• 0

fruitbedrijf beginnen voor bedrijven.

Goedendag allemaal.

 

Mijn naam is Maarten en ben al enige tijd werkzaam als zzp-er in een andere branche waar het moeilijk is om je hoofd boven water te houden. In 2010 al eens failliet verklaart en inmiddels dus al wel aardig wat ervaring met het ondernemen op kleine schaal.

 

Het plan:

Al enige tijd ben ik bezig om mijn gedachte uit te werken om een fruitbedrijf te beginnen wat fruit levert aan kantoren, scholen en andere bedrijven met een werknemersaantal tussen de 20 en 60 werknemers. Levering voornamelijk in Almere, Lelystad en in een straal van rond de 30km rondom deze steden. Misschien niet het meest originele en meest innovatieve idee maar ik ben er heilig van overtuigd dat mensen meer zijn gaan nadenken over gezond eten en ik wil daar een bijdrage aan leveren door bij bedrijven werknemers te voorzien van goed klasse 1 lekker (biologisch) fruit tegen een goede prijs.

Samenstelling van het fruit:

Circa 30 stuks fruit of 50 stuks fruit. Standaard zitten er altijd appels, sinaasappels en bananen in de fruitkist, aangevuld met seizoensfruit als druiven, kersen en aardbeien.

 

Prijs voor het geheel €19.95 of €27.50 excl BTW incl bezorging. Bestellen via de website of bestelformulier voor 16:00 wordt het de volgende dag geleverd voor 11:00 uur.

Ik wil streven naar een abonnement op het leveren van fruit. Betaling achteraf een keer per 14 dagen

 

Voordelen voor bedrijven zijn dat het productievere werknemers oplevert, een lager ziekte verzuim en het aanbieden van fruit op het werk is onbelast voor de werkgever. Uiteraard zijn er nog veel meer voordelen maar dan zit ik hier alleen maar een verkooppraatje te houden. ;D

 

Locatie, groothandel en financiële middelen is allemaal niet het grootste probleem. Dit heb ik allemaal al bedacht en uitgerekend hoe ik met minimale investering de boel kan opstarten.

Benadering van klanten is d.m.v. koude telefonische acquisitie plegen en de klanten persoonlijk bezoeken op afspraak.

 

Mijn doel is om in een half jaar in eerste instantie een 50 tal kistjes in de week te kunnen leveren om kostendekkend te zijn. Daarna wil ik kijken of het haalbaar is om meer bedrijven te voorzien van fruit op het werk en de dienstverlening uit te breiden met het leveren van bijvoorbeeld biologisch groente op bestelling.

Na een jaar wil ik op ongeveer 100 kistjes per week zitten.

 

Leuke ideeën allemaal maar is dit haalbaar zullen jullie je afvragen?

 

Om deze vraag te kunnen beantwoorden zou ik jullie de volgende vragen willen stellen:

 

* Zouden jullie als werkgever interesse hebben in deze vorm van leveren van fruit?

* Vinden jullie de prijs acceptabel voor 30 of 50 stuks fruit?

* Als jullie denken "ja maar die appel neem ik zelf wel mee van huis" zou ik willen vragen:

Wat zou ik dan als bedrijf moeten leveren of doen zodat jullie wel geïnteresseerd zijn.

* Als er werkgevers geïnteresseerd zijn, hoe vaak zou men dan een kistje af willen nemen?

 

Ik kan alles nog zo mooi bedenken en invullen met cijfers maar de basis begint bij de potentiele klant zelf. Graag hoor ik zoveel mogelijk op en aanmerkingen van jullie zodat ik eventueel nog e.e.a. kan bijschaven.

Ik ben benieuwd. Kom maar op met ideeën :-[

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bestellen via de website of bestelformulier voor 16:00 wordt het de volgende dag geleverd voor 11:00 uur.

Dat lijkt mij logistiek nog wel een uitdaging. 30 km rondom Lelystad en Almere is een aardig groot gebied. Hoeveel kistjes kun je met één auto bezorgen tussen 8.00 en 11.00 uur? Hoeveel auto's / bezorgers heb je dan nodig en moeten die auto's nog aan bepaalde eisen voldoen?

 

 

Link naar reactie
  • 0
Kun je voor mij eens opsommen wie jouw concurrenten zijn?

Ik ken deze markt vrij goed, dus hopelijk jij ook..

Ik heb ook gekeken naar mijn concurrentie en ik ben mij er terdege van bewust dat ik niet de enige ben die levert aan bedrijven. Kijk internet er maar op na en je komt er genoeg tegen. Wel is het zo dat de meeste bedrijven mikken en leveren op grotere bedrijven met een eigen bedrijfskantine. Veel ervan leveren landelijk. Kleinere bedrijven maken er niet veel gebruik van naar mijn mening. Ook in de regio Almere Lelystad zijn er weinig bedrijven die er gebruik van maken. Dat bied dus mogelijkheden. Ik wil dus naast het gewone fruit wat iedereen overal kan bestellen ook gebruik maken van de diensten van lokale telers met biologisch voedsel. Wel denk ik aardig wat kleinere groenteboeren tegen te komen die vanuit hun zaak leveren aan bedrijfjes. Als jij dat anders ziet Joost hoor ik het graag. ;)

 

Dat lijkt mij logistiek nog wel een uitdaging. 30 km rondom Lelystad en Almere is een aardig groot gebied. Hoeveel kistjes kun je met één auto bezorgen tussen 8.00 en 11.00 uur? Hoeveel auto's / bezorgers heb je dan nodig en moeten die auto's nog aan bepaalde eisen voldoen?

De tijd zal in het begin nog geen probleem zijn. 10 kistjes is inderdaad goed te doen lijkt mij. Ik heb een bedrijfsbusje en in geval van nood kan ik een tweede auto inzetten. Groothandel levert aan de deur en kan zo de koelcel in. Ook kan ik indien nodig voor langere afstanden gebruik maken van een koelauto. Verder heb ik een netwerk van koeriers welke vaak in de ochtend nog tijd over hebben. Ook hier kan ik indien nodig gebruik van maken. Mocht dit zo zijn loopt de zaak al heel aardig lijkt mij.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen verstand van deze markt maar als ik fruitkist lees dan zie ik ook meteen beperkingen. Klikt wel biologisch maar niet perse klantvriendelijk. Als ik werkgever zou zijn en zie dat er veel fruit de vuilnisbak in gaat zou dat een van de eerste dingen zijn waarop ik zou bezuinigen bij mindere tijden.

 

Weet niet of zoiets al bestaat maar wat nu als je vers biologisch fruit schilt / schoonmaakt en gekoeld verpakt onder stikstof. Die gaan in piepschuimbakken met een retour systeem.

 

Je kan dat zelf doen of gewoon kopen bij een goede leverancier die dat nu ook voor de grote supermarkten doet. Maak er een merk van en richt je vooral op verkoop en marketing. Doen wat de rest doet is vaak niet genoeg.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik herinner me van een van m'n werkgevers dat we een keer per week zo'n kist kregen, tot vreugde van iedereen. Maar het was helaas het eerste wat werd wegbezuinigd, ondanks argumenten van minder ziekte bij meer gezondheid e.d :)

 

MSs kunnen de werknemers zelf ook een doelgroep zijn? Dat niet de baas betaalt maar de gebruikers (op een of andere manier).

Wellicht dat ik er overheen heb gelezen, maar is met stuks werken soms niet wat verwarrend? Dat je de ene keer tien kiwi's krijgt bij je standaard assortiment en de andere keer tien druiven?

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Zo te lezen heeft Maarten de beschikking over de benodigde faciliteiten, grote risico's worden er dan ook niet gelopen bij het opstarten van een dergelijke onderneming.

Als ik tussen de regels doorlees, zijn ook de risico's bekend en geinventariseerd.

 

m.i. zou ik zeggen, gewoon beginnen. Maak een praatje bij een potentiele klant, neem een proefpakketje fruit mee, visitekaartjes, bestellijsten en dan door naar de volgende klant.

 

Als na een half jaar blijkt dat er geen boterham inzit, heb je het in ieder geval geprobeert. :)

 

Link naar reactie
  • 0

Dag MaDeLa,

 

Goed idee van je, zeker om te beginnen op kleine schaal en in eigen netwerk. Kijk een hoe de jongens van Fruitful Office het hebben gedaan: http://www.fruitfuloffice.nl/

 

Wellicht kan je ook eens kijken naar een verdienmodel dat het onnodig weggooien van overgebleven fruit tegengaat. Lever een GFT bak met jouw logo erbij, en zorg dat je contacten hebt met boeren in de omgeving waar je het 'oude' fruit aan kan leveren. Ben niet thuis in die sector maar het lijkt me dat hier wel iets mogelijk is. Dan zorg je er als het ware voor dat de cirkel geclosed wordt: jij haalt fruit van de boer en brengt het naar het kantoor, jij haalt fruit van kantoor en brengt het naar de boer.

 

Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.