• 0

Last van incassobureau over factuur die niet voor mij is

Topic uit pure frustratie om menig te krijgen onder het mom van ben ik nu gek of snap ik het niet?

Enige weken geleden meld mijn boekhouder dat ik tijdens de controle van mijn jaarrekening 2012, een te goed bedrag op een factuur met verrekening van een creditnota heb staan. Wist ik eind 2012 ook, en heb al eerder deze leverancier, waar we overigens sinds 01-01-2013 geen zaken meer mee doen, gevraagd dit bedrag terug te betalen, is klein bedrag ca. 60,00 maar wil het toch graag terug.

Stuur eind mei 2014 een mailtje of ze willen nakijken, factuur - creditnota is 60,00 voor mij, waarom is dit nog niet terug betaald.

Krijg ik een maand later een berichtje terug, ze hebben eea nagekeken maar nu blijkt dat ik ze nog een openstaande factuur moet betalen, dit zou een factuur van april 2012 zijn van € 250,77

Verbazing alom en ik duik in de boeken, nooit deze factuur gezien, niet ingeboekt en tot mijn stomme verbazing ook nooit een herinnering op gekregen, dat is nu dus ruim 2 jaar geleden. Via mail kreeg ik wel eens een herinnering nog te betalen facturen, maar hoe ik ook zoek, nooit daarin een herinnering van deze factuur met dit bedrag.

Nog voor dat ik weer kan antwoorden en zonder kennisgeving vooraf ligt er ineens een brief van een incassobureau.

Ik klim in de pen en maak bezwaar met bovenstaande toelichting. Maak kopieën van eerdere betalingsoverzichten, nergens deze factuur op te vinden (laatste overzicht in van 01-01-2013)

Enige reactie die hierop komt is een brief terug waarin client blijft volharden deze vordering nog open te hebben staan, daarbij een kopie van de bewuste factuur. idd deze factuur staat op onze naam, maar zegt mij helemaal niets.

Eiser stuurde ons regelmatig facturen ivm wasservice, zodoende kregen we bijna iedere maand een factuur, een factuur die niet betaald zou zijn van april 2012 zou toch wel eerder op een rekeningoverzicht hebben gestaan?

Na lang nadenken herinner ik me een akkefietje in augustus 2012, na wat zoek vind ik idd dat deze factuur via een mail wel eens ter sprake gebracht is, ik werd gevraagd het restant van deze factuur alsnog te betaling omdat ik een deelbetaling gedaan zou hebben. Dat heb ik nog nooit gedaan, maar e.e.a. liep gelijk tijdig met een factuur die ik naar dit bedrijf gestuurd had en zij stelde in een email voor dit bedrag te verrekenen met mijn factuur. Behalve dat ik dus €60,00 minder kreeg op mijn factuur begreep ik het nog steeds niet en wilde uitleg.

Daarop kreeg ik een overzicht waarop de betaling uitgedraaid was, daarop stond idd een bedrijf met onze naam, maar met een ander adres en met een ander rekening nummer. Er is idd nog een collega van mij die ook zaken deed met dit bedrijf deed maar die zit letterlijk aan de andere kant van Nederland.

Ze hadden dus een fout gemaakt!

 

Nu komt dit bedrijf dus met deze zelfde factuur en wil dat ik deze betaal en wat echt niet te bevatten is deze factuur van mijn collega wordt gewoon veranderd en op mijn naam gezet.

 

Hoe veel kopieën ik ook als bewijs aandraag van bovenstaand bizare verhaal, ik krijg een paar dagen geleden een ijskoud briefje van het incassobureau met daarin, client blijft bij standpunt dat deze een vordering heeft en daarop een vooraankondiging bezoek deurwaarder.

 

Wat voor stappen kan ik nu nog ondernemen om deze leverancier die dus zelf zijn boekhouding niet goed op orde heeft te overtuigen van zijn fout.

P.s. Ik heb wel een bedrijfsrechtsbijstand, maar deze is helaas nog niet zo lang geleden afgesloten en heeft een wachttijd van 3 maanden, dit is 1,5 maand geleden ontstaan en er wordt dus ' gas gegeven' door het incasso kantoor.

Wie heeft goede tips voor een zeer gefrustreerde ondernemen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

[quote author=Jdejong

 

Leverancier was onze wasservice voor paardendekens ...

Zit daar een regelmaat in, bijvoorbeeld elke maand een partij dekens? En zo ja, zit er dan wellicht een gat in de facturen die je in die periode gekregen hebt? En is het bedrag van 250,77 representatief voor de diensten die je destijds afnam?

 

Niet echt regelmaat, dit is meer seizoens gebonden, paardenmensen laten voornamelijk winter dekens wassen, die gaan in maart-april van de paarden af, daarna worden ze bij ons gebracht om te wassen. Dat kan natuurlijk van jaar tot jaar verschillen, het ligt er vaar net aan hoe lang de winters duren.

In 2012 was het tot in maart nog erg koud, ik heb dan ook vanaf januari t/m de maand maart geen dekens om te wassen, dus ook geen factuur.

De factuur waar het overgaat is van april, maar dat betreft week 13 t/m 16 2012, dat is ergens vanaf 20 maart tot ong. 10 april.

 

Dat is ook niet te rijmen omdat het nog flink koud was in die periode, en dat mijn facturen daarna, toen het eindelijk voorjaar werd, wel extreem hoog waren, toen zijn dus massaal de winter dekens gebracht om te laten wassen.

Link naar reactie
  • 0

Zouden ze deze wel rechtgezet hebben dan mag ik toch aannemen dat ze mij daarna nog een factuur hadden gestuurd voor het restant bedrag, dat zou dan die €190,00 zijn, die zou ik dan bijna 2 jaar niet betaald hebben, en dat zouden ze dan ook zelf weer vergeten zijn om op het rekening overzicht van sept 2012, nov 2012, en dec 2012 te vermelden.

Aangezien jij in eerste instantie een factuur kreeg met het adres van je collega erop, vermoed ik dat de correctie van het adres pas plaatsgevonden heeft nadat jij eind mei weer over die 60 euro bent begonnen. Dat verklaart dan waarom jij nooit een herinnering hebt gehad.

 

Stuur eind mei 2014 een mailtje ...

...

Ik klim in de pen ...

...

soortgelijke brief met alle kopieën al per mail gestuurd

Heb je al eens geprobeerd ze te bellen?

 

Ja, met de wasservice maar die verwijst naar het incasso bureau omdat ze het uit handen hebben gegeven en afspraken moeten daar maar gemaakt worden....

Met het incassobureau maar die wil antwoorden en vragen op schrift, de kortste weg was dan ook de mail, daar zijn er meerdere van gestuurd. Geen antwoord per mail maar daarop wel schriftelijke reactie, met aankondiging volgende incasso fase omdat hun client bij zijn standpunt van vordering blijft....en toen was het kringetje weer rond

Link naar reactie
  • 0

@ JonB ik heb nooit een factuur met het adres van mijn collega gehad, ik vroeg in augustus 2012 waarom na 3 maanden mijn factuur nog niet betaald was, de maanden daarvoor had ik ze al diverse aanmaningen gestuurd en ook gebeld, (ligt voor accorderen bij directie, boekhouder is afwezig, ik heb ze allemaal gehoord)

Toen ik het zat was heb ik ze per mail ultimatum van 7 dagen gegeven, anders incassobureau (hoe ironisch) en daarop kwam een paar dagen later voorstel mijn factuur te verrekenen met het nog openstaande bedrag van die 60,00 van 'mijn' factuur uit april.

Zij maakte dit bedrag over en ik stelde een wedervraag; welke factuur van april? Welk restant bedrag, ik doe nooit deelbetalingen?

 

Link naar reactie
  • 0

@ JonB ik heb nooit een factuur met het adres van mijn collega gehad ...

Ok, dat had ik verkeerd begrepen, je hebt dus alleen de betaling door je collega gezien met zijn adresgegevens erbij. Het lijkt dus logisch dat je collega die factuur met zijn adres erop heeft gekregen en dat die later is aangepast.

 

Als extra controle zou je in je administratie uit 2012 kunnen bekijken wat je aan je klanten in die periode voor het wassen gefactureerd hebt. Geen (of weinig) klantfacturen betekent niets (of weinig) aangeleverd aan de wasservice.

Link naar reactie
  • 0

@ JonB ik heb nooit een factuur met het adres van mijn collega gehad ...

Ok, dat had ik verkeerd begrepen, je hebt dus alleen de betaling door je collega gezien met zijn adresgegevens erbij. Het lijkt dus logisch dat je collega die factuur met zijn adres erop heeft gekregen en dat die later is aangepast.

 

Als extra controle zou je in je administratie uit 2012 kunnen bekijken wat je aan je klanten in die periode voor het wassen gefactureerd hebt. Geen (of weinig) klantfacturen betekent niets (of weinig) aangeleverd aan de wasservice.

 

Is een hele goede tip, heb ik vanmorgen ook meteen gedaan. Helaas weinig duidijkheid omdat we klanten hebben die met inleveren van de dekens betalen en die pas achteraf betdlen als ze de deken komen halen, soms ligt een deken wel weken te wachten, maar ik heb 3 deken betalingen in week 16, daarvoor geen dekens afgerekend

Link naar reactie
  • 0
Door een procedure te starten om te zorgen dat een rechter zich buigt over het plegen van het strafbare feit? Danwel, je laat een advocaat dat voor je doen. Toch?

 

Hier lopen privaatrecht en strafrecht door mekaar. Ik weet het ook niet precies, maar het strafrecht loopt via politie en het Openbaar Ministerie, terwijl privaatrecht een zaak tussen partijen is. Je kan dus aangifte doen van een strafbaar feit, maar je kan niet naar de rechter stappen.

 

Misschien kan iemand met wat meer juridische kennis ons leken wat aanvullende voorlichting geven? Wat doe je als je benadeeld wordt door iemand die een strafbaar handeling lijkt te plegen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Behalve deze betwiste factuur, lijkt er nog meer te spelen. Het doet me eerlijk gezegd nog het meest denken aan een willekeurige aflevering van de Rijdende Rechter.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Wat doe je als je benadeeld wordt door iemand die een strafbaar handeling lijkt te plegen?

Misschien wordt dit een dubbelpost, want ging net iets fout...

Anyway, als iemand een strafbaar feit pleegt, dan kun je daar aangifte van doen. Het OM/OvJ beslist dan of ze overgaan tot vervolging. Doen ze dit niet, dan kun je daar eventueel nog via een artikel 12 procedure toe bewegen. Mocht het OM vervolgen, dan kun je je als slachtoffer in het strafproces voegen en een schadevergoeding vragen. Ik weet overigens niet of dit bij alle delicten kan.

Je kunt in de plaats daarvan natuurlijk ook 'gewoon' een civiele procedure starten. Iemand die een strafbaar feit pleegt waarvan jij het 'slachtoffer' bent, pleegt doorgaans dus ook een onrechtmatige daad jegens jou. Op die grond zou je hem in een civiele procedure kunnen betrekken en schadevergoeding eisen.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

In dit topic gaat het nu alle kanten op, inderdaad lijkend op een Rijdende Rechter tafereel :). Ik adviseer TS (nogmaals) één keer goed terug te 'blaffen' en alle bewijsstukken veilig te stellen, als er een procedure van komt, moet het goed komen mits het verhaal van TS met bewijs gestaafd kan worden.

 

Alle randdiscussies zorgen alleen maar voor uitstel van de benodigde actie. Dus: klim in de pen, stuur op en wacht af.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Alle randdiscussies zorgen alleen maar voor uitstel van de benodigde actie.

 

Uitstel van actie wordt niet veroorzaakt door randdiscussies. Als ik het goed gelezen heb, heeft topicstarter al lang actie ondernomen. En daarna moet-ie zich vooral niet gek laten maken. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Helaas heb ik geen doorslagen meer bewaard van 2,5 jaar geleden. Mss deze wasservice wel, maar is het dan zo moeilijk om dit op een andere manier te brengen, is er dan van hun kant geen sprake van een vergissing die zij na 2,5 jaar duidelijker moeten bewijzen dan een factuur te maken en na 7 dagen er een incassobureau op te zetten?

 

Hoezo gaat het alle kanten op? Ik vermoed, met John, dat er van hun kant inderdaad een nogal knullige vergissing is gemaakt waarvan ze geen werk hebben gemaakt of hebben willen maken, tot het moment dat het extra geld zou gaan kosten en er geen sprake meer was van een relatie. En daarna sloeg de bliksem in de communicatie.

 

Nu een blafbrief sturen lost volgens mij helemaal niets op, sterker de hakken gaan nog dieper in het zand. Als de eisende partij wel een getekende origineel heeft waarvan TS geen doorslagen meer heeft staan ze natuurlijk heel sterk. Wat mij betreft vraagt hij daar dus expliciet naar. En komt er geen antwoord dan zou ik het gewoon zo laten, heel waarschijnlijk komt het dan ook niet tot een procedure.

Je kan ook gewoon betalen en dan ben je overal vanaf. In kan niet in de beurs van TS kijken maar voor een paar honderd Euro zou ik zeker bij gerede twijfel niet lang moeilijk doen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.