• 0

Hoe haalbaar is dit idee? [vergunning bierkoerier]

- Je start een bierkoerier service waar mensen online bier kunnen bestellen.

- Bij een strand plaats je een auto met bier.

- Vervolgens laat je mensen op het strand online een biertje bestellen, en lever je vanuit je auto.

- De transactie vindt dus online plaats. De aflevering op het strand.

 

Mag dat?

 

Ik vroeg me dat af na het lezen van deze post: https://ictrecht.nl/webwinkels/de-regels-rondom-online-verkoop-van-alcohol-1/.

Om precies te zijn dit stuk:

 

Voor online verkoop van de laatstgenoemde categorie is er dus ook geen vergunning nodig, aangezien dit offline ook niet aan de orde is. Wel stelt de wet (artikel 19 Drank en Horecawet) dat naast uiteraard de winkels die al zwak alcoholisch mogen verkopen, ook bestellingen van particulieren (dus ook online bestellingen) mogen worden aangenomen vanuit:

 

”een niet voor publiek toegankelijke besloten ruimte, waarin overeenkomstige bestellingen plegen te worden aanvaard”

 

Hier valt een website ook onder en komt het er op neer dat zo’n beetje iedereen bier en wijn online mag verkopen. Immers is de ‘verkoopruimte’ niet voor het publiek toegankelijk.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lijkt me simpel je geeft het antwoord al zelf. Een auto voldoet niet aan:

Een niet voor publiek toegankelijke besloten ruimte, waarin overeenkomstige bestellingen plegen te worden aanvaard

 

Als je per bestelling een auto tussen verkoopruimte en het strand laat rijden heb dat dat wellicht afgedekt maar heb je volgens mij weer een ventvergunning nodig. Die zal je niet krijgen omdat de drankverkoop op het strand is gegund aan de strandtenten.

 

Hou wel van creatief zaken doen maar dit gaat volgens mij niet lukken.

Link naar reactie
  • 0

Is dit een hypothetische situatie, een theorie die je wil toetsen? Of wil je daadwerkelijk de grenzen van de wet opzoeken? Welk voordeel heeft een website op wielen in vergelijking met een strandpaviljoen? Waarom niet gewoon een koelbox met z'n eigen mobiele telefoonnummer? Of een automaat...

 

Klinkt een beetje naar een student die geen vakantiebaan kan vinden. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een hypothetische situatie. We lagen gisteren op het strand, zin in een biertje en toen kwam dit idee ter sprake.

 

Ik ben internet ondernemer, vandaar.

 

Ik snap dat je de grenzen van de wet ermee opzoekt. Ben alleen benieuwd naar de regelgeving als het om dit soort dingen gaat.

Link naar reactie
  • 0

Hi jababa,

 

Wel een goed idee, alleen het verkopen van alcohol is altijd een lastige situatie. Je hebt een horeca/drankverkoop vergunning nodig. Als je als webshop een vergunning weet te krijgen, wat volgens mij alleen kan als je al een fysieke locatie hebt waar je de drank verkoopt, dan zou het wel kunnen.

 

Maar andersom lijkt me dat het lastig wordt: i.e. een vergunning krijgen voor online verkoop en het vervolgens fysiek verkopen.

 

Gr

Link naar reactie
  • 0

Hallo jajaba,

 

De uitleg van artikel 19 van de Drank- en Horecawet kan (in ieders zijn/haar eigen voordeel) uitgelegd worden. Maar ook de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van een gemeente speelt een rol.

 

In de APV van een gemeente staat het hoofdstuk Hinderlijk gebruik van drank of softdrugs. In bijvoorbeeld de APV van de gemeente Amsterdam staat:

 

Het is verboden om in perioden en gebieden die door de burgemeester zijn aangewezen, bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende dranken te verstrekken voor gebruik elders dan ter plaatse, dan wel deze dranken te verstrekken in strijd met de beperkingen die de burgemeester aan de verstrekking heeft verbonden.

 

Je kan natuurlijk zeggen dat je klanten de alcoholhoudende drank direct ter plaatse moeten nuttigen. Probleem hierbij echter is dat je dan eigenlijk je bedrijf vanuit je auto uitoefent (verstrekken van alcohol voor gebruik ter plaatse) en dit wordt in de Drank- en Horecawet verboden (artikel 1 lid 2 Drank- en Horecawet).

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Rakesh

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 1

Ik ben internet ondernemer, vandaar.

 

Amazon.com heeft een verlengde April Fools-grap met die drones die bestellingen bezorgen; wellicht is Heineken te porren voor een pils-drone maar dan eentje die als onderzeëer bier naar het strand komt brengen als je bestelt via een (mobiele) website. Is de koeling ook meteen geregeld.

 

Das Bootbier!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ander verdienmodel is promotionele activiteiten verrichten voor alcoholvrije (radler en sneeuwwitje) merken of olie/creme. Met als doelgroep jongeren die toch al oververtegenwoordigd op het strand liggen te bakken. Dat lijkt me leerzaam en leuk (mvo ondernemen).

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Radler (panaché) is niet alcoholvrij. ;D

 

8712000033651_0.jpg

 

Mod edit: verwijzing naar afbeelding gewijzigd van large naar small ;)

 

edit: bedankt...geen idee hoe dat moest ;)

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

leuk idee, maar stel dat het je lukt om binnen de mazen van de wet bier te verkopen aan het strand denk ik toch echt dat de gemeente binnen 24 uur een aanpassing van de APV heeft geregeld... (dat kan dan ineens wel snel zonder 483.000 bezwaarprocedures) ;)

 

 

(ik begrijp inmiddels dat alcoholvrije bierlimonades in Nederland gemeengoed zijn)

ja bij de vrouwen... ;D

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.