Ik wil graag electronica zoals bijvoorbeeld telefoons invoeren vanuit Turkije. Ik weet niet wat voor bijkomende kosten komen en waar ik meer informatie hierover kan vinden.

Heb veel gezocht maar geen antwoord kunnen vinden op mijn vragen.

-Mag ik electronica importeren vanuit Turkije?

-Wat komt er allemaal bij kijken waar ik rekening mee moet houden?

Dan wil ik kijken voormijzelf of het wel toegevoegde waarde heeft om electronica te importeren en te kijken wat de winst zou kunnen zijn.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46490-import-electronica-vanuit-turkije/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

• 0

Hallo,

Welkom op HL !

Waarom wil je uit Turkije gaan importeren? Wordt het daar gemaakt of daar ook weer uit China geimporteerd?

Ik denk dat veel van de vragen die je hebt hier al in dit forum zijn besproken. Probeer de zoekfunctie eens en geef in het zoekveld bv eens "import+electronica" in. Je krijgt dan al veel basisinformatie. Of je nu uit Turkije of China importeert maak weinig verschil. De eisen en regels waaraan de producten moeten voldoen zijn hetzelfde. Het enige wat afwijkt zijn de vrachtkosten naar NL.

Succes

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

• 0
Waarom wil je uit Turkije gaan importeren? Wordt het daar gemaakt of daar ook weer uit China geimporteerd?

Een aanzienlijk deel van onze wasmachines, ijskasten en televisies komen uit Turkije. Ik heb percentages boven de vijftig procent genoemd zien worden. Daar zitten twee conglomeraten Vestel Elektronik (Zorlu) en Beko Elektronik (Koç) die groot gegroeid zijn als contract-fabrikant voor de bekende merken en nu op eigen kracht doorgroeien. Gründig en Telefunken zijn al een tijdje Turkse merknamen. Onderdelen komen uit het Verre Oosten, design en sleutelwerk zit in Turkije.

Turkije is bovendien binnen groter Europa de grootste markt voor mobiele telecom. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

TwaBla: Je hebt gelijk in die zin, dat wasmachines, ijskasten, droogtrommels e.d. veel in Turkije gemaakt worden. Dat is echter geen "electronica zoals telefoons bijvoorbeeld" maar dat valt eerder in de categorie electrische apparaten / witgoed. Vandaar vroeg ik ook of het daar gemaakt of uit China geimpoteerd wordt. Dat is voor TS van wezenlijk belang om de juiste informatie te krijgen.

China Trade Consult

• 0

Electronica die ik wil invoeren zoals mobiele telefoons vanuit Turkije wordt inderdaad al ingevoerd vanuit China. Heeft dat nadelen als ik het uit Turkije importeer bijv dubbele kosten of juist voordelen met btw en/of douane kosten?

Waarom ik het uit Turkije wil importeren? Omdat ze (nog) niet in Europa verkopen, wel in Turkije.

Ik ben al jaren lang van plan om te ondernemen hier in Nederland of in Turkije maar ik ben er nooit achter kunnen komen wat er allemaal bij komt kijken.

• 0

Natuurlijk heeft dat nadelen. Dubbele vrachtkosten, dubbele kosten voor inklaring, eventueel invoerrechten etc. Bovendien wil de turkse verkoper er ook nog aan verdienen.

Een belangrijk punt is ook nog, dat de eisen die aan de goederen gesteld worden waarschijnlijk in Turkije heel anders zijn dan in Europa en daardoor in China voor de turkse markt goedkoper geproduceerd wordt dan voor de europese markt.

Als jij ze in China kunt kopen, kun je ze als eerste in Europa verkopen. Mits ze aan alle eisen voldoen en toegelaten worden. Of je ze nu uit China of uit Turkije importeert is niet van belang. Ze moeten in beide gevallen aan dezelfde eisen voldoen.

China Trade Consult

• 0

Probleem is dus dat ze alleen in China verkocht worden, wel kun je ze uit China laten komen via resellers maar niet direct vanuit de fabrikant. In Turkije zit er wel een vestiging/verkoopkanaal van de fabrikant zelf. Vandaar dat ik me afvroeg of het niet interessant zou kunnen zijn om vanuit Turkije te importeren en wat de bijkomende kosten komen. vrachtkosten, inklaring en invoerrechten?

• 0

ja ik heb veel gezocht maar niet hetzelfde branche/productgroep kunnen vinden. Omdat er voor kleding en etenswaren bijvoorbeeld andere regels zijn vergeleken met electronica product.

ATR-certificaat ben ik ook tegengekomen, maar ook dat is mij niet helemaal duidelijk, omdat product oorspronkelijk uit China komt. Maar ze zijn ook gevestigd in Turkije. Is de herkomst van de product Turkije of toch China?

• 0

Je hebt gelijk. ATR-certificaten dienen om het land van oorsprong te vinden. Dat is een ietwat bureaucratisch begrip, want de Nederlandse fietsenmerken laten fietsen in onderdelen naar de EU vervoeren om ze hier in mekaar te zetten. Hetzelfde gebeurt met auto's en elektronica. Een truc om handelsbarrieres te omzeilen.

Duitsland heeft een grote Turkse gemeenschap: hoe komen ze daar aan hun mobieltjes? En heb je al eens gekeken naar de mogelijkheid om een webshop te beginnen in Turkije die goedkoop verzendt naar Europa?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

Het land van herkomst is Turkije en het land van oorsprong is China.

Herkomst gebruik je voor het land van waaruit het binnen de EU wordt gebracht. In jouw geval is bij invoer het land van herkomst Turkije. Ook al is het in China gemaakt.

Oorsprong gebruik je voor het land waar het geproduceerd is.

Er zijn dan wel handelsovereenkomsten tussen de EU en Turkije maar hou er wel rekening mee, dat die gelden voor het handelsverkkeer maar niet voor de technische eisen voor producten in Turkije en in de EU. Deze kunnen dusdanig van elkaar afwijken dat je die producten hier helemaal niet mag gebruiken of verkopen. Daar zul je dus goed op moeten letten als je uit Turkije wilt importeren.

China Trade Consult

• 0

Citaat uit www.kvk.nl:

"Een ATR-certificaat is een douanedocument dat u kunt gebruiken bij handel tussen landen uit de EU en Turkije. De EU heeft met Turkije een douane-akkoord gesloten, waardoor u de meeste goederen zonder invoerrechten kunt invoeren. De goederen moeten dan wel van herkomst uit de EU of Turkije komen. Dit legt u vast in een ATR-certifcaat."

Hier wordt gesproken over HERKOMST

Citaat uit www.belasting.nl:

"8.00.00 Preferentiele oorsprong en herkomst

3.2.1 Algemeen

Van herkomst uit het vrije verkeer in relatie tot het achterwege laten van de heffing van douanerechten is in het algemeen alleen sprake binnen een douane-unie.

Kenmerken van een douane-unie zijn onder andere:

een vrij verkeer van goederen in het onderlinge handelsverkeer;

een gemeenschappelijk douanetarief bij invoer van goederen uit derde landen;

een gemeenschappelijke handelspolitiek.

3.2.5 Herkomst Turkije

Met Turkije is al in 1963 een associatieovereenkomst afgesloten waarbij het uiteindelijke doel de tot standkoming een douane-unie was. Die douane-unie is per 31 december 1995 een feit geworden. De beslissing daaromtrent en de voorwaarden die hierbij in acht worden genomen zijn neergelegd in Besluit nr. 1/95 van de Associatieraad EU - Turkije De uitvoeringsbepalingen van Besluit 1/95 zijn neergelegd in Besluit nr. 1/2006 van het Comité Douanesamenwerking Europese Unie -Turkije. Het vrije verkeer van goederen dat binnen de douane-unie is voorzien geldt voor:

goederen die in de Europese Unie of in Turkije zijn voortgebracht, daarbij horen ook die goederen, die geheel of gedeeltelijk zijn vervaardigd met gebruikmaking van producten uit derde landen, die zich in de Europese Unie of in Turkije in het vrije verkeer bevinden;

goederen uit derde landen die zich in de Europese Unie of Turkije in het vrije verkeer bevinden.

In dit verband worden als zich bevindend in het vrije verkeer beschouwd, de producten:

uit derde landen waarvoor in de Europese Unie of in Turkije de invoerformaliteiten zijn vervuld, en

waarvoor de verschuldigde douanerechten en heffingen van gelijke werking zijn voldaan, en

waarvoor geen gehele of gedeeltelijke teruggave van die rechten of heffingen is verleend.

Het bewijsmiddel om de herkomst uit het vrije verkeer aan te tonen is het certificaat inzake goederenverkeer A.TR (zie paragraaf 4.2.10)."

Wat betreft INVOER schijnt het met een ATR geen probleem ze zijn. Wat betreft verkoop en gebruik moeten ze aan de EU eisen voldoen.

China Trade Consult

• 0

Het onderwerp intrigeert me. Turkcell is al actief in Duitsland en van plan om ook de Nederlandse markt te betreden. Wat voor handies verkopen die jongens?

Er zit een shop bij mij in de buurt (Mettmann) en ik weet dat ze hun abonnementen o.a. ook bij EXPERT aanbieden. Voor zover ik weet verkopen ze zelf geen "Handys" (het enige land geloof waar een mobieltje zo genoemd wordt is Duitsland geloof ik) maar doen de zelfstandige verkooppunten dat.

Als je het persé wilt weten kan ik ze maandag wel eens bellen om te vragen wat voor handys ze verkopen. Ik neem aan dat je hier bedoelt of en welke merken en modellen ze uit Turkije importeren als die merken hier regulair niet te krijgen zijn.

China Trade Consult

• 0

Wat ik bedoel is: er is een grote Turkse gemeenschap in Duitsland en Nederland. Dus als er vraag is naar exportmobieltjes dan is de kans groot dat iemand daar reeds in voorziet. Als je gaat zoeken vind je echter dat Turkije maatregels heeft genomen om de import van smartphones tegen te gaan.

Voor mij hoef je niks na te vragen. ;)

• 0

Even voor de goede orde. Een ATR certificaat is een herkomst document en geen oorsprongs document. Als er in Turkije of de EU al rechten zijn betaald betekend het dan dat er niet opnieuw rechten betaald hoeven te worden bij invoer in de EU of Turkije. Hiermee voorkom je op zeer veel producten dubbele belastingen.

Maarten Versluis

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar