Jump to content
Anders Floor
Verberg

Rutte wil ondernemen als schoolvak

vraag

Teletekst:

 

DEN HAAG Staatssecretaris Rutte van

onderwijs vindt dat alle leerlingen

in het middelbaar en hoger onderwijs

les moeten krijgen in ondernemerschap.

(zie bijlage voor de rest)

 

Rutte is een van de personen die het gemiddelde IQ in dit kabinet optrekt tot boven de 50. Ook hierin moet ik hem complimenteren. Wel vraag ik me af of dit enerzijds niet teveel mensen gaat wegtrekken van de arbeidsmarkt - er is straks al een groot tekort - en anderzijds ben ik benieuwd wat de overheid straks gaat doen met al de uitkeringen en schuldsaneringen aan mensen wiens bedrijf mislukt.

108-01.thumb.gif.c81a1a7074bcafe8d0dfaf034f2d8ff9.gif


eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Toch blijft mijn vraag; WAT ga je ze dan leren.

 

Dat is mijn probleem met de plannen van OC&W, ze praten over ondernemerschap dit en ondernemerschap dat, het is in hun ogen het grootste obstakel voor de ontwikkeling van de kenniseconomie. Ik ben heel erg blij met dat soort inzichten, ze zijn namelijk waar. Maar op mijn vraag, WAT ga je iemand leren die ondernemer moet worden, krijg je als antwoord stevast "Hmm tja uhh (wazige blik)" en wordt vervolgens het bedrag dat hiervoor beschikbaar komt verdubbeld.

 

Ik heb de vraag voor het eerst gesteld in 1997, toen OC&W 10 miljoen ging investeren in ondernemerschap en tot op heden hebben ze er geen antwoord op.

 

Volgens mij is het gebruikelijk dat je eerst een duidelijke visie ontwikkeld voordat je gaat investeren. ::)


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Uiteraard moet dat geen loos plan zijn, maar het klinkt desalniettemin positief. Ons middelbaar onderwijs zit nog met een erfenis uit de jaren zeventig, waardoor maatschappijleer (bestaat dat nog?) opleidt tot mondige burgers en economie mikt op kritische krantenlezers. Daar is op zich niks mis mee, maar we installeren zo een mentaliteit van passieve kritiek. Daarin zou ondernemerschap de actieve pool kunnen zijn. Er komt immers niks tot stand als iedereen alleen maar kritiek heeft op wat door anderen gedaan wordt.

 

Ondernemerskunde zou erop gericht moeten zijn ook de positieve kanten van het ondernemen te benadrukken. Dat hoeft zich helemaal niet te beperken tot bedrijfsmatig ondernemen. Ook publieke ondernemingen (sportverenigingen, ziekenhuizen, politieke partijen, actiegroepen, etc) bestaan bij de gratie van mensen die het heft in eigen handen nemen.

 

Ondernemerschap zou op een leuke manier de geschiedenis van het ondernemen kunnen behandelen. Neem bv de ontstaansgeschiedenis van steden, als vrijplaatsen voor handel en vervolgens ook kunst en wetenschap. Neem de strijd tegen de spanjaarden en de daaruit ontstane kaapvaart tegen de zilvervloot. Neem de VOC, en behandel gerust de keerzijde van de slavernij en de planterijen. Vertel hoe Philips en Fokker en de KLM en de Margarine Unie ontstaan zijn. Leg uit waarom zo'n klein landje zo'n grote rol speelt in de agri-business. Niet vanuit abstracte modellen, maar door de persoonlijke rol van ondernemers erin te betrekken.

 

Dat kan ook op de actualiteit betrokken worden. Maak modules waarin jonge ondernemingen beschreven worden. Volg overnamegevechten. Adopteer starters. Neem scholieren mee op bedrijfsbezoek. Begin schoolonderneminkjes. Er zijn vast legio ondernemer-ouders die dit onderwijs willen adopteren en in een praktijkadviesraad willen plaatsnemen. Niet om zich met de stof te bemoeien, maar om een link met de realiteit te houden.

 

Maar maak er in godsnaam geen boekhoudkunde van. ;D


NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Citaat van een wat uitgebreider verkaal in Zibb:

 

"Daarom wil Rutte dat vanaf uiterlijk 2008 het maken van een ondernemingsplan, omgaan met kredietverstrekkers, inschrijven bij de Kamer van Koophandel en de financiële administratie doen voor alle mbo- en hbo-studenten gesneden koek is."

 

Kijk dat bedoel ik nou. Ondernemerschap volgens OC&W is:

  • Easystart invullen
  • krediet aanvragen bij de bank
  • KVK inschrijving doen
  • pakketje exact installeren en klaar is Kees/Truus :-\

 

Volgens mij is ondernemerschap heel wat anders...


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoi Nils en andere mede-higherlevelaars,

 

Ja, dat is grote probleem: wat ga je ze leren als je ze ondernemerschap gaat leren.

 

Persoonlijk geloof ik dat je jongeren moet laat zien wat het betekent om ondernemer te zijn. Ik zou daarom op scholen regelmatig ondernemers uitnodigen om hen te laten vertellen over hun (dagelijks) leven en hun ervaringen.

 

Niet voor niets worden kinderen van ondernemers later vaak ook ondernemer.

 

Belangrijk bijkomend voordeel is dat kinderen al vroeg mensen leren kennen die wellicht later nuttig zijn. Het kunnen "netwerken" is al net zo belangrijk voor een succesvolle ondernemer.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoi Nils,

 

Ja, dat is grote probleem: wat ga je ze leren als je ze ondernemerschap gaat leren.

 

Persoonlijk geloof ik de je jongeren moet laat zien wat het betekent om ondernemer te zijn. Ik zou daarom op scholen regelmatig ondernemers uitnodigen om hen te laten vertellen over hun (dagelijks) leven en hun ervaringen.

 

Niet voor niets worden kinderen van ondernemers later vaak ook ondernemer.

 

Belangrijk bijkomend voordeel is dat kinderen al vroeg mensen leren kennen die wellicht later nuttig zijn. Het kunnen "netwerken" is al net zo belangrijk voor een succesvolle ondernemer.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

 

Ja, zoiets ja. Het "spel" onder de knie zien te krijgen door veel oefenen. Ik geloof niet zo in een schriftelijke cursus "voetballen" door iemand die nog nooit een bal aangeraakt heeft.


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Misschien, heel misschien ligt het niet aan het onderwijsstelsel...

 

Waar zouden we het dan moeten zoeken?

 

Kijkje nemen bij andere landen? Aanpassing van normen en waarden in de opvoeding?

 

Persoonlijk twijfel ik eraan dat het alleen ligt aan het onderwijs, maar nogmaals, als we er nu eens vanuit gaan dat het onderwijs klopt en het probleem nog niet is opgelost. Wat zou het dan zijn?

 

 

 

 


Uw werk, ons werk!

Arend Hofsink namens:

www.avedis.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

@Discimus

 

Ik zeg niet dat het ligt aan het onderwijssysteem. Ik zeg alleen, als je miljoenen pomt in het onderwijssysteem zou het pretting zijn als je een idee had over het probleem en de oplossing.

 

Wat is het probleem, wat is de oplossing en hoeveel mag dat kosten.

 

Wat is het rendement op de investering in het onderwijs en kan dat geld niet beter besteed worden.


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

@ de Witte:

 

We zitten zeker op één lijn.

Maar nogmaals mijn vraag: Waar noeten we dan wel geld in stoppen?

Wat zou jij (of andere HL'ers doen) ?


Uw werk, ons werk!

Arend Hofsink namens:

www.avedis.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Onderwijs, dat is toch die wachtgeld club.

Die mensen die bang zijn voor onzekerheden.

Die zeggen "maak je opleiding nu maar af, dan kun je tenminste een goede baan met zekerheid krijgen".

 

En deze mensen moeten met enige passie gaan vertellen over de risico's van het ondernemen ?

 

Het heeft mij altijd al verwondert dat zodra je van school afkomt, je eigenlijk nog niet eens weet waarvoor je op het gemeentehuis moet zijn, laat staan de rest.

 

Kortom je opleiding begint pas als je van school afkomt.

En dan moet je zelf maar uitzoeken hoever je wilt komen.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Onderwijs kun je niet alleen op de overheid afschuiven. Ook ouders hebben een verantwoordelijkheid. Op mijn ouwe middelbare school organiseerden ouders, leraren en leerlingen een hele reeks extra-curiculaire activiteiten en werden legio activiteiten binnen het gewone programma opgenomen. Wie heeft hier eigenlijk schoolgaande kinderen?


NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik vind het wel een goed idee om dat in te voeren. Maar wat ik hier al eerder heb gehoord inderdaad ondernemers uitnodigen hun verhaal te laten doen en bijvoorbeeld stage trajecten laten doorlopen zodat ze inzicht krijgen wat ondernemen nu eigenlijk is!

 

Aan de andere kant denk ik niet dat ondernemers zo'n opleiding echt nodig hebben want dat zit in je. Volgens mij wordt je geboren met entrepreneursschap. Nu kom ik wel uit een ondernemersfamilie dus misschien niet helemaal goed beoordeeld.


Hang al zo'n 10 jaar rond op internet en verdien er een leuk zakcentje mee :-))))

 

Freelance secretaresse nieuws

http://www.secretaresse-nieuwtjes.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

@ de Witte:

 

We zitten zeker op één lijn.

Maar nogmaals mijn vraag: Waar noeten we dan wel geld in stoppen?

Wat zou jij (of andere HL'ers doen) ?

 

In ondernemers! En als er ondernemerschap onderwezen moet worden, dan zal dat heel "hands on" moeten zijn, bij voorkeur gedoceerd door andere ondernemers en veel meer gericht op de markt en de concurrentie dan op de interne organisatie.


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

met alle respect voor ambtenaren, maar:

 

ik heb geen enkel vertrouwen in ambtenaren die ondernemers willen ondersteunen. Mission impossible.

 

Helemaal mee eens, voeg daar aan toe "managers en consultants" en dan is het lijstje compleet.

 

We gaan echter een zeer slechte tijd tegemoet. Ondernemerschap en technostarters worden meer en meer het domein van de publieke organisaties. Na de mislukte projecten van Twinning, Biopartner en Dreamstart, verlegt EZ de verantwoordelijkheid naar de regio's, waar ze allemaal geheel op nieuw het wiel uit gaan vinden. Een dramatische ontwikkeling voor het ondernemerschap in Nederland >:(

 

Ruim 7 miljoen euro voor 5 innovatieprojecten

 

In het kader van het regionale innovatiebeleid heeft staatssecretaris van Gennip ruim 7 miljoen euro beschikbaar gesteld aan 3 projecten in Zuidoost-Nederland en 2 in Oost-Nederland.

 

De geselecteerde projecten passen in het beleid van de nota 'Pieken in de Delta'. Daarin gaf Van Gennip aan projecten te willen ondersteunen met een goed functionerend lokaal en regionaal innovatienetwerk.

Alleen sterke innovatieregio’s komen daarvoor in aanmerking. Nederland heeft vier van dergelijke regio’s:

2 in de Randstad, 1 in Zuidoost-Nederland en 1 in Oost-Nederland.

 

De 5 projecten bevinden zich in Zuidoost-Nederland en Oost-Nederland. Ze zijn vooral gericht op innovatie, kennisuitwisseling tussen bedrijven, onderzoeksfaciliteiten en kennisinstellingen en op intensivering van publiekprivate samenwerking. De totale kosten van de 5 projecten bedragen circa 29,7 miljoen. De totale overheidsfinanciering

bedraagt circa 14,5 miljoen. Hiervan wordt de helft gedragen door het ministerie van Economische Zaken en de helft door de regionale overheden.

 


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

mooie investeringen, heb nog niets gehoord van de kennisinstituten waar wij mee samenwerken, zoals de Hogeschool Drenthe of Hogeschool Windesheim te Zwolle.

 

Enig idee in welke projecten dit geld gestoken is?

 

ps: de "hands-on" mentaliteit zou inderdaad gestimuleerd moeten worden!


Uw werk, ons werk!

Arend Hofsink namens:

www.avedis.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

mooie investeringen, heb nog niets gehoord van de kennisinstituten waar wij mee samenwerken, zoals de Hogeschool Drenthe of Hogeschool Windesheim te Zwolle.

 

Enig idee in welke projecten dit geld gestoken is?

 

ps: de "hands-on" mentaliteit zou inderdaad gestimuleerd moeten worden!

 

Ministerie van Economische Zaken

Berichtnaam: Staatssecretaris van Gennip steunt 5 innovatie projecten met ruim ¬ 7 miljoen

Datum: 17-1-2005


Persbericht Ministerie van Economische Zaken

Den Haag, maandag 17 januari 2005

 

 

In het kader van het regionale innovatiebeleid heeft staatssecretaris van Gennip ruim 7 miljoen beschikbaar gesteld aan drie projecten in Zuidoost-Nederland en twee in Oost-Nederland. Het gaat om projecten die passen in het uitgestippelde beleid van de nota Pieken in de Delta. Daarin gaf Van Gennip aan selectief projecten te willen ondersteunen met een goed functionerend lokaal en regionaal innovatienetwerk.

 

Alleen sterke innovatieregio's, (zogeheten hot spots) komen daar voor in aanmerking. Er zijn vier van dergelijke regio's in Nederland twee in de Randstad, een in Zuidoost Nederland en een in Oost-Nederland.

