• 0

Aantal belastingvragen bij overgang van hobby naar onderneming

Een hele goedemiddag.

Aanstaande dinsdag ga ik mijzelf inschrijven bij de kamer van koophandel als eenmanszaak. De meeste dingen zijn me duidelijk, maar ik zit nog met een paar kleine vragen en ik hoop dat iemand hier me hiermee opweg kan helpen.

1] De meeste websites heb ik al een aantal jaar als hobby gerunt. Daarnaast heb ik gedurende het jaar al een aantal domeinen geregistreerd, en de webhosting ook. Facturen lopen van februari tot vorige maand, en staan op mijn persoonlijke naam (dus niet op bedrijfsnaam). Mag ik deze facturen wel in de administratie gooien, en de BTW van al deze facturen dus opvoeren bij mijn eerstvolgende aangifte (die van juli-september)?

2) Het wordt een bedrijfje naast mijn studie en mijn bijbaan (bij een bekende zelfbedieningsgroothandel). Ik vraag sowieso een nieuwe pas aan op de bedrijfsnaam, maar heb dus ook een personeelspas met korting. Als ik na de inschrijving eenmalig een printer haal, en hier korting voor toepas, is dit dan toegestaan? De factuur staat dan niet op bedrijfsnaam/naam maar tweemaal op mijn eigen naam. Kan ik de BTW bovendien volledig aftrekken of mag dit niet omdat ik hem zowel zakelijk als prive gebruik?

Alvast bedankt :-)

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoe heb je de kosten en inkomsten verwerkt voor de belasting in je hobby-jaren? Was je btw-plichtig in die periode? Is het verlies- en winst-saldo meegenomen in je belastingaangifte? Hoe gaat de Belastingdienst naar jouw ervaring om met 'hobby-ondernemingen'?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

Om wat specifieker te zijn. Het reeds lopende hobby project betreft een text based game. Denk aan online soccer manager, maar dan met een totaal ander onderwerp, doelgroep en opzet. Zijn tot nu toe geen inkomsten van geweest dus ook niks opgegeven e.d. Dit wil ik graag gaan uitbreiden met advertenties, betaald lidmaatschap en wellicht een klein webshopje met gerelateerde producten. De factuur van de domein van de periode 2014-2015 is in februari gekomen, en in juni (heb meerdere extensies). Dit deel krijgt een eigen handelsnaam.

De factuur van de domeinnaam van de 'overkoepelende' handelsnaam dateert uit maart dit jaar. Daarnaast schrijf ik nog een derde handelsnaam in voor een losstaande, nieuw op te starten, webwinkel. Deze heeft 2 domeinnamen, beide gefactureerd in juni dit jaar.

Als ik deze kosten niet mee mag nemen, is dat opzich geen ramp want de BTW hiervan is niet heel veel (al is elke euro er 1). Daarnaast heb ik nog een hostingpakket voor de periode 2014-2015 die ik dan puur zakelijk ga inzetten, gefactureerd op 30 mei dit jaar. De btw hiervan is wel een leuk bedrag als ik deze zou kunnen vorderen.

Ik hoop dat deze informatie volledig en duidelijk genoeg is voor een antwoord op vraag 1. :-)

• 0

Beste LeonAr,

Ik heb hier ooit een blog over geschreven. Deze is nu opgenomen in mijn Ebook: de column Bed & Breakfast, te downloaden vanaf mijn website. Een hobby die uitgroeit tot onderneming. Wat velen niet weten is dat de kosten in de voorafgaande 5 jaar van de onderneming aftrekbaar kunnen zijn bij de start van de onderneming. Het kan dus belangrijk zijn een administratie te voeren voor je hobby, ook al is er geen sprake van een onderneming. Ook zaken die je nodig hebt voor je onderneming, denk aan computer, e.d., mag je activeren op je balans (ook al is dit tweedehands of ooit zelf aangeschaft). Let op dat de regels voor de BTW afwijken van de Inkomstenbelasting, met name inzake privégebruik.

Goed dat je je bewust bent inz tenaamstelling van de factuur. Alleen bij een eenmanszaak is het mogelijk dat facturen op een privénaam ook voor de onderneming gebruikt kunnen worden. Je bent namelijk als privépersoon je eenmanszaak. Je hoeft je facturen voor je mobieltje dus niet om te zetten. Dus mijn antwoord op jouw vraag: geen probleem dat de facturen niet op naam van je eenmanszaak staan.

Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

• 0

Bij je btw aangifte gaan we uit van je inschrijfdatum. Je mag niet zomaar btw van voor die periode opvoeren als voorbelasting. Waarschijnlijk is je eerste aangifte digitaal. Het is in dit geval verstandig het schriftelijk voor te leggen aan een inspecteur van je belastingkantoor. Leg in je brief de situatie voor. De inspecteur beslist dan of je de facturen op mag voeren. Als je eerste btw-aangifte op papier komt, mag je daar de btw op aangeven.

Het feit dat je een printer koopt met korting, heeft geen gevolgen. Je mag de btw gewoon aftrekken, zolang de factuur voldoet aan de factuureisen.

Met vriendelijke groet,

Nick

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar