• 0

Import: inkoop constructie met ''bevriende'' kledingmerkhouder/fabrikant

Beste leden,

 

Allereerst mijn verhaal:

 

Mijn vriendin waarmee 2 jaar een relatie heb woont in Wit-Rusland, door te netwerken omdat ik af en toe modellenwerk doe ben ik ''bevriend'' geraakt met een jongeman die een eigen kledingmerk heeft met 8 winkels in Minsk en Moskou (complete kledinglijn van chique tot sportief).

Van deze kleding wil ik graag importeur worden binnen de EU, echter moet ik dit doen met weinig financiële middelen. Op de invoer van de kleding zit 12% tot 14% invoerrechten.

 

Nu heb een constructie bedacht om je invoerrechten zo laag mogelijk te houden:

 

Ik koop het bij hem in tegen kostprijs (zodat hij geen winst of verlies op maakt). Dit zorgt voor hem geen risico en voor mij lage invoer kosten.

 

Dan geef ik hem een bepaald percentage over omzet of winst. Misschien in de vorm van aandelen?

 

Mijn vraag is:

 

Is dit mogelijk om het zo te doen, is dit slim, hebben jullie een idee wat voor omzet of winst percentage ik hem zou moeten geven?

 

Hoe zouden jullie dit aanpakken ?

 

 

PS: Daarnaast wil ik opmerken dat ik van hem verlang dat ik promotie materiaal krijg (campagne shoots), foto's voor webshop van elk kledingstuk etc.

 

 

Alvast bedankt,

 

Kevin7756

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
In het eerste geval niet omdat die meerwaarde in Portugal wordt toegevoegd en er binnen de EU geen invoerrechten geheven worden.

 

Voor jouw gemak had ik de relevante paragraaf al geciteerd.

 

Ga niet langs AF. Ook als u het merkje in Portugal laat innaaien, betaalt u invoerbelasting over de merklicentie "als betrekking te hebben op de ingevoerde goederen".

 

Het komt op mij ook niet logisch voor, maar tja. We zitten hier met z'n allen uit boekjes te citeren, maar iemand met praktijkervaring erbij zou wel toegevoegde waarde bieden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ha, Ik lees dit net andersom. Volgens mij betekende het dat het betrekking heeft op reeds ingevoerde goederen en daarvoor hoeven dan bij en na bewerking in Europa geen Invoerrechten te worden betaald.

 

Hoe moet je anders handelen als je onderdelen in China koopt en die hier in elkaar laat zetten? Dan zou je over de bewerking in Europa ook invoerrechten moeten betalen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

 

Het is wel interessant leesvoer, dat Handboek Douane.

 

 

Het is ook mogelijk dat gerede producten zonder merk in het vrije verkeer worden gebracht, maar in de Gemeenschap van een fabrieks- of handelsmerk worden voorzien en daarna in de handel worden gebracht. Het aanbrengen van het merk kunt u als een eenvoudige behandeling beschouwen. Als in dat geval een royalty of licentierecht moet worden betaald voor het recht de gerede producten onder het fabrieks- of handelsmerk van de verkoper in de handel te brengen, kunt u de betaling ervan aanduiden "als betrekking te hebben op de ingevoerde goederen" ( artikel 158, lid 2, TVo. CDW).

 

Dus zelfs als je kale kleding in Europa laat invoeren en het merkje (NIKE) ergens in Portugal toevoegt, moet je invoerrechten betalen over de extra kosten van de licentie om dat merk te mogen voeren.

 

 

Dit stukje is alleen niet compleet. Er zijn nog enkele voorwaarden waaraan voldaan moet worden:

 

Quote:

In dit geval kunt u de royalty of het licentierecht pas toevoegen aan de werkelijk betaalde of te betalen prijs van de ingevoerde goederen als het de koper niet vrijstaat dergelijke goederen bij andere, niet met de verkoper verbonden, leveranciers aan te kopen.

 

Uiteraard kunt u in deze gevallen de royalty of het licentierecht pas aan de werkelijk betaalde of te betalen prijs toevoegen als de betaling ervan voor die goederen ook een verkoopwaarde vormt (zie paragraaf 3.12 en Commentaar 11).

Unquote

 

Je kunt dus niet zomaar een willekeurig T-shirt kopen en in Portugal een Nike merkje laten toevoegen. Als je van Nike al toestemming krijgt..... waarschijnlijk niet. De reden lijkt me vrij simpel, als je het Nike shirt kant en klaar koopt en aan Nike licentierechten betaalt, betaal je daarover invoerrechten.

Als je het Nike-shirt zonder merkje koopt en er in Portugal het merkje toevoegt heb zou je hierover geen invoerrechten betalen terwijl je wel hetzelfde shirt (met merkje) op de markt brengt, dan loopt de belastingdienst inkomsten mis dus dat is op deze manier dichtgetimmerd.

Link naar reactie
  • 0

Maarten, voor alle duidelijkheid:

 

- Kale T-shirts inkopen in China = invoerrechten over de aanschaffingskosten (incl. zeevracht) tot aan EU-grens

 

- Labels in Portugal laten innaaien hoeft niet bijgeteld te worden voor de invoerrechten

 

- In Europa de licentie krijgen en in Portugal gemaakte labels met Disney erop anbrengen heeft dus invloed op die kale T-shirts die misschien een half jaar geleden geimporteerd zijn en eigenlijk niet daarvoor gedacht waren? In dat geval moet ik die licentiekosten dus een half jaar na invoer nog bij de inkoopwaarde van de t-shirts tellen en een gecorrigeerde invoeraanmelding afgeven?

 

Dat is toch bezopen. Wie doet dat nou?

 

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Ja ik weet het maar zo werkt het nu eenmaal..... Wil je dit voorkomen moet je de goederen in de EU laten produceren. Daarnaast is het volstrekt onlogisch dat er merkgoederen zonder juiste labels af fabriek komen. Dus de zaak die je schetst is niet al te realistisch sterker nog ik denk dat geen enkele merkhouder op die manier zijn producten maakt.

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

 

 

- In Europa de licentie krijgen en in Portugal gemaakte labels met Disney erop anbrengen heeft dus invloed op die kale T-shirts die misschien een half jaar geleden geimporteerd zijn en eigenlijk niet daarvoor gedacht waren? In dat geval moet ik die licentiekosten dus een half jaar na invoer nog bij de inkoopwaarde van de t-shirts tellen en een gecorrigeerde invoeraanmelding afgeven?

 

Dat is toch bezopen. Wie doet dat nou?

 

 

Niemand waarschijnlijk want je zal hier waarschijnlijk niet eens een licentie voor krijgen. Verder kunnen de licentierechten alleen aan de douanewaarde toegevoegd worden als de shirts van Disney of een met Disney verbonden bedrijf gekocht worden en de betaling van de licentierechten een verkoopvoorwaarde vormt.

Link naar reactie
  • 0

Maarten: Je hebt gelijk als je zegt dat het niet al te realistisch is. Tijdens een discussie kom je van het een op het ander wat uitzonderlijk is maar toch interessant om te weten. Maar blijkbaar komt het toch voor anders had de wetgever dit gat niet gestopt.

 

Nou ja. Ik heb weer een hoop geleerd en dat alleen heeft de discussie voor mij waardevol gemaakt.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Yep, bezopen. Zoals gezegd: als Albert Heijn een miljoen Suske & Wiske glazen buiten de EU laat maken, moeten ze invoerrechten betalen over de licentie die in België gekocht is.

 

De suggestie dat Nike niet toestaat dat derden tegen vergoeding labeltjes innaaien is ook niet correct. In de markt voor licensing gaan miljarden om. Alleen Disney verdient al 40 miljard dollar aan licensing. En Disney naait zelf geen enkel labeltje in.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ja maar AH gaat extra geld verdienen doordat Suske & Wiske op die glazen staan. Dus wil de overheid hier extra geld over vangen. Omdat het gros van die waarde wordt gemaakt buiten de EU. Als die glazen in de EU worden gemaakt heb je heel deze discussie niet.