De nu toegekende projecten lokaliseren zich in Zuidoost-Nederland en Oost-Nederland. De totale kosten van de 5 projecten bedragen circa 29,7 mln. De totale overheidsfinanciering bedraagt circa 14,5 mln. Hiervan wordt de helft gedragen door het ministerie van Economische Zaken en de helft door de regionale overheden.

 

Het zijn in Zuidoost-Nederland:

 

- Eindhoven High Tech Accelerator (EHTA):

Bouw en exploitatie van een bedrijfsverzamelgebouw voor (door)starters op de High Tech Campus in Eindhoven. EHTA zal een spilfunctie vervullen in een netwerk waarin hoogwaardige kennis wordt uitgewisseld tussen bedrijven, de onderzoeksfaciliteiten van Philips en de kennisinstellingen in de regio (waaronder de Technische Universiteit Eindhoven).

De totale projectkosten voor het gebouw en de inrichting hiervan worden geraamd op 8.730.000. De bijdrage van het Ministerie van EZ bedraagt ongeveer 30% van de kosten, terwijl de regionale overheden voor zo'n 40% participeren.

 

- Biotech Competence Centre te Oss:

Vooral startende en kleine biotech bedrijven hebben behoefte aan onderzoeksfaciliteiten- en productieapparatuur die hen in staat stelt potentieel interessante producten te testen, dan wel op te schalen. Het bezit van eigen apparatuur is te duur. Momenteel zijn dergelijke faciliteiten onvoldoende aanwezig. Via dit project wordt onderzoek- en productieapparatuur (op commerciële basis) aan dergelijke bedrijven in de sectoren farmacie, medische technologie en life sciences (facility sharing) ter beschikking gesteld. Dit project is een aanzienlijke versterking van de life sciences infrastructuur in Zuidoost Nederland, die een van de zwaartepunten is binnen het innovatiebeleid in deze regio. De totale kosten worden geraamd op 15 mln. De bijdrage vanuit het Ministerie

van EZ (lening) bedraagt 3.000.000, terwijl de regionale overheden voor 2.000.000 participeren.

 

- Bioterials regio Maastricht:

Onderzoeksproject dat zal leiden tot een intensieve publiekprivate samenwerking tussen DSM, het Academisch Ziekenhuis Maastricht en de Universiteit van Maastricht. Dit zal leiden tot een versterking van het biomedische cluster in deze regio. De totale geraamde projectkosten bedragen 2.503.307, waaraan het Ministerie van EZ en de regionale overheden ieder maximaal 751.000 bijdragen.

 

In Oost-Nederland gaat het om:

 

- T-XChange Cell:

Inrichting van facilitair centrum dat bedrijven de mogelijkheid biedt hun innovatie- en ontwikkeltrajecten te versnellen en te verbeteren met behulp van technieken zoals visualisatie en virtual reality en via interactieve en intensieve methoden. Behalve de inrichting van de laboratoriumomgeving heeft het project ook ten doel de bruikbaarheid van het concept aan te tonen. Deelnemende partijen zijn Thales Nederland, Vrest, Indus en de Universiteit Twente. De projectkosten worden geraamd op 1.120.000, waaraan het Ministerie van EZ en de regionale overheid een ieder

maximaal 280.000 bijdragen.

 

Micro-druppels:

Onderzoeksproject dat aansluit bij de focus van het regionale innovatiebeleid

in Oost-Nederland: de gezonde mens. Het projectvoorstel bundelt de krachten op het gebied van microsystemen en – filters (Twente), voedselproductie (Wageningen) en gezondheid (Groningen/Utrecht). Het project richt zich op het maken van kleine druppels voor medische inhalators (sprays) voor o.a. taaislijmziekte en vetarme (maar smaakvolle) zuivelproducten. De totale geraamde projectkosten bedragen 2.340.000. De bijdrage vanuit EZ en de regionale overheden bedraagt ieder maximaal

695.000.

 

Meer informatie

Ministerie van Economische Zaken, Directie Communicatie,

Maria Henneman 070 379 72 56


 


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hallo Ties,

 

Ik was bij de persbijeenkomst met Rutte en EZ-collega Van Gennip waar deze media-aandacht het gevolg van is. Daar werd vier keer geroepen dat er een project komt dat ondernemers voor de klas gaan staan om te vertellen hoe leuk het is om ondernemer te zijn. Senter gaat het uitvoeren.

 

Ik heb toen de impertinente vraag gesteld of ze ook van plan waren om ondernemers te gaan betalen voor het helpen realiseren van hun onderwijsdoelen of dat alleen de loonslaven worden betaald voor hun tijd. Het antwoord daarop was dat ondernemers dat graag gratis doen vanuit maatschappelijke verantwoordelijkheid. ??????

De overheid vind blijkbaar wel dat er meer ondernemers moeten komen, maar niet dat hun tijd net zo veel waard is als die van loonslaven.

 

Wonderlijke maatschappij waarin we ondernemen...

 

Karen


Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hallo Ties,

 

Ik was bij de persbijeenkomst met Rutte en EZ-collega Van Gennip waar deze media-aandacht het gevolg van is. Daar werd vier keer geroepen dat er een project komt dat ondernemers voor de klas gaan staan om te vertellen hoe leuk het is om ondernemer te zijn. Senter gaat het uitvoeren.

 

Kijk wat ik vandaag in mijn brievenbus vond.

 

Gr, Niek

 

De comple brief inclusief programma lees je hier (in pdf-formaat)

www.malamut.nl/sentersaxionbrief.pdf

 

 

sentersaxion.thumb.jpg.48a0ec7cd7d153dc18f0835f974d0c1d.jpg

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

al je kijkt naar de brief en je ziet welke regio's ondersteund worden, heb ik het gevoel dat het gewoon verkapte bedrijfs-subsidies zijn voor de grote ondernemingen. daar heb ik op zich niets tegen, de manier waarop het nu als innovatiesubsidie wordt gebracht wel.

 

regio:

Eindhoven: dus Philips;

Oss: dus Organon;

Maastricht: dus DSM.

 


Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Onderwijs, dat is toch die wachtgeld club.

Die mensen die bang zijn voor onzekerheden.

Die zeggen "maak je opleiding nu maar af, dan kun je tenminste een goede baan met zekerheid krijgen".

 

En deze mensen moeten met enige passie gaan vertellen over de risico's van het ondernemen ?

 

Het heeft mij altijd al verwondert dat zodra je van school afkomt, je eigenlijk nog niet eens weet waarvoor je op het gemeentehuis moet zijn, laat staan de rest.

 

Kortom je opleiding begint pas als je van school afkomt.

En dan moet je zelf maar uitzoeken hoever je wilt komen.

 

 

Beste Merkava,

 

Dat ben ik totaal niet met je eens. Onderwijs is de basis voor alles. Van sociale vaardigheden, taalvaardigheid tot je eerste echte netwerkvorming.

 

Ik ben bijna afgestudeerd aan de MER en ik heb wel degelijk een hoop geleerd: Over arbeidsrecht, ondernemingsrecht, boekhouding marketing enz..

 

Dit geeft mij een basis om mij verder te kunnen ontplooien en ontwikkelen. Er word je een bepaalde manier van denken aangeleerd, methodes om efficiënt informatie te vinden.

 

Daarbij verleent mijn opleiding me wel degelijk zekerheid voor de toekomst. Ik sta op het punt om samen met een vriend onze eerste V.O.F. te starten waar we ook bereid zijn alles voor te geven.

 

Toch zie ik buiten de kennis welke ik op de Hogeschool heb opgedaan het ook als een houvast voor als het eventueel niet mocht lopen zoals gewenst. Je hebt dat papiertje en je zal daardoor altijd makkelijker een "reguliere" baan kunnen vinden.

 

Als laatste wil ik je er op wijzen dat vele docenten uit het hoger onderwijs ook zelfstandig ondernemer zijn en bv 2 dagen in de week lesgeven. Ook ken ik enkele docenten die jarenlang een hoge functie in het bedrijfsleven hebben bekleed en die kennis nu delen door les te geven.

 

Als laatste wil ik je meegeven dat er op het HBO al een tijdje sprake is van PGO (= Probleem/praktijk gestuurd onderwijs )

 

Je krijgt van school eerst de theorie aangereikt om deze daarna in grote overkoepelende fictieve praktijksituaties toe te passen. Ik kan je vertellen dat juist deze opdrachten gericht op de praktijk zeer leerzaam zijn/waren. Denk ook eens aan miniondernemingen.

 

Het ( hoger ) onderwijs is al jaren niet meer zo statisch als vele mensen denken.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Krijg je ook Nederlands op de MER? ;)

 

He, d'r is niks mis met een goeie opleiding. Er zijn alleen best een paar vraagtekens te plaatsen bij de relatie onderwijs-ondernemen.


NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 3 leden online en 83 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept