• 0

Eenmanszaak: geen omzet, wel kosten

Ik ben vorig jaar een eenmanszaak gestart, naast mijn gewone werk in loondienst. Ik trek geen BTW af omdat ik niet weet of ik ooit omzet ga maken om dat te kunnen verantwoorden.

 

Nu is mijn vraag of ik bijv wel een auto zou kunnen leasen op de eenmanszaak en de kosten hiervan door kan laten vallen naar prive. Omdat de auto zakelijk zou zijn zou ik in prive bijtelling voor prive gebruik.

 

Ik zou dus een negatieve post in mijn IB aangifte (resultaat uit onderneming) en daar tegenover staat een te betalen bedrag aan bijtelling prive.

 

Mag dit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je geen btw aftrekt, omdat je geen idee hebt of je ooit omzet zult hebben, waarom zou je dan überhaupt een onderneming drijven? Dat klinkt meer als een hobby. Bij gebrek aan een onderneming kun je natuurlijk ook geen kosten in aftrek brengen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hoi, welkom op HigherLevel!

 

de eerste vraag is of hier uberhaupt wel sprake is van een onderneming. Belastingtechnisch kun je je dat pas afvragen als is vastgesteld dat er sprake is van een bron van inkomen, oftewel:

- deelname aan het economisch verkeer

- met het oogmerk om winst te behalen

- waarbij die winst ook objectief verwacht kan worden.

 

Als je aan die drie voorwaarden voldoet (en dan weet je dus wel voor 99% zeker dat je omzet gaat realiseren), heb je inkomen, hoezee. Kosten die je maakt omdat inkomen te verwerven zijn dan in beginsel aftrekbaar.

 

Als je werkzaamheden aan een aantal voorwaarden voldoen (tijdsbesteding, klantenkring, risico lopen, naamsbekendheid, etc.) geldt het als een onderneming.

Als je een auto zou leasen en deze lease als zakelijk zou beschouwen, zou je een bijtelling krijgen van (meestal) 25% van de cataloguswaarde. Die bijtelling wordt gesaldeerd met je autokosten, dus als je 6.000,- autokosten hebt en je hebt een bijtelling van 4.500,-, dan hou je per saldo nog 1500,- autokosten over.

Daar is niet zo veel mis mee.

 

Als de auto echter vrijwel alleen maar privé gebruikt wordt, omdat er in de eenmanszaak niet zo bar veel ondernomen wordt, kan een inspecteur een hogere bijtelling toepassen (in de wettekst staat dat de bijtelling _ten minste_ 25% is).

De auto is echter nooit meer dan de werkelijke autokosten, dus zorgt er hooguit voor dat je niks aftrekt van de autokosten.

 

Je kan ook een auto privé leasen (althans, als de leasemaatschappij dat OK vindt) en voor elke zakelijke kilometer 0,19 van ej winst aftrekken.

 

 

Voor de btw gelden weer andere regels, auto's zijn nogal een dingetje in de belastingen.

Beantwoord dit een aantal van je vragen?

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.