De eerste nationale email marketing conferentie

Aanbevolen berichten

(ehm, spam?)

 

De Eerste Nationale E-mail Marketing Conferentie

11 September 2002, Rosarium, Amsterdam

 

Het gebruik van e-mail is de afgelopen jaren exponentieel toegenomen. Het medium blijkt niet alleen zeer geschikt voor het onderhouden van persoonlijke relaties, maar ook voor het aangaan van nieuwe zakelijke relaties.

 

De Nederlandse markt voor e-mail marketing groeit dan ook snel nu marketeers de voordelen van email ontdekken. De kosten van email campagnes liggen zeker 25 procent lager dan de traditionele direct mail campagnes - dit terwijl het conversie percentage 50 procent hoger ligt.

E-mail is een uitstekend middel voor het generen van meer traffic naar een site, voor het werven van nieuwe klanten, en om meer te weten te komen over bestaande klanten.

»»meer»»

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Is denk ik wel moeilijk, DM via e-mail. Met name het opbouwen van een goede database met contacten en e-mail adressen lijkt mij zeer moeilijk.

Nadeel kan tevens zijn dat mensen de perceptie hebben dat e-mail gratis is.

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie

Ik denk dat je als "email harvester" automatisch de benaming spammer krijgt.

 

Email marketing voor aquisitie van nieuwe klanten is helaas zelden iets anders dan gewoon spam.

 

Email marketing om de relatie met bestaande klanten te onderhouden (en ze mogelijk informeren over interessante producten (na duidelijke toestemming hiervoor)) is volgens mij wel een effectieve manier van marketing. Dit zou tevens de ingang kunnen zijn voor bedrijven die geen mailinglist hebben maar wel via email marketing hun product aan de man willen brengen.

 

Als je aan email marketing wilt doen, dan zou ik altijd aanraden om gebruik te maken van lijsten die tot stand zijn gekomen met behulp van dubbele opt-ins.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Wat is een dubbele opt-ins???

 

Opt-in betekent dat de eigenaar van het emailadres zichzelf heeft aangemeld/aangegeven heeft (commerciële) emailberichten te ontvangen.

 

De dubbele opt-in gaat als volgt: je meldt je aan met je emailadres (eerste opt-in), krijgt een bevestigingsemail op dat emailadres die je bevestigt (tweede opt-in). Dit levert de meeste duidelijkheid op over wat de eigenaar van het emailadres wel en niet wil ontvangen.

 

Het tegengestelde is opt-out, waarbij emails ongevraagd worden verstuurd en de ontvanger zich pas achteraf af kan melden voor ontvangst van vervolgemails. Dat dit vaak niet werkt blijkt uit het feit dat veel dubieuze verzenders het aanklikken van de opt-out-mogelijkheid juist zien als 'hé, die leest zijn email blijkbaar, dat is een goede voor vervolgemails!', waarmee emailmarketing zichzelf dus van binnen uit vernietigd heeft...

Link naar reactie

Duidelijk, dank je :D.

 

De dubbele opt-ins is gebruikelijk als je je aanmeldt voor een nieuwsbrief ofzo. Mensen zijn dan bewust op zoek naar bepaalde informatie. Het zou toch mooi zijn (ongeachte het spam is of niet) om naar bijvoorbeeld alle HRM medewerkers een mailing te versturen over bijvoorbeeld employee benefits programma's. Niet gevraagd maar wel relevant. Ik denk ook niet dat mensen dit erg vinden. Persoonlijk vind ik het niet erg als ik relevante infomatie ongevraagd via e-mail binnenkrijg (dit is geen uitnodiging om maar te gaan spammen). Bespaart mij een hoop tijd.

E-mail is een persoonlijk medium en de juiste adressen zijn dus moeilijk te achterhalen. Een brief sturen naar de afdeling HRM komt altijd wel aan, maar een mail naar HRM@company.com niet. Mailinglijsten blijven niet lang up-to-date, omdat mensen nu eenmaal van baan wisselen.

 

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie

Niet gevraagd maar wel relevant.

 

Daar heb je wat mij betreft precies de essentie van het verhaal te pakken. Wanneer is iets nou spam???

 

Toen we met higherlevel begonnen heb ik redelijk wat berichten geplaatst in de nieuwsgroep nl.ondernemen.

Ik plaatste daar alleen referenties naar higherlevel als het ook echt relevant was voor de vraagsteller... Toch heb ik een behoorlijke hoeveelheid kritiek gekregen, relevant of niet... ze vonden het spam!

 

Dat is volgens mij te danken aan dat wat Decorum al eerder zij: mensen die een opt-out gebruiken in de trand van "oh, die leest zijn email.. meer sturen dus!" hebben alle vormen van email marketing behoorlijk ongeliefd gemaakt.

 

Mede hierdoor is SPAM (IMHO) het versturen van unsollicited emails. Relevant of niet.

 

Daarvoor denk ik dat gebruik van dubbele opt-in lists de enige (mogelijk) effectieve manier van emailmarketing is die er is.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

er is denk ik wel een grijs gebied tussen iets wat overkomt als spam en gewone informatie.

Stel je werkt bij een bank en je stuurt naar alle tussenpersonen waarmee je zaken hebt gedaan een e-mail met de laatste rentestanden (ongevraagd) is dit nu spam en/of irritant? of is dit gewoon nuttige informatie. Ik zit ook niet te wachten op berichten met "see my pix".

Ook als ik gebruik maak van de opt-ins ontvang ik berichten die volgens mij spam zijn. Ik ontvang dagelijks een e-mail met M&A transacties. Op een geven moment ontving ik van die organisatie alleen maar commerciele uitlatingen. Ja, ik heb mij aangemeld voor die nieuwsbrief maar niet voor hun reclame. De verleiding om behalve relavante informatie ook reclame te versturen is erg groot.

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie

er is denk ik wel een grijs gebied tussen iets wat overkomt als spam en gewone informatie.

 

Ik denk serieus dat dat er niet is, maar dat dergelijke (pseudo?)-spammers dat graag zo willen laten lijken. Wat spam is en wat niet is volgens mij heel duidelijk.

 

Stel je werkt bij een bank en je stuurt naar alle tussenpersonen waarmee je zaken hebt gedaan een e-mail met de laatste rentestanden (ongevraagd) is dit nu spam en/of irritant? of is dit gewoon nuttige informatie. Ik zit ook niet te wachten op berichten met "see my pix".

 

Dit is een duidelijk geval van spam: het gaat om bulk-email, het gaat om ongevraagde en waarschijnlijk ongewenste informatie (anders hadden die personen er zelf wel om gevraagd), en het is verstuurd aan mensen die hierom niet zelf gevraagd hebben, noch ooit aangegeven hebben hierover informatie te ontvangen.

 

Ook als ik gebruik maak van de opt-ins ontvang ik berichten die volgens mij spam zijn. Ik ontvang dagelijks een e-mail met M&A transacties. Op een geven moment ontving ik van die organisatie alleen maar commerciele uitlatingen. Ja, ik heb mij aangemeld voor die nieuwsbrief maar niet voor hun reclame. De verleiding om behalve relavante informatie ook reclame te versturen is erg groot.

 

Dit is hèt probleem waarom emailmarketing niet van de grond komt, en in essentie misschien (?) niet eens kan: dergelijke praktijken zouden absoluut niet mogen, tenzij je aangevinkt hebt danwel niet uitgevinkt hebt dat je ook commerciële berichten wilt ontvangen. Duidelijk geval van spam, waarvoor de beheerder van de emaildatabase verantwoordelijk is. Jammer dat ze niet beseffen dat ze daarmee hun eigen merk om zeep helpen, want ik wed dat als het zo doorgaat je je hiervoor gaat afmelden?

Link naar reactie

idd, als je bijvoorbeeld voorbij een billboard aan de A10 rijdt dan stoort je dit niet (over het algemeen). Of je er naar gevraagd hebt of niet, dat zou eigenlijk iedereen een worst wezen.

 

Je eigen persoonlijke inboxje is een heel ander verhaal. Hoe durf je bij mij binnen te komen zonder het eerst even te vragen!?

 

Dat grijze gebied waar je het over hebt is nou net het probleem. Spam wordt gebruikt als massa communicatie, maar alle individuen hebben andere opvattingen over spam. Ik ontvang graag informatie over starters initiatieven in Nederland, maar reclame van het businessplan programma easystart interesseerd me niks. Dus het is relevant (in de grote lijn) maar bij mij gaat het direct het bakje spam in.

 

Totdat er een duidelijke definitie is van wat spam is en wat niet, zullen de mensen die spam versturen volgens mij niet echt aangepakt kunnen worden.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

er zijn bilboards die bijna ongelukken hebben veroorzaakt ;)

 

Inderdaad, als de definitie van spam: alle ongevraagde e-mail is, is zelf relevante info spam. Het voordeel van e-mail is dat je het kunt deleten. Persoonlijk heb ik meer moeite met telefonische enquetes dan met e-mail spam. Hoe zorg jet er nu voor dat spam gevraagde informatie wordt. Om mensen de opt-ins te laten invullen moeten zij weten dat er info per e-mail kunnen ontvangen. Als je dit via een bulk mail verstuurd is het spam en het versturen via een brief komt een beetje raar over. Krijg je een brief dat je je op internet kan aanmelden om een mailing via e-mai lte krijgen.

 

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie

Even als reactie op Decorum.

 

Ik denk dus dat dat grijze gebied er wel is.

 

Ik ontvang graag relevante informatie... Als ik een auto ga kopen dan wil ik graag informatie hebben over verschillende merken en hun prestaties.. Reclame maakt je bewust van dingen die mogelijk relevant/interessant voor je zijn. Kijk bijvoorbeeld naar boeken kopen op amazon (collaborative filtering), je hebt boek A gekocht... Boek X, K en U zijn waarschijnlijk ook relevant voor je.

 

Als ik dus een berichtje ontvang dat relevant is, en de verstuurder weet dat omdat ik lid ben van lijst X, Y en Z... dan hebben ze raak geschoten en ben ik niet geïriteerd (misschien ben ik zelfs blij(!)). Als ze mis schieten (het is niet relevant), dan breekt de hell los...

 

En mijn grijs gebied is even vaag als mijn eigen hersenpan.

 

Daardoor hebben emailmarketeers de ruimte om zich achter mafketels als mij te verstoppen.

 

Ik heb het hier over de spam op het randje, als je praat over "come see my homepage", "Get riped, big and strong in two days", "homeloans for every moron", "How to pick up chicks and get rich in a day", etc. etc. Dan check ik de header info en rapporteer ik je direct op spamcop.net >:(

 

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Spam via sms ivind ik erger dan via e-mail. Via location based services is het mogelijk om te bepalen waar je je op dat moment bevindt. Krijg je om de seconde een berichtje waar de eerste McDonalds is of wat de bonusaanbieding bij Albert Heijn is. Ik krijg nu al regelmatig sms'jes van vodafone dat de sms happy hours zijn begonnen.

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Tsja .... er valt veel over te zeggen. Dat men bezig is met richtlijnen kom ook duidelijk naar voren in een artikel uit Emerce van

 

"Richtlijnen mobiele marketing dringend nodig"

 

Het is dringend nodig richtlijnen op te stellen voor mobiele

marketing. Anders wordt de markt kapot gemaakt en dreigt er binnen

een jaar verzadiging op te treden bij de consument, net als bij

e-mailmarketing. Dat zeg Steven Pieneman van Admananager,

mede-initiatiefnemer van mobile-marketing.nl, een portal over mobiele

marketing, waar een groot deel van alle aanbieders samenwerken.

Lees verder op: http://www.emerce.nl/archives/nieuws/Marketing/14204.html

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Het is wel een mooi initiatief, maar de cowboys zullen zich hier weinig van aantrekken.

 

De statement dat sms-spam de markt kapot maakt is precies hetzelfde als dat email-spam de markt kapot maakt.

 

Over dat laatste was in de begin fase weinig bekend, maar zelfs nu er hele bewegingen bestaan tegen spam en er dreigementen geuit worden in de vorm van forse geld-, of zelfs gevangenis boetes zetten de cowboys gewoon door.

 

Ik ben dus benieuwd hoeveel een dergelijke portal of de DMSA daadwerkelijk te weeg kan brengen.

 

switch uit>

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

switch uit>

 

Laat maar gerust aan, ik denk er net zo over. Ze zeggen met gedragsregels te komen, maar ik ben er ook cynisch over. Te meer omdat De Heer Pieneman van Admanager, het bedrijf achter de portal, al direct gezegd heeft bedrijven die spammen te willen weren van deelname. Dus niet in gesprek gaan en van gedachten wisselen over spammen en de gedragsregels, maar direct weren. Dat vind ik een verkeerde boodschap, op voorhand.

 

Eigenlijk weet iedereen wel wat wel en niet mag, en wat wel en niet gewenst is. Pas als er directe (juridische) sancties opgelegd kunnen worden zal spam echt bestreden kunnen worden, tot die tijd zullen er altijd mensen zijn die zich niets van de gedragsregels aan zullen trekken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.