• 0

BTW en inkopen buiten de EU

Hallo,

 

Ik koop mijn producten in buiten de EU. (china, hongkong e.d.) In eerste instantie is dit begonnen als hobby. Het gaat om relatief kleine bedragen, en liet het verturen met DHL. De kosten per pakket zijn gemiddeld 100a140 euro. In het begin betaalde ik wel eens een bedrag aan de koerier voor invoerkosten/btw. nu ik bedrijfsmatig bezig ben, vraag ik me af hoe ik dit het bete kan aanpakken.

 

Ik heb ergens gelezen dat je dit van te voren kan opgeven en later tijden de kwartaalaangifte kan verrekenen? Klopt dat?

 

Kan dat eventueel ook i.c.m. kleine ondernemingsregeling?

 

Ik hoor het graag, alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0
Kan dat eventueel ook i.c.m. kleine ondernemingsregeling?

 

Indien je een artikel 23 vergunning hebt, moet je het opgeven (4a ?) en mag je het ook bij de voorbelasting nemen voor aftrek.

Voor de KOR grondslag berekening wordt het niet bijgeteld, maar wel verminderd.

 

Link naar reactie
  • 0

Deze vergunning werkt niet altijd. Al 1000x DHL gebeld en het nummer doorgegeven. Donderdag stonden ze weer voor de deur. Dat word dan 364.80 aub. Met Fedex gaat het wel atijd goed. Ook daar krijg je de douane papieren erbij als het boven de 150 euro is

Barcode scanners - IR thermometers - 12V voedingen www.electronixs.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Meije,

 

Probeer ervoor zorgen dat de totale factuurwaarde onder de 700 euro blijft. Dan hoeven er geen invoerrechten en BTW betaald te worden. Dit kan geregeld worden door een externe partij (tussenpersoon transport).

 

Omtrent de kwartaalaangifte, vraag een btw-verlegdregel aan. Hierdoor wordt de btw in een later stadium verrekend dus je hoeft de heffingen in ieder geval niet vooruit te betalen.

 

Ik heb (mod edit, acquisitietekst verwijderd)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij klopt het bovenstaande niet.

Ik dacht altijd dat de BTW grens 22 euro was. Voor "gift" is het 45 euro.

Invoerkosten komen erbij hoger als 150 euro.

 

Maar ik zou niet weten wat het voordeel erbij is om geen btw te betalen. Je kan het gewoon terug vragen en het voordeel van de invoerkosten weegt meestal niet optegen de hoge verzendkosten.

 

 

Barcode scanners - IR thermometers - 12V voedingen www.electronixs.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Fabio,

 

Ik heb nu een paar posts van je gelezen. Met alle respect, maar ik denk toch dat je dit forum in eerste instantie moet gaan gebruiken om wat te leren en niet om te acquireren of adviezen te gaan geven die niet correct zijn. Het vertroebelt de discussie en verwart alleen maar als er steeds een zijstraatje ingeslagen moet worden om fouten te corrigeren. Dat je als beginner niet alles kunt weten is duidelijk en dat neemt ook niemand je kwalijk. Maar voordat je iets post moet je wel relatief zeker zijn, dat het ook klopt wat je zegt. Kijk eerst na of je er hier op HL of in google wat over kunt vinden dat jouw mening staaft.

 

Verder veel succes bij Check on Asia

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

700 Euro is een bestaande waardegrens waaronder een forfaitair invoerrechten tarief van 2,5 % wordt geheven (dus niet "geen invoerrechten en BTW"). Een tussenpersoon kan dit in theorie inderdaad regelen, die zal dan zelf op en neer naar China moeten vliegen,het pakketje als reizigersbagage aan moeten geven en daarbij nog moeten aantonen dat de goederen voor persoonlijk gebruik zijn en geen handelskarakter hebben. Aangezien we het hebben over commerciele zendingen voor een webshop kunnen we dit dus beschouwen als klok en klepel.

Link naar reactie
  • 0

Plus dat die 2,5% ook niet echt in de kosten hakt.

 

De meeste goederen die ik importeer zijn invoerrechten vrij maar zijn wel boven de 700 euro per zending. Op het afschrift staan deze kosten hier echter nooit op. Ik betaal dus alleen de BTW en in sommige gevallen administratiekosten van 10,70. Ook hier weer is het niet altijd van toepassing dat ik administratie kosten moet betalen.

 

Het importeren blijft altijd er afwisselend met de kosten.

Barcode scanners - IR thermometers - 12V voedingen www.electronixs.nl

Link naar reactie
  • 0

Los van wat er berekend wordt is de (pakjes)vervoerder die de goederen inklaart verplicht jou een gespecificeerde rekening te sturen. Als je geen administratiekosten doorbelast krijgt dan zullen die waarschijnlijk door de verzender al betaald zijn (iemand zal toch voor de kosten moeten opdraaien). Je zou eens terug kunnen kijken welke leveringsconditie (Incoterm) je leverancier heeft gebruikt, m.a.w. wat jullie samen hebben afgesproken over de verdeling van de kosten,

Link naar reactie
  • 0

Met Fedex DHL UPS gaat het allemaal volgens de regels. De verzender betaald alle kosten tot aan huis. Echter komen die administratie kosten er nog wel eens bij. Ik heb ze net even bekeken. Als er invoerrechten worden bereken komen er ook administratie kosten bij.

 

Is het alleen de BTW dan krijg ik de papieren gratis bij Fedex. Ook van DHL krijg ik bijna nooit iets.

 

Maar met PostNL krijg ik nooit wat. Ik heb erover gebeld maar ze kunnen je dan niet verder helpen. Als je dan de douane belt en meldt dat ik producten heb die waarschijnlijk niet zijn ingeklaard blijkt dat niet mogelijk te zijn. Ik zet er dan ook wel vraagtekens bij of het daar wel allemaal volgens de regels gaat. PosNL geeft trouwens alleen telefonische door dat als het erg druk is ze hele partijen gewoon door laten gaan zonder controle. Ik wilde dit schriftelijk bevestigd hebben maar ook dit is niet mogelijk.

 

De douane bekijkt het zo. Als je de spullen in handen hebt dan zijn ze ingeklaard. Theoretisch misschien maar in de praktijk gaat het wel anders bij PostNL. wel word alles netjes bijgehouden voor de controle.

 

Bij de belastingdienst konden ze me wel verder helpen. Zij hebben toen art. 23 aanbevolen. Dan mag je het zelf uitzoeken. Ook moet je alle papieren bewaren. Ik stel het dan zo als je geen papieren krijgt kan ik ze ook niet bewaren. Je kan dan ook niet echter vooraf bepalen welke papieren waar bij zitten.

Standaard zou er bij elke zending een airwaybill bij moeten zitten. Maar of dat zo van belang is. Er staat verder niet veel op.

Barcode scanners - IR thermometers - 12V voedingen www.electronixs.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Fabio,

 

Ik heb nu een paar posts van je gelezen. Met alle respect, maar ik denk toch dat je dit forum in eerste instantie moet gaan gebruiken om wat te leren en niet om te acquireren of adviezen te gaan geven die niet correct zijn. Het vertroebelt de discussie en verwart alleen maar als er steeds een zijstraatje ingeslagen moet worden om fouten te corrigeren. Dat je als beginner niet alles kunt weten is duidelijk en dat neemt ook niemand je kwalijk. Maar voordat je iets post moet je wel relatief zeker zijn, dat het ook klopt wat je zegt. Kijk eerst na of je er hier op HL of in google wat over kunt vinden dat jouw mening staaft.

 

Verder veel succes bij Check on Asia

 

Beste ChinaTradeConsultant, bedankt voor de opbouwende kritiek. Ik zal het meenemen in mijn volgende berichten.

 

Groeten, Fabio

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.