• 0

Nederlanders willen niet ondernemen

-------------- Enquete Bizz.nl ------------------------

 

BRUSSEL - Nederlanders zijn, na de Finnen, het minst ondernemend van Europa. Slechts 33 procent van de Nederlanders zegt liever zelfstandig te zijn dan als werknemer in loondienst te werken.

 

Dat blijkt uit een EU-enquête van vorig jaar, die maandag is gepresenteerd.

Bij de 'oude' EU-landen scoort alleen Finland lager. In de vijftien lidstaten van de 'oude EU' wil 45 procent zelfstandige worden.

Verenigde Staten

Tegenover Amerika steekt de Nederlandse ondernemingszin helemaal schraal af. In de Verenigde Staten is ligt het gemiddelde dat een eigen zaak wil opzetten op 61 procent.

Uit het onderzoek blijkt verder dat Europeanen minder risico's aanvaarden dan Amerikanen. Zo vindt de helft van de Europeanen dat je geen bedrijf moet opzetten als het risico op mislukking bestaat. Bij Amerikanen is dat maar een derde.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Waaraan zou dit nou liggen? Is het ondernemersklimaat hier in Nederland dan zou slecht dat mensen dit niet durven? Of is het toch meer een karakter en mentaliteits issue?

 

Kan het zo zijn dat onze overheid hier ook een zeer grote negatieve rol in heeft?

 

Al met al niet echt nieuws waar je als starter op zit te wachten. :-\

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Als je slim bent en misbruik maakt van de regels dan kan het wel, zelfs gesubsidieerd door de sociale dienst. Waarom krijgt iemand die gewoon een baan heeft en voor zichzelf wil beginnen geen BBZ en iemand die een uitkering heeft wel?

 

Dat is inderdaad heel erg vreemd, en in principe valse concurrentie. Iemand die toch wel geld krijgt kan met lagere marges werken dan iemand die er echt van moet leven. Als ze hetzelfde gaan verkopen aan dezelfde doelgroep denk ik dat de laatste wel eens een probleem kan hebben.

 

Maar zolang alle huidige ondernemers het pikken zal er niet veel veranderen.

 

Dat zal wel zo blijven, de meeste ondernemers zijn niet het type om meteen af te haken als de overheid hobbels in de weg legt. Bovendien hebben ondernemers meestal ook geen tijd om zich actief met politiek te gaan bemoeien, dus de regering zal er voorlopig wel mee wegkomen ;)

Link naar reactie
  • 0

Als je slim bent en misbruik maakt van de regels dan kan het wel, zelfs gesubsidieerd door de sociale dienst. Waarom krijgt iemand die gewoon een baan heeft en voor zichzelf wil beginnen geen BBZ en iemand die een uitkering heeft wel?

 

Dat is inderdaad heel erg vreemd, en in principe valse concurrentie. Iemand die toch wel geld krijgt kan met lagere marges werken dan iemand die er echt van moet leven. Als ze hetzelfde gaan verkopen aan dezelfde doelgroep denk ik dat de laatste wel eens een probleem kan hebben.

 

 

BBZ bestaat niet meer sinds januari 2004.

 

 

Het starten vanuit een uitkering is veel lastiger dan vanuit een werknemersituatie waarbij je langzaam afbouwt.

Heb je een uitkering dan moet je elk uur dat jewerkt aan je onderneming opgeven, dit wordt gekort op je uitkering.

Heel veel aanloop zaken vallen ook onder deze regeling.

 

Dus voor gezonde hollandse ondernemers die vanuit een uitkering starten moet je oppassen, die zijn extra gedreven ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik verhuis binnenkort naar Schotland. Het is inderdaad opvallend hoe vriendelijk ze daar zijn voor ondernemers. Minder regels, betere financieringsmogelijkheden en lagere belasting. Alleen die rente :-[

 

Hi,

 

Ik neus al een tijdje hier rond en met belangstelling lees ik wat er allemaal leeft onder de ondernemers op HL.

Zelf ben ik research aan het doen voor mijn toekomstige onderneming in het buitenland. Mijn keuze is gevallen op Engeland. Nu lees ik dat je naar Schotland verhuist. Behalve de genoemde redenen (wat ik helemaal mee eens ben 8)) waarom Schotland en niet een andere gedeelte van de UK?

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie
  • 0

Wie zegt dat BBZ is afgeschaft moet eens kijken op de kvk, de belastingdienst en de site van sociale zaken. Overal wordt er nog mee

" geadverteerd ". Als deze subsidie afgeschaft zou zijn zou hier toch melding van gemaakt moeten zijn?

 

Ik heb zelf geen uitkering en voor mij is het zonder krediet onmogelijk een bedrijf te starten.

Geldschieters nemen in deze tijd geen risico.

Ik zit er persoonlijk echt aan te denken om via een uitkering gebruik te kunnen maken van overheids-subsidies. Niet leuk , maar het kan mijns inziens niet anders. Mijn plan zit echt goed in elkaar ( maar dat zegt volgens mij iedereen) en ik hoef na de start echt geen gebruik meer te maken van een uikering.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben van mening dat het nog steeds goed mogelijk is om een bedrijf te starten in Nederland. Natuurlijk komt er wat werk bij kijken, maar dat is mijns inziens geen echte drempel. Als het ondernemen in je bloed zit dan zal je het cker niet laten om het ook daadwerkelijk te worden.

 

Om terug te komen op het originele topic: Er is een heel groot verschil tussen de VS en Europa omtrent het failliet gaan. Als je in Amerika een keer failliet bent gegaan wordt dat vaak gezien als iets positiefs. Je hebt een poging gedaan om een bedrijf op te zetten, maar helaas is dat niet gelukt. In dat traject heb je veel ervaring opgedaan en de fouten die je toen gemaakt hebt zal je als het goed is niet nog een keer maken. In Europa wordt een failliesement nog steeds gezien als een mislukking. Wij gaan er hier niet vanuit dat de mensen leren van hun fouten. Wij zullen hier in Europa geconfronteerd blijven worden met onze fouten. Ik denk dat daar ook een belangrijke oorzaak van het probleem zit.

De laatste jaren merk je wel dat hier verandering in komt.

Ondernemers die het niet gered hebben vinden vaak snel een baan, omdat ze een goede mentaliteit hebben die een bedrijf vooruit kan helpen.

Ik hoop dat deze trend zich in de komende jaren voort zal zetten, wat er voor kan zorgen dat de stap om ondernemer te worden in Nederland een stuk kleiner wordt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.