Aangezien "incasso" als een van de onderwerpen bij dit sub-forum wordt genoemd, lijkt mij dit de beste plek voor deze vraag.
Ik heb ontdekt dat een klant kopieën heeft gemaakt van een van mijn bladmuziek uitgaven. Met als reden "we gaan dit met een klein groepje zingen" is een klein aantal exemplaren besteld en vervolgens gekopieerd voor een heel koor.
Omdat het allemaal niet logisch klonk (je leert je pappenheimers wel kennen), heb ik aangekondigd graag te willen komen luisteren bij hun uitvoering. In eerste instantie kreeg ik te horen dat dat niet zinvol was, omdat ze "maar een klein stukje uit mijn arrangement zouden gaan zingen". Toen ik aangaf toch te willen komen, was het verhaal dat het stuk "uit het programma was geschrapt" en toen ik ondanks dat toch wilde komen was het concert "helaas uitverkocht". Ik ben toch gegaan, er bleken nog voldoende kaarten te zijn en - wat ik al had verwacht - het stuk werd met het hele koor gezongen.
De maandag na het concert heb ik de klant een voorstel gestuurd om dit netjes op te lossen (levering van het correcte aantal exemplaren zonder enige vorm van "boete") en dat voorstel is geaccepteerd. Daarop heb ik een factuur gestuurd die vervolgens niet wordt betaald, ook niet na een aanmaning en telefonisch contact ("nee, ik kan niet aangeven wanneer de factuur wordt betaald"). Het is voor mij overduidelijk dat ze me aan het jennen zijn.
Omdat het om een niet al te hoge vordering gaat (ca. 100 euro) kan ik deze wel bij een incasso-bureau neerleggen, maar ik acht de kans groot dat deze klant de oorspronkelijke vordering vervolgens betaalt zonder de incasso-kosten. Doorprocederen om die ook binnen te krijgen gaat mij geld kosten en als ik na het ontvangen van de oorspronkelijke vordering stop ben ik een groot deel van het bedrag kwijt aan het incasso-bureau.
Ik lijk dus in alle gevallen aan het kortste eind te trekken met een klant die in zijn vuistje lacht. Is het rechtssysteem rondom kleine vorderingen inderdaad zo unfair (zo voelt het tenminste) of zie ik mogelijkheden over het hoofd?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
John B
John B
Aangezien "incasso" als een van de onderwerpen bij dit sub-forum wordt genoemd, lijkt mij dit de beste plek voor deze vraag.
Ik heb ontdekt dat een klant kopieën heeft gemaakt van een van mijn bladmuziek uitgaven. Met als reden "we gaan dit met een klein groepje zingen" is een klein aantal exemplaren besteld en vervolgens gekopieerd voor een heel koor.
Omdat het allemaal niet logisch klonk (je leert je pappenheimers wel kennen), heb ik aangekondigd graag te willen komen luisteren bij hun uitvoering. In eerste instantie kreeg ik te horen dat dat niet zinvol was, omdat ze "maar een klein stukje uit mijn arrangement zouden gaan zingen". Toen ik aangaf toch te willen komen, was het verhaal dat het stuk "uit het programma was geschrapt" en toen ik ondanks dat toch wilde komen was het concert "helaas uitverkocht". Ik ben toch gegaan, er bleken nog voldoende kaarten te zijn en - wat ik al had verwacht - het stuk werd met het hele koor gezongen.
De maandag na het concert heb ik de klant een voorstel gestuurd om dit netjes op te lossen (levering van het correcte aantal exemplaren zonder enige vorm van "boete") en dat voorstel is geaccepteerd. Daarop heb ik een factuur gestuurd die vervolgens niet wordt betaald, ook niet na een aanmaning en telefonisch contact ("nee, ik kan niet aangeven wanneer de factuur wordt betaald"). Het is voor mij overduidelijk dat ze me aan het jennen zijn.
Omdat het om een niet al te hoge vordering gaat (ca. 100 euro) kan ik deze wel bij een incasso-bureau neerleggen, maar ik acht de kans groot dat deze klant de oorspronkelijke vordering vervolgens betaalt zonder de incasso-kosten. Doorprocederen om die ook binnen te krijgen gaat mij geld kosten en als ik na het ontvangen van de oorspronkelijke vordering stop ben ik een groot deel van het bedrag kwijt aan het incasso-bureau.
Ik lijk dus in alle gevallen aan het kortste eind te trekken met een klant die in zijn vuistje lacht. Is het rechtssysteem rondom kleine vorderingen inderdaad zo unfair (zo voelt het tenminste) of zie ik mogelijkheden over het hoofd?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46526-incasso-van-kleine-vordering-bij-sluwe-klant/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
36 antwoorden op deze vraag