• 0

BTW verleggen over producten uit China?

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Esther,

 

Ik heb hier onlangs contact over gehad met de belastingdienst. Wat je moet doen is het volgende:

 

Je moet zoveel mogelijk informatie (dus inderdaad een printscreen bijvoorbeeld) bij elkaar zetten, dus ook de transactie van de bank moet je hierbij doen zodat bij een controle je netjes kan laten zien dat het om een zakelijke transactie ging en de meeste details als prijs en leverancier beschikbaar zijn.

 

Je mag tot 22 euro zonder problemen importeren en ik dacht tot zo een 45 euro als het om een gift gaat.

Daarboven krijg je te maken met invoerrechten en belastingen.

 

Je betaalt geen btw over de ingekochte producten maar je moet natuurlijk wel btw gaan betalen over de verkochte producten.

Wilt u meer omzet en klanten via onafhankelijke klantbeoordelingen. Het is makkelijk en gratis via het: Feedbackplatform

Link naar reactie
  • 0

@feedbackplatform:

 

Typisch geval van waarom "Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan ?"

 

Als er sprake is van een bedrijfsmatige invoer, moet er altijd aangifte gedaan worden en is er geen vrijstellingsgrens. Een "gift" aan bedrijven wordt normaal belast onafhankelijk van de waarde van de goederen.

 

Maar waar praten we eigenlijk over bij een waarde van Euro 22,- ? Laat die dingen gewoon met DHL komen en DHL doet de rest voor je. Je krijgt van DHL een factuur als er wat betaald moet worden. Die factuur met de BTW en invoerrechten (als die erop zitten) boek je gewoon in je boekhouding en klaar is Kees. Er valt niks te verleggen.

 

PS. "Nooit meer dan Euro 22,-" doet mij denken aan facturen of documenten bij de zending die met opzet lager zijn dan de werkelijke waarde is......... Als dat zo is, kan het wel eens extra duur worden.

 

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Belangrijk hier is om onderscheid te maken tussen een zakelijk en prive transactie.

 

Bij zakelijke transacties moet er altijd aangifte worden gedaan. Dit MOET tegen de daadwerkelijk betaalde waarde gebeuren. Hierbij moeten ook de transport kosten worden meegenomen! Dit laatste wordt nog wel eens vergeten.

 

Over de z.g douane waarde moet vervolgens BTW en invoerrechten worden betaald. Hierbij is in Nederland wel een uitzondering dat bedragen onder de euro 10,- aan rechten niet worden geheven omdat de kosten voor het innen hoger zijn dan de opbrengsten.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik zie in dit verhaal geen onderscheid tussen een zakelijke en een prive transactie. Bij zakelijke transacties moet er altijd aangifte gedaan worden, bij niet-zakelijke transacties ook. Alleen de vorm kan verschillend zijn, van een elektronische aangifte in AGS/DSI tot een "aangifte door enig andere handeling".

 

Verder is de vrijstellingsgrens van 22 Euro /150 Euro naar mijn mening ook van toepassing bij B2B. Op de website van de douane staat wel beschreven bij "wel/geen belasting" dat de betreffende pagina alleen is bedoeld voor particulieren maar dat is niet volgens de Europese verordening (Nr. 1186/2009). De verordening bepaalt immers alleen dat de zending rechtstreeks uit een derde land aan een geadresseerde in de Gemeenschap moet worden gezonden en dat de waarde niet meer dan 150 euro mag bedragen.

 

Link naar reactie
  • 0

De reden dat ik rond de 22 euro blijf hangen is omdat ik het niet voor de grote winsten ga en ik ook nog een fulltime baan heb. Ik vind het gewoon leuk om beperkte producten aan te bieden, men kan ook bestellen bij mij, dan bestel ik gewoon 1 stuks. ( nee ik doe niet aan dropshipping) Ik heb geen groot kapitaal om gelijk 1 soort product voor 500 euro in te kopen. Neem gerust een kijkje op mijn pagina www.facebook.com/vindspotgoedkoop .Voor een indruk. Kijk ik vroeg me af of ik in de boekhouding eerst btw over de ingevoerde goederen moet opvoeren en vervolgens de btw als voorbelasting weer aftrekken. Ik doe het graag zoals het hoort.

Link naar reactie
  • 0

Ben je een ondernemer? Als je iets gaat ondernemen, hoor je je altijd in te schrijven bij de KvK. Is inschrijving daar niet nodig, dan meld je je bij ons aan met dit formulier. We beoordelen dan of we je als ondernemer zien. Mogelijk krijg je dan ook een btw-nummer.

Als je zakendoet met landen buiten de EU krijg je te maken met btw-regels in Nederland en in China. Meer over het verleggen lees je op deze pagina.

Hoe je btw berekent bij import uit niet-EU-landen lees je op onze site. Afhankelijk van het soort product wat je invoert betaal je naast eventueel btw ook douanerechten. Welk tarief geldt voor de door jou binnengebrachte goederen kun je hier nagaan.

Let er op dat het importeren van namaakproducten niet is toegestaan en dat ze in beslag genomen worden.

 

Nick

Webcaredienst Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Ik heb reeds een btw nummer , ik moet nu mijn eerste aangifte klaar maken, de site van de BD, maakt mij niet wijzer. Een simpele vraag hoeft toch niet zo moeilijk te beantwoorden zijn?

De douane onderschept en belast mijn pakjes niet!

MOET ik in de boekhouding eerst btw over de ingevoerde goederen opvoeren en vervolgens de btw als voorbelasting weer aftrekken????

Op alle manieren is het zowiezo kul , want de uitkomst blijft nihil. Maar MOET ik dus zie vraag

Link naar reactie
  • 0

Esther,

 

als je geen BTW betaald heb kun je dat ook niet in je aangifte zetten. Als je wel BTW betaald dien je van degene die het pakketje aangegeven heeft (DHL etc.) een gespecificeerde factuur te ontvangen. Betaalde BTW mag je verrekenen met ontvangen BTW, het is dus zeker geen kul omdat de uitkomst nihil is.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat fout omdat er uberhaupt geen douane aangifte is gedaan. Hiervoor moet je bij je vervoerder te raden gaan. Aansluitend BTW opvoeren die je niet betaald is naar mijn mening niet de oplossing. Ik zou verder niks met de BTW aangifte doen en de verkoop gewoon volledig afdragen. Dan doe je per saldo niks te kort.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.