 

Disney naait geen labels in. Dat doet de fabrikant direct onder streng toezicht van disney mag je verwachten. En disney staat echt niet toe of welk ander merk. Dat producten van hun worden gemaakt in het verre oosten en vervolgens in de EU een label wordt ingenaaid.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

BJM: zo redenerend, moet ik zelfs invoerrechten betalen over een verfraaiing die ik hier in Europa aanbreng. Als ik in China een doosje zonder knop zou kopen en ik zet er hier een gouden knopje aan met een diamant erin, moet ik over dat goud en die diamant invoerrechten betalen bij verkoop aan de uiteindelijke groothandelaar? De inkoopwaarde van het uiteindelijke product dat ik aan de groothandelaar lever is wezenlijk hoger dan dat doosje uit china kost.

 

Dat kan ik me nou echt niet voorstellen.

 

Wij importeren zelf goederen uit China en vullen deels die met hardware die hier gemaakt wordt. Doe ik het dan al die tijd verkeerd en had ik over die spullen die ik hier inkoop en hier gemaakt worden extra invoerrechten moeten betalen?

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Rene, het gaat om royalties/licentierechten en niet over goederen waaraan je in de EU nog iets toevoegt of verder bewerkt. De royalties/licentierechten moeten ook werkelijk betaald zijn aan de licentiehouder. Dit zou het geval zijn als er bijvoorbeeld een octrooi op rust. In het handboek staat dit als volgt beschreven:

 

"Een vergoeding voor het recht tot gebruik van een geheim recept of een geheime werkwijze, dan wel voor het recht tot gebruik van nijverheids- of wetenschappelijke uitrusting en vergoeding voor het verstrekken van "know-how" op het gebied van nijverheid, handel of wetenschap kunt u er ook toe rekenen, Veel producten komen tot stand na kostbare, soms zeer langdurige research. Het is duidelijk dat degenen die producten hebben ontwikkeld, de kosten van die ontwikkeling ook in de prijs van die producten willen opnemen. Daarom proberen zij de producten of werkwijzen die ze hebben ontwikkeld, te beschermen tegen namaak door derden. Dit kan worden gedaan door een octrooi op het product of de werkwijze te laten vestigen."

 

In jouw voorbeeld lijkt dat bovenstaande niet het geval is. Met uitzondering van de eventueel ter beschikking gestelde mallen die niet worden opgenomen in de douanewaarde gaat hier dus niets verkeerd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja maar AH gaat extra geld verdienen doordat Suske & Wiske op die glazen staan. Dus wil de overheid hier extra geld over vangen.

Die licentiegelden belanden in België en zijn daar belast. De eventuele extra omzet van AH heeft diverse belastingeffecten. Dus de overheid komt niks tekort.

 

In het begin noemde ik Hema en Nike als voorbeeld. Beide laten vergelijkbare shirts in het verre oosten maken (of Tunesië) maar de ene zou meer invoerrechten moeten betalen dan de ander omdat het merk meer waarde heeft. En daarop wordt toegezien door de douane. Dat haal ik uit de regels.

 

Maar ik geloof het nog steeds niet. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Twabla, als ik een glas importeur van 1 euro per stuk zonder Suske en Wiske en daarnaast hetzelfde glas met afbeelding waarvoor ik aan de erven van Willy Vandersteen 0,10 Euro per glas betaal dan is de waarde van dat glas 1,10.

 

Voor Hema en Nike geldt hetzelfde.

Link naar reactie
  • 0

BJM: Duidelijk. Dank! Was even op een dwaalspoor.

 

TwaBla: Voor Nike zelf spelen licentiekosten geen rol. Die hebben ze niet omdat ze zelf eigenaar van het merk zijn. Nike betaalt voor voor hetzelfde shirt net zoveel invoerrechten als de Hema.

