• 0

'Vofje' krijgt kans op volwassen bestaan

Bron: Het Financieele Dagblad - Politiek biedt 'vofje' eindelijk kans op volwassen bestaan [19|01|2005]

 

De vennootschap onder firma, in de wandeling het 'vofje' genoemd, mag binnenkort uitgroeien tot een echte onderneming. De Tweede Kamer gaat akkoord met een voorstel van minister Piet Hein Donner van Justitie om de vof rechtspersoonlijkheid te geven. Net als haar grote zusters, de besloten vennootschap en de naamloze vennootschap, is dan de vof eigenaar van het vermogen dat de vennoten inbrengen in de onderneming.

 

Volgende week stemt de Kamer over dit wetsvoorstel van Donner. Als het wordt aangenomen is nog een invoeringswet nodig om de wijziging te verankeren in het ondernemingsrecht. Donner zei gisteren, tijdens de behandeling van zijn wetsvoorstel in de Kamer, te hopen dat deze verankering nog dit jaar haar beslag krijgt.

 

Volgens CDA-kamerlid Jan de Vries moet 'zeker het midden- en kleinbedrijf' met de opwaardering van de vof uit de voeten kunnen'. Hij schat dat Nederland minimaal 150.000 van deze zogenoemde personenvennootschappen telt. De Vries acht het noodzakelijk dat na de flexibilisering van de regels voor vofs ook de regels voor bv's worden versoepeld. De nieuwe 'ovr', de openbare vennootschap met rechtspersoonlijkheid, kan dan nog makkelijker een rijker bestaan gaan leiden en de overstap naar een bv veel eenvoudiger maken dan nu.

 

Ook Donner ziet zijn wetsvoorstel als 'onderdeel van een breder proces van modernisering van het ondernemingsrecht'. De bewindsman heeft daarover onlangs een nota naar de Kamer gestuurd en hoopt op snelle vervolgwetgeving. Donner wil het Nederlandse ondernemingsrecht meer op één lijn brengen met dat elders in Europa.

 

Met het voorstel voor de vofs loopt hij daarop vooruit. Deze nieuwe ondernemingsvorm sluit aan bij de ontwikkelingen in Groot-Brittannië en België. De status van rechtspersoon garandeert de continuïteit van de onderneming, ook als één of meer vennoten deze willen verlaten. Zij kunnen in dat geval makkelijker dan nu worden opgevolgd door nieuwe vennoten.

 

Donner verwacht ook dat het nieuwe regime zal leiden tot eenvoudiger procedures bij een eventueel beslag op de goederen van de vennootschap. De vof met rechtspersoonlijkheid is immers formeel rechthebbende van die goederen.

 

Anders dan bij de bv en de nv leidt de rechtspersoonlijkheid van de vennootschap echter niet tot beperking van de aansprakelijkheid van de vennoten. Daar heeft de Kamer geen moeite mee. 'We hebben geen behoefte aan een personenvennootschap met beperkte aansprakelijkheid', zegt kamerlid Jan de Vries. 'Daarvoor hebben we straks die flexibilisering van de bv.'

 

Vofs worden niet automatisch openbare vennootschappen met rechtspersoonlijkheid. Vennoten moeten ervoor kiezen bij de oprichting van hun vof, die plaatsheeft bij overeenkomst. Kiezen ze voor rechtspersoonlijkheid, dan moet hun overeenkomst worden opgemaakt in de vorm van een notariële akte. Rechtspersoonlijkheid kan alsnog worden verworven als de vof al bestaat en bestaande rechtspersoonlijkheid kan ook weer worden afgeschaft. Volgens Donner is 'flexibiliteit hier gewaarborgd' en kunnen vennoten 'hun samenwerkingsverband inkleden op de wijze die het best past bij hun concrete wensen en omstandigheden'.

 

Volgens de minister werd het hoog tijd voor een nieuwe regeling. Ondanks latere aanpassingen dateren de huidige regels voor personenvennootschappen grotendeels nog uit 1838.

 

De Kamer wil wel dat de invoering van het nieuwe regime gepaard gaat met een voorlichtingscampagne voor het bedrijfsleven. 'De juridische professionals weten wel wat er aan de hand is, maar dat geldt nog niet voor iedereen in het mkb', zegt CDA-kamerlid De Vries.

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, ik las het net. Lijkt me een positieve ontwikkeling :D

 

By the way, VC, zou jij meedoen in een Vof met rechtspersoonlijkheid? De persoonlijke aansprakelijkheid blijft namelijk. Of gaat jouw voorkeur uit naar een BV.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Bron: Het Financieele Dagblad

 

Anders dan bij de bv en de nv leidt de rechtspersoonlijkheid van de vennootschap echter niet tot beperking van de aansprakelijkheid van de vennoten. Daar heeft de Kamer geen moeite mee. 'We hebben geen behoefte aan een personenvennootschap met beperkte aansprakelijkheid', zegt kamerlid Jan de Vries. 'Daarvoor hebben we straks die flexibilisering van de bv.'

 

Iemand enig idee wat dat inhoud ?

Of houden ze dat voorlopig onder de pet ?

Link naar reactie
  • 0

By the way, VC, zou jij meedoen in een Vof met rechtspersoonlijkheid? De persoonlijke aansprakelijkheid blijft namelijk. Of gaat jouw voorkeur uit naar een BV.

 

voor mijn eigen rechtsvorm blijf ik bij een Holding-BV met een werk-BV eronder.

 

als participant blijf ik een voorkeur hebben voor BV-structuren, aangezien aandelenkapitaal, stemrecht en fiscale regelingen daarin helder zijn voor alle partijen.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

By the way, VC, zou jij meedoen in een Vof met rechtspersoonlijkheid? De persoonlijke aansprakelijkheid blijft namelijk. Of gaat jouw voorkeur uit naar een BV.

 

voor mijn eigen rechtsvorm blijf ik bij een Holding-BV met een werk-BV eronder.

 

als participant blijf ik een voorkeur hebben voor BV-structuren, aangezien aandelenkapitaal, stemrecht en fiscale regelingen daarin helder zijn voor alle partijen.

 

OK, dat dacht ik al. Lijkt me ook verstandig.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.