen verzamelen (ook uit privé), in mindering brengen op de omzetbelasting en uiteindelijk 1,5% corrigeren?

 

Hallo JanKaas,

 

Inderdaad is het zo eenvoudig(er) . Formeel moet uit de administratie blijken dat het geen inzicht geeft in de daadwerkelijke BTW die op de zakelijke kosten rusten. Maar ja, "laten" blijken wordt ruimtelijk gedoogd.

Je schrijft "ook prive" . Let wel, jouw onderhoud en brandstof bonnetjes en facturen op de auto zijn allemaal prive ,maar zul je wel in de administratie moeten bewaren.

 

Link naar reactie
  • 0

Ok dat is duidelijk. Ik neem aan dat het niet uitmaakt dat ik in Q1 geen btw in de vooraftrek heb meegenomen en in Q2 wel?

 

Kan ik volgend jaar trouwens ook het andere systeem met kilometeradministratie gebruiken als dat gunstiger is?

Link naar reactie
  • 0

Je mag switchen maar alleen per jaar. Tenminste ik denk dat het de intentie van de wet is. Het kiezen van periodes met veel BTW tegen weinig BTW valt natuurlijk bij een controle ook op.

 

Tevens als ik de advocaat van de duivel zou zijn en als inspecteur speel, dan zou ik de prive autorijders goed in de gaten houden die wel exact de zakelijke ritten voor de 19 ct/km vergoeding zeer nauwkeurig weten te becijferen, maar voor de BTW de weg kwijt zijn. Dat zou er bij mij niet in kunnen. Hou je dus zo goed mogelijk op de werkelijke aantoonbare methode per jaar, dat blijkt volgens mij de meest zuivere en geloofwaardige.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Tevens als ik de advocaat van de duivel zou zijn en als inspecteur speel, dan zou ik de prive autorijders goed in de gaten houden die wel exact de zakelijke ritten voor de 19 ct/km vergoeding zeer nauwkeurig weten te becijferen, maar voor de BTW de weg kwijt zijn. Dat zou er bij mij niet in kunnen. Hou je dus zo goed mogelijk op de werkelijke aantoonbare methode per jaar, dat blijkt volgens mij de meest zuivere en geloofwaardige.

 

 

De 0,19 kilometers zijn nauwkeurig op te maken. Dat is vanaf huis (vestiging eenmanszaak) naar de opdrachtgever en andere zakelijke afspraken. Is vanuit de agenda/facturen na te gaan.

 

Verdeling voor de btw is moeilijk, aangezien ik geen kilometerregistratie bijhoud, vandaar dat de correctie per jaar voor mij handiger is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.