• 0

BBZ levensonderhoud terugvordering termijnen

Beste Lezers,

 

Ik heb mijn bedrijf (VOF samen met mijn vrouw) gestaakt en ben inmiddels in loondienst. Ik ben een flinke belastingschuld aan het aflossen met mijn loon. Daarnaast verwacht ik nieuwe schulden, o.a. een vordering van het genoten BBZ voor levensonderhoud. Omdat er teveel is omgezet (met de omzet is een belastingschuld ingelopen) zal de BBZ naar alle waarschijnlijkheid teruggevorderd worden.

 

Het betreft een bedrag van ongeveer 12.500,-. Dit geld is er niet, we zijn nog flink aan het aflossen.

 

Mijn vraag, hoe lang mag je over de terugbetaling doen? In hoeveel termijnen? Of wat is het termijnbedrag doorgaans? Valt er met de gemeente te praten?

 

Iemand ervaring?

 

Alvast bedabkt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mbt bedrijfskapitaal kan ik het volgende vinden...

 

15.9.3 Looptijd van de lening

De looptijd van de lening is maximaal 10 jaar (artikel 15.1.b Bbz 2004). In het algemeen wordt een kortere looptijd aangehouden, gekoppeld aan bijvoorbeeld de te verwachten levensduur van het aan te schaffen goed. Onder looptijd wordt de periode verstaan die ligt tussen de datum van verstrekking en de laatste aflossingstermijn. In verband met het risico dat de zelfstandige niet voldoet aan de rente- en aflossingsverplichtingen kan het gewenst zijn om zekerheden te bedingen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zojuist navraag gedaan bij de gemeente, ze kunnen me geen behoorlijk antwoord geven. Ze hebben aangegeven dat als het bedrag omgezet wordt in een lening de vordering wordt overgedragen naar "een andere afdeling" met het verzoek om binnen 6 weken te betalen.

 

Is er iemand die ervaring heeft met een BBZ lening die teruggevorderd wordt?

Link naar reactie
  • 0

Indien je bij de gemeente aangeeft dat je het bedrag niet in eenmaal kunt aflossen, vindt er meestal een onderzoek naar draagkracht plaats. Hierbij dien je aan te geven wat je vaste lasten zijn en je inkomsten. Het bedrag wat je eventueel moet terugbetalen kan je zelf berekenen. de bedrijfswinst minus 23% + netto inkomen uit loondienst (van jou en eventuele partner). Dat zet je tegenover de uitkeringsnorm.

 

De beide wetsartikelen die hier genoemd worden zijn niet van toepassing (de een voor een bedrijfskapitaal, de ander voor uitkering wat in verband met vermogen niet kwijtgescholden kan worden).

Link naar reactie
  • 0

Beste TheoInteron,

 

Dank voor je reactie. Heel fijn!

 

Ik heb inderdaad begrepen dat ik aan kan geven dat het bedrag niet in een keer afgelost zou kunnen worden en dat er een berekening zal worden gedaan naar draagkracht. Onze situatie is als volgt;

 

Zoals bericht hebben mijn vrouw (tevens uiteraard toeslagpartner en in deze ook 50% partner in de vof) en ik onze bedrijfsactiviteiten gestaakt, maar is er een flinke schuldenlast ontstaan waaronder een preferente schuldeiser (dit is naast het gebrek aan omzet de reden dat we genoodzaakt zijn geweest om te staken). Wij zijn inmiddels in loondienst getreden.

 

Gezamelijk netto inkomen: 3600,- PM

Vaste lasten: ±1900,- PM

Aflossing regeling belastingdienst: 1500,- PM

 

Het overige geld wordt gebruikt voor de fiscale afwikkelingen. Op basis hiervan blijft er dus weinig capaciteit over. Hoe zal de gemeente hier mee omgaan? Ik heb vernomen dat de aflossing dan op een minimum ingesteld kan worden.

 

Mijn andere vraag; Waarom zijn de wetsartikelen niet van toepassing? Wij hebben geen vermogen.

Link naar reactie
  • 0

Jij hebt inderdaad gelijk een gemeente zal, indien blijkt uit het onderzoek naar de draagkracht dat er nauwelijks aflossingscapaciteit is, akkoord gaan met een laag bedrag.

 

De wetsartikelen die genoemd zijn, zijn in jouw geval niet van toepassing. de een heeft te maken met een rentedragend bedrijfskapitaal (uitkering is een renteloze lening). Het andere artikel geeft aan dat indien de uitkering niet in om niet kan worden verstrekt in verband met een te hoog eigen vermogen (conform artikel 3 van het Bbz 2004), minimaal 10% op jaarbasis moet worden afgelost.

 

Let op goed op de definitieve berekening van je inkomen (ik merk dat gemeenten hier soms raar mee omspringen). indien je onderneming in 2013 is gestaakt kan er sprake zijn van een verkort boekjaar. Tevens wordt de premie voor een AOV verzekering en de woonkostentoeslag vaak over het hoofd gezien.

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste TheoInteron,

 

Bedankt voor je reactie. Ik waardeer het absoluut! Het is voor mij allemaal onduidelijk omdat het nu nog bij het DWI afdeling zelfstandigen ligt. Ik heb alles ingediend en er wordt deze week een berekening gemaakt. (Ik ga er vanuit dat we de volledige BBZ terug zullen moeten betalen).

 

Zodra de berekening is gemaakt zal ons dossier overgedragen worden naar een andere afdeling (ik meen afdeling vordering en verhaal). Van hen zal ik de factuur krijgen met het verzoek om binnen 6 weken het bedrag te betalen. Ik moet dan voor de 100e x weer al mijn gegevens toesturen en dan zullen ze zien dat het onmogelijk is om in één keer te betalen. Zo schat ik het een beetje in...

 

Jij hebt inderdaad gelijk een gemeente zal, indien blijkt uit het onderzoek naar de draagkracht dat er nauwelijks aflossingscapaciteit is, akkoord gaan met een laag bedrag.

Enig idee wat ongeveer de grens zal zijn?

 

Let op goed op de definitieve berekening van je inkomen (ik merk dat gemeenten hier soms raar mee omspringen). indien je onderneming in 2013 is gestaakt kan er sprake zijn van een verkort boekjaar. Tevens wordt de premie voor een AOV verzekering en de woonkostentoeslag vaak over het hoofd gezien.

Dank! Echter is in het verkorte boekjaar al meer dan de norm omgezet. AOV heb ik opgegeven. We hebben tevens een hoge huur (768) ook dit heb ik opgegeven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.