 

Zou de Hema deze shirts echter kopen en er hier in Europa onder Licentie van Nike een Nike shirt van maken, moeten ze die kosten voor de licentie bij de invoerwaarde optellen. In dat geval koopt Nike zijn shirts dus tegen een goedkopere invoerwaarde in dan de Hema zijn shirt die tot Nike shirts gemaakt worden.

 

Ik blijf er ook bij dat ik dit bezopen vindt maar toch blijkt het zo te zijn.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Twabla, als ik een glas importeur van 1 euro per stuk zonder Suske en Wiske en daarnaast hetzelfde glas met afbeelding waarvoor ik aan de erven van Willy Vandersteen 0,10 Euro per glas betaal dan is de waarde van dat glas 1,10.

 

Yep. Maar wat heeft de douane daar mee te maken? Helemaal niks.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
TwaBla: Voor Nike zelf spelen licentiekosten geen rol. Die hebben ze niet omdat ze zelf eigenaar van het merk zijn. Nike betaalt voor voor hetzelfde shirt net zoveel invoerrechten als de Hema.

 

Nike is een netwerk van rechtspersonen die onderling verrekenen. Maar dat was mijn punt niet. Punt is dat voor exact hetzelfde t-shirt meer invoerrechten betaald zouden moeten worden omdat er een 'duurder' merk op staat, geheel los van de feitelijke inkoopkosten van dat shirt. Althans, dat wordt hier op het forum gesteld.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Twabla, de basis voor berekening van de invoerrechten bij een koop-verkooptransactie is de werkelijk betaalde prijs (of de te betalen prijs) van het product. In het ene geval 1 Euro, in het andere 1,10 Euro. Dat die 10 cent aan een Belgisch bedrijf worden betaald doet daar niets aan af.

 

Die prijs wordt verder naar boven of beneden gecorrigeerd met vracht/verzekeringskosten, royalties, commissies, verpakkingsmiddelen (voor zover ze al niet in de verkoopprijs zitten), aan de verkoper geleverde materialen etc.

Link naar reactie
  • 0

Tja TwaBla, zo is het syteem nu eenmaal hier. Ze vinden vanalles uit om je het geld uit te zak trekken. Of het nu logisch en rechtvaardig is of niet doet er niet meer toe. Hoofdzaak is dat de staatskassen gevuld worden en de soms onbegrijpelijk uitgaven daarmee gefinancierd kunnen worden.

 

Het zou me niks verbazen als er nog eens vermakelijkheidsbelasting op condooms zou komen. Die moet je dan ook betalen of je nu lol gehad hebt of niet.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Intrigerend. Dat geldt dus ook voor patenten. Neem nou de Tomtom. Daar zit waarschijnlijk technologie van derden in die wordt verrekend via patenten. Tomtom rekent direct af met de rechthebbenden en besteedt productie uit naar een Verre Oosten. Als ze terug naar Europa gaan importeren komt de douane afrekenen, niet alleen op basis van directe inkoopkosten maar ook nog eens voor al die andere vergoedingen die aan de inkoop verwant zijn en toegerekend worden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

BJM:

 

Dan heb ik direct een practische vraag die voor mij en mijn klanten belangrijk is:

 

Ik zoek voor mijn klanten producten en leveranciers en regel alles van orderplaatsing tot en met levering voor de huisdeur. Alle kosten worden direct door de klant aan leverancier, vervoerder, en eventuele dienstverleners zoals laboratoria en TÜV etc betaald.

 

Ik krijg geen commissie die afhankelijk is van de inkoopwaarde maar een vergoeding berekend naar het werk / aantal uren dat ik ermee heb. De kosten die ik in rekening breng zijn kosten die de totale kosten van de goederen medebepalen en dus ook tot de aanschaffingskosten horen omdat die voor een groot deel ontstaan voordat de producten ingevoerd zijn.

 

Moet de invoerder mijn rekeningen ook bij de invoerwaarde optellen. En hoe zit het met rekeningen van dienstverleners (Quality Controlers, SGS, TÜV etc.) die in China zitten en vandaaruit hun rekeningen sturen en daar betaald willen hebben. Moeten die ook bijgeteld worden voor de invoerwaarde van de producten?

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.