• 0

"Slapende" eenmanszaak, toch KIA en MIA mogelijk bij aankoop hybride auto?

L.S.,

 

Graag zou ik jullie visie vernemen op het volgende:

 

Ik heb ong. 5 jaar geleden een eenmanszaak opgericht. In de afgelopen jaren heb ik een prima omzet en winst gemaakt. Echter, vorig jaar heb ik besloten om in loondienst te gaan bij een multinational, alwaar ik fulltime werk. Mijn eenmanszaak "slaapt" dus. Nu is het zo dat mijn huidige auto aan vervanging toe is. Ik zit nu te denken om zo'n hybride of geheel elektrische auto aan te schaffen. Ik heb momenteel geen lease-auto van mijn werkgever. Is het mogelijk de nieuwe auto zakelijk aan te schaffen en te genieten van KIA en MIA en BTW-teruggaaf, ook al draai ik nu 0 euro omzet ? Overigens acht ik het niet onmogelijk dat ik over een jaar of 2 weer voor mezelf begin c.q. mijn eenmanszaak reanimeer.

 

Bij voorbaat dank voor jullie reactie.

 

Marco

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1
Is het mogelijk de nieuwe auto zakelijk aan te schaffen en te genieten van KIA en MIA en BTW-teruggaaf, ook al draai ik nu 0 euro omzet

Voor zover mij bekend is winst maken een vereiste voor de KIA en MIA. De winst hoeft niet toereikend te zijn, dan is het saldo verrekenbaar naar verleden en toekomst toe.

 

Los daarvan, de auto wordt in het geheel niet zakelijk gebruikt, dus zakelijk etiketteren lijkt me ook al niet mogelijk.

 

En tot slot, als je het vorige punt weet te omzeilen, je gebruikt de auto 100% prive, dus heb je ook een bijtelling voor excessief privé gebruik van in principe 100% van de catwaarde - 7, 14 of 20% forfaittair voordeel. Bijtelling dus 93, 86 of 80%.

 

Kortom: nee, niet mogelijk, en onzinnig

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Waar zit de 'vind ik leuk'-knop?? :)

 

(Mocht je er nog onbekend mee zijn...)

Onze like knop is de Reus! :) Net boven ieders profielfoto. Norbert's antwoorden zijn al meer dan 700x geliket! :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.