• 0

Omzetbelasting/nihilaangifte

Beste lezer,

 

Ik heb me volledig verdiept in de KORregeling en het is duidelijk dat ik daar dit jaar voor in aanmerking kom. Nu moet ik voor de eerste keer aangifte doen voor de omzetbelasting. Nu wil ik graag weten welke manier de juiste is:

1. Aangezien ik het tweede kwartaal geen omzet heb behaald, kan ik bij de aangifte bij 5a € 0,-- invullen. Bij vraag 5b mag ik € 97,- invullen (een paar aankopen gedaan). Bij 5d vul ik € -97,-- in.

2. Ik beantwoord de vraag 'heeft u iets aan te geven' met nee in.

 

Hoor graag jullie reacties hierop.

 

Met vriendelijke groet,

Toon

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je vult bij rubriek 1 (omzet) 0 in (twee keer). Even uit mijn hoofd volgt dan bij 5a ook 0. Bij 5b vul je de betaalde voorbelasting in.

 

En je hebt wel degelijk iets aan te geven, je vraagt immers 97 euro betaalde voorbelasting terug.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marjan,

 

Dank je wel voor de reactie.

In jouw voorbeeld zou het betekenen dat ik € 97,-- ontvang. Maar omdat ik gebruik ga maken van de KOR dacht ik dat ik dan geen recht zou hebben op teruggave (geen BTW betalen maar ook niet ontvangen). Daarom meende ik dat ik dat ik bij 5d min € 97,- moest invullen.

Of heb ik het helemaal fout nu?

 

Met vriendelijke groet,

Toontje

Link naar reactie
  • 0

Klopt, je kunt nu gewoon invullen en opsturen (nog 4 dagen, dus net op tijd)

 

Hou er dus wel rekening mee dat je die 97 euro mogelijk weer moet afdragen. De KOR is immers een regeling waarbij naar het totaal af te dragen bedrag in een jaar wordt gekeken. Stel: dit kwartaal krijg je 97 euro terug, volgend kwartaal moet je bv. 200 euro afdragen en voor kwartaal vier bv. 400 euro. Dan is het totaal af te dragen bedrag -97 + 200 + 400 = 503,- euro. Dat is minder dan de KOR grens, dus die 503 mag je houden cq. terugvragen. Hou er ook rekening mee dat je het KOR voordeel als inkomsten bij je resultaat moet optellen.

 

TIP: doe volgend kwartaal je aangifte wat eerder in de maand. Dan heb je alle tijd om evt. vragen te beantwoorden...

 

Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.