• 0

Privéopnames en -stortingen en gebruik van tussenrekening

Beste lezer,

Ik ben een nieuwe gebruiker van OSFinancials en nu heb ik een vraag over privéopnames en –stortingen, waar ik maar niet uitkom. Op een oud forumbericht van OSF vond ik hierover wel een advies, maar dit ben ik na het lezen van wat posts op dit forum alleen maar verwarrender gaan vinden.

Wat ik las op het oude forum was dit:

1. Maak eerst een nieuwe grootboekrekening aan voor privéopnames en –stortingen, ergens in de range waar de tussenrekeningen staan. Ik heb dus 2034 aangemaakt (balans/passiva/overige schulden).

2. Maak aan het einde van het jaar het saldo op deze rekening over naar een Kapitaalrekening/eigen vermogen. Ik heb hiervoor 0790 privéopnames aangemaakt.

3. In het nieuwe boekjaar kun je dit weer corrigeren met een uitkering uit resultaat.

Omdat ik nog lerende ben, heb ik eerst een testadministratie aangemaakt, die begint in 2013. Hierin staat het volgende:

1-1-13 Opbrengst verkopen € 826,45 -> 2-1-13 Ontvangen door bank

1-1-13 Af te dragen BTW € 173,55 -> 2-1-13 Ontvangen door bank

3-1-13 Privéopname van bank € 500,- -> € 500 geboekt naar balansrekening 2034

4-1-13 Inkoop betaald door bank € 9,43 + € 0,57 voorbelasting

31-12-13 Saldo tussenrekening 2034 geboekt naar kapitaalrekening 0790 Privéopnames

Maar na het lezen van de posts op dit forum, vraag ik me af waarom het zo ingewikkeld moet?

En welke boeking moet ik nu precies doen op 1-1-14, om het saldo te corrigeren, zoals aangegeven bij punt 3? Wordt met “uitkering uit resultaat” bedoeld het saldo winst en verlies ad € 817,02, OF € 817,02 minus € 500,- privéopname = € 317,02 eigen vermogen??

En hoe boek ik eigenlijk het resultaat naar eigen vermogen. Er is een grootboekrekening Kapitaal/eigen vermogen/resultaat boekjaar, die neem ik aan daarvoor bedoeld is. Maar van welke tegenrekening komt het dan?

Of is bovenstaand advies sowieso veel te ingewikkeld?

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar