• 0

Fiscaal advies - vier jaar geen aangifte gedaan als ondernemer

Hallo allemaal,

Dringend ben ik op zoek naar iemand die mij kan adviseren wat ik moet doen in mijn huidige situatie. Mijn situatie ziet er als volgt uit.

In 2010 heb ik me ingeschreven bij de kvk als zzper omdat er wel eens wat klusjes op mijn pad komen die ik zonder het betalen van belasting niet kan doen. Kort na mijn inschrijving kreeg ik met erg vervelende privé situaties te maken en nam ik het allemaal niet zo nauw meer, waardoor mijn administratie te wensen overliet.

Echt spannend is mijn omzet niet geweest. Ieder jaar tot dusver +/- 2000 euro omgezet, behalve 2013, toen heb ik als zzper geen opdrachten gedaan en ook geen omzet gemaakt. Nu is het zo, ieder kwartaal heb ik wel netjes mijn OB aangegeven. Inkomsten en kosten staan ook netjes in een excel overzicht.

IB is een ander verhaal. Omdat ik ook in loondienst ben en daar eigenlijk ook gewoon van leef en verder niet zoveel interesse had in zzpen heb ik eigenlijk mijn inkomstenbelasting altijd door iemand laten doen die alleen mijn jaaroverzicht had van mijn werkgevers en niets zag van mijn verdiensten als zzper.

Mijn inkomstenbelasting klopt dus niet. Ik word doodongelukkig als ik alleen al belasting en administratie denk, door mijn privesituatie de afgelopen jaren had ik er eigenlijk sch*t aan. In de tussentijd ook nog een boete gekregen over 2011? Omdat mijn inkomstenbelasting daar niet was gedaan ofzo? Á 700+ euro. Netjes betaald terwijl ik dit had kunnen voorkomen.

Kortom; ik ben geen held met administratie, het is een chaos. Ik wil het opgelost hebben en mezelf uitschrijven bij de kvk. Voordeeltje (denk ik): Alle inkomsten van de afgelopen jaren staan op een zakelijke rekening. Heb ik niet uitgegeven en kan ik gebruiken voor terugbetalingen oid.

Wie heeft er advies voor mij? Waar moet ik beginnen en hoe pak ik dit aan zonder dat ik zwaar in de financiële problemen ga komen. Daar ben ik namelijk best wel bang voor.

Ik hoor graag jullie tips.

Groet,

Bernie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Wie heeft er advies voor mij? Waar moet ik beginnen en hoe pak ik dit aan zonder dat ik zwaar in de financiële problemen ga komen. Daar ben ik namelijk best wel bang voor.

Hallo Bernie,

Mijn advies:

Iemand die geen sch*t heeft aan belasting en administratie gaan zoeken en bezoeken, die wellicht voor zelfs minder dan 700 Euro de boel opruimt en afsluit. Moet je deze persoon wel alles "geven" wat enigszins betrekking heeft over al je financiën. Het heet niet voor niets belasting aangifte.

• 0

accountant lijkt me zwaar overdreven, zo complex zal je administratie niet zijn en zo heel valt er niet te controleren. Een boekhouder zal prima in staat zijn om per jaar je resultaat te bepalen, maar het voornaamste punt waar het om gaat is dat er nog van diverse jaren belastingaanslagen gecorrigeerd moeten worden. Daar moet iemand mee uit de voeten kunnen. Dan hoef je geen champions-league-fiscalist voor te zijn, maar iemand die niet verder komt dan alleen de boekhouding, daar ben je niet mee geholpen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 0

Werkelijk waar, 4 jaar van max. 2000 euro omzet, ik ben net nieuw hier en snap dat dit een forum is waar het advies gericht moet zijn op hoe het allemaal keurig hoort, maar dit soort bedragen, wie kraait hier naar. Je hebt de OB in ieder geval netjes bijgehouden, IB ook, maar uit slordigheid dan niet vermeld op de aangifte. Bij een omzet van 2000 kan ik zo nog wel 2000 kosten verzinnen zonder dat ik jouw administratie zie maar die iedere ondernemer maakt. Je krijgt ook nog wat extra arbeidskorting. Ik denk niet dat je ook maar een cent meer IB had hoeven betalen als je het had opgegeven. Netjes is het niet, maar je moet al een controle krijgen van een inspectiemedewerker wil dit ooit een issue worden, en 2000 per jaar is nou niet bepaald geweldig en ik vind het zelfs verdedigbaar als je zegt 'allemaal leuk en aardig, het is zoals t is, maar ik ga de molen van accountants/boekhouders niet in, want deze hobby is toch al beeindigd'. Het zou wat anders zijn als je bezigheden inmiddels waren uitgegroeid tot een succesvol bedrijf. Je wil niet weten wat een ellende het kost om eerdere aangiften gecorrigeerd te krijgen - ik heb daar zelf zeer slechte ervaringen mee; ook correct willen zijn en kleine bedragen aanpassen, en vervolgens je een grote ellende op de hals halen omdat de belastingdienst dikwijls zelf ook fouten maakt. Nogmaals netjes was het niet, maar slaan we niet wat door in hoe het allemaal zou moeten zijn - als je toch ziet dat kleine ondernemers met angst en beven dit soort posts doen omdat ze oprecht bang zijn dat ze "zwaar in de financiele problemen gaan komen" door hoe de belastingdienst dit behandelt.

• 0

Dankejwel. Moet ik zoeken in de richting van boekhouder of accountant? Ik denk namelijk dat goede connecties met de BD best wel handig kan zijn.

Een gemiddelde ervaren ++boekhouder die ook aangiftes kan doen en kan communiceren (ook met de belastingdienst ::)) moet toch niet moeilijk te vinden zijn. ;)